Ongewone Spionen in Wo1.

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Ongewone Spionen in Wo1.

Bericht door sniper snoop »

Tijdens de Eerste Wereldoorlog, waren ook spionage acties. Meestal vanuit een vliegtuig. Al eens een luchtfoto gezien uit de Eerste Wereldoorlog? Dit is dus spionage en verkennen. Er werd ook gebruik gemaakt van Duiven voorzien met een camera.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
jurgen
Lid

Re: Ongewone Spionen in Wo1.

Bericht door jurgen »

Interessant, waar heb je deze info/foto's vandaan?

Ik had er nog nooit van gehoord, weet je misschien ook op welke schaal ze werden ingezet? En waren het, afgeleid uit het artikel, vooral de Duitsers die deze "cameraduiven" gebruiktten?
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Info heb ik gekregen van iemand per mail. Het is een artikel die hij schreef. De foto's zou uit het archief komen. Ik heb geen flauw idee over de Britten. Maar volgens mij enkel de Duitsers.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Het artikel komt uit de editie van mei 1936 van het blad Mechanix Illustrated en gaat dus niet over de Eerste Wereldoorlog maar over onderzoek dat Duitse onderzoekers begin jaren dertig in München uitvoerden. Het bleef overigens bij proefnemingen. De duiven zijn niet in de oorlog gebruikt.

De cover van mei 1936...
Afbeelding
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Vreemd, waarom zie ik op het internet talrijke infor en altijd Eerste Wereldoorlog en uitgevonden in München in 1903 door Dr. Julius Neubronner? Ik zal toch eens het Bundesarhiv contacteren. Ik wil zeker wat duidelijke punten.

Ruimteaapje
Lid
Lid

Ik voerde simpelweg de titel van het artikel in en vond de scan die jij postte op DIT blog. Ik zie ook de verwijzingen naar Julius Neubronner op diverse sites maar het artikel dat jij plaatste komt toch echt uit 1936. De foto van het kasteel zou inderdaad in 1903 gemaakt zijn door één van Neubronners duiven. Dat blijkt uit een ANDER artikel op internet.
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Ik denk niet ui de Tweede Wereldoorlog. Want ik ontdekte dit in het Bundesarchiv 1914 in Wiki Commons. Dit zijn foto's geplaatst door het Bundesarchiv. Sterk twijfels. Ondertussen contact opgenomen.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... _year_1914

Afbeelding

Maar jij kan natuurlijk gelijk hebben. Ik denk dat we beter kunnen afwachten wat ik krijg van info.

Ruimteaapje
Lid
Lid

Het is inmiddels wel duidelijk dat Julius Neubronner in 1903 de uitvinder was en dat hij tussen dat jaar en 1920 lustig experimenteerde met duiven en miniatuurcamera's. Naarmate ik meer oude artikelen uit Mechanix Illustrated lees op dat verzamelaarsblog krijg ik de indruk dat het een blad was waarin sensatie voorop stond. Het lijkt mij dat ze een oud verhaal met oude foto's als "nieuws" brachten in 1936. Let ook op de vermelding in het artikel dat het om onderzoek in München ging terwijl Neubronner uit Kronstad kwam (in de deelstaat Hessen) en daar ook zijn onderzoek verrichtte.

Aan de hand van een fake artikel uit 1936 toch weer wat geleerd over iets uit 1903-1920 dat mij totaal onbekend was :)
Plaats reactie