Loopgraven Verdun

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie

Loopgraven Verdun

Bericht door Carl »

Weet iemand of er ook kleine loopgraven rond Verdun waren, waar het rustiger was? (Heel belangrijk voor mijn boek :) )

Ps: Mijn boek speeld zich af in de loopgraven in Verdun, dus zijn er nog heel belangrijke dingen die ik over de loopgraven in WOI moet weten? :wink:



Heel erg bedankt.
-Carl
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

Je zou eens op zoek moeten gaan naar boeken geschreven door mensen die in de loopgraven hebben geleefd, om beter te snappen hoe het daar was..
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Waarom ga je er zelf niet een kijkje nemen aangezien je in belgie woont.. Krijg je ook een betere indruk

(welk boek ben je aan het schrijven)
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie

Bericht door Carl »

Roel: Ja ik heb hier een boek over de loopgraven (wel niet door een soldaat geschreven) maar ik vind er niet in of er ook rond Verdun kleinere loopgraven waren.

Brianlinden@leiden: Ja, dat zou ik wel kunnen, maar zo iets doe je niet van vandaag op morgen. (Ik heb Normandie wel al bezocht)

Mijn boek speelt zich dus af in de loopgraven in Verdun. Maar mijn probleem is dat ik niet weet of er ook KLEINE loopgraven rond Verdun lagen
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58

Bericht door LHek »

Een tip om te lezen dan: 'Namen 1914' door Ernest Claes. Een bekende schrijver heb ik gehoord in Belgie. In het boek verteld hij hoe de Belgen in de loopgraven lagen en hoe de oorlog daar ging. Claes was dan wel geen Engelsman maar zoveel verschil zat er niet.
Ik zou toch maar eerst veel boeken over WO1 gaan lezen voor je een boek gaat schrijven erover.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Natuurlijk zullen er bij Verdun kleine loopgraven hebben gelegen. Het is schier onmogelijk om één aaneengesloten lijn te vormen. Desnoods kan je het kleine loopgravensysteem in je boek een verbindingslijn geven met een groter systeem.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

In een beetje bibliotheek zijn ook vast wel boeken te vinden met kaarten van de loopgravenstelsels, en anders moet je je misschien tot het Belgische of Engelse ministerie van Defensie wenden met een vraag om informatie hierover.
Het lijkt me inderdaad slim om je eerst flink in te lezen in het onderwerp (en dan ook verschillende bronnen over één onderwerp) alvorens hier een boek over te publiceren.
Niet even vragen en het eerste het beste antwoord voor waar aannemen en meteen gebruiken. Dat is een hoogst onvoorzichtige manier en de kans op fouten in je boek neemt alleen maar toe.
Een boek schrijven dat enigzins historisch correct is is hartstikke leuk om te doen en machtig interessant, maar je moet er wel flink wat tijd insteken qua research etc.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14

Bericht door Brodie »

De oorlogs dagboeken van Louis Barthas

en wat bedoel je met kleine loopgraven?
Kleine snel gegraven loopgraven?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Dit boek vind ik zeer informatief.
Het is een groot,dik boek met ook een verslag over Verdun:

1914-18: De Grote Oorlog en de vorming van de 20ste eeuw van Jay Winter en Blaine Baggett, Standaard Uitgeverij Antwerpen / Van Buuren Uitgeverij Weert.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Deze site gaat over de slag van Verdun, met ook een link met veel boeken over de slag van Verdun en WO1:
http://home.wanadoo.nl/battleofverdun/N ... ndexnl.htm
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Verplaatst -> Subforum Wereldoorlog I

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51

Bericht door Hauptmann »

Ik ben een paar jaar geleden in Verdun geweest. Wat opvalt vooral richting St Mihiel is dat er daar nog loopgraven van Franssen en Duitsers zijn te vinden. De Duitse soms nog goed intact omdat er veel beton is gebruikt, de Fransse zijn vergaan tot ondiepe geulen.
Gebruikersavatar
Peter Verdun
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2004, 19:06

Bericht door Peter Verdun »

Dit geld niet alleen voor de loopgraven in de buurt van St Mihiel. Ook in de bossen van Verdun is het een veelvoorkomend verschijnsel dat de Duitse loopgraven meer intact zijn dan de Franse. Goede voorbeelden hiervan zijn de uitgangsloopgraven nabij Le cap de bonne Esperance (kap der guten Hoffnung) in het Herbebois.

Op de westoever van de Maas kunnen zijn deze loopgraven (uitgangsposities) ook nog zeer diep en redelijk intact, een goed voorbeeld hiervan vindt je nabij de Tete d'lomme. Dit zijn de posities vanwaar uit de Duitse troepen hun aanvallen op de Mort Homme en Cote 304 starten. Ook hier zie je een afwisseling van gebetoneerde en niet-gebetoneerde posities.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Re: Loopgraven Verdun

Bericht door Ruben »

Carl schreef:Weet iemand of er ook kleine loopgraven rond Verdun waren, waar het rustiger was? (Heel belangrijk voor mijn boek :) )

Ps: Mijn boek speeld zich af in de loopgraven in Verdun, dus zijn er nog heel belangrijke dingen die ik over de loopgraven in WOI moet weten? :wink:



Heel erg bedankt.
-Carl
Ik denk dat het in geen enkele loopgraaf rustig was toen
War is something human...
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)

Bericht door Willem ter Haar »

Ik denk dat je de plaatstelijke historicus aldaar in zijn/haar nekvel moet springen. Die zal het vast wel weten.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten