waar zijn archieven tolken 40-45

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Jelena
Lid

waar zijn archieven tolken 40-45

Bericht door Jelena »

Toen mijn vader, Theodorus Maria Verstralen, die ondergedoken zat in Margraten bevrijd werd door de Amerikanen, is hij als tolk met hen meeggegaan. Hij sprak de vier talen, Frans, Engels, Duits en Nederlands. Hoewel bij de Amerikanen, was hij in Nederlandse dienst en zou hij door de Nederlandse staat betaald worden. Na de oorlog was echter het archief zoek en kon hij naar zijn geld fluiten. Mijn vader heeft van 20 november 1944 tot 13 augustus 1945 de meest gruwelijke ervaringen opgedaan. Hij was ondergebracht in Troop A, 87th Cavalry Reconnaissance Squadron Mechanized en was bijvoorbeeld middenin het Ardennennoffensief, trok Duitsland in met generaal Hasbrouck en was bij de opening van Bergen Belsen. Mijn vader stierf in 1971 op 53 jarige leeftijd. Mijn moeder leeft nog en voelt nog steeds de pijn die mijn vader heeft geleden. I.p.v. dat hij werd geeerd en bedankt voor zijn inzet heeft hij voor zijn centen moeten vechten, hetgeen niet gelukt is, terwijl dat in oktober 1944 wel beloofd was.
Ikzelf ben reeds 58, Ik heb mijn vader 20 jaar meegemaakt en heeft hij mij in die jaren amper over zijn oorlogservaringen verteld. Vooral door de computer en vele boeken ben ik meer en meer te weten gekomen over die tijd.

Mijn vraag aan u lezer en archiefkenners is: Kan u voor mij dat archief opsporen waarin staat geregistreerd, dat mijn vader in Nederlandse dienst als tolk heeft gewerkt in het Amerikaanse leger.
Ik heb wel een certificaat van het Amerikaanse leger van die periode.
Van zijn tolkenwerk na de tweede wereldoorlog voor het oorlogstribunal, waarschijnlijk in Dusseldorf, heb ik wel een ontslagbrief van 12 november 1946 uit Eindhoven, ondertekend door commandant van het Corps tolken majoor A.J.R. Roberts.

Mogelijk kan mijn vader postuum nog waardering krijgen.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 64 keer
Ontvangen: 109 keer

Re: waar zijn archieven tolken 40-45

Bericht door asjemenou »

Opmerkelijk verhaal. Een archief waarin tolken e.d. zijn opgenomen is mij niet bekend. Kan het NIOD je niet verder helpen? In je reactie heb je het over een certificaat welke is afgegeven door het Amerikaanse leger en een ontslagbrief. Dit komt over alsof dit toch officiële documenten (lees bewijsstukken) zijn.
Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met de ambassade/consulaat van de Verenigde Staten van Amerika in Nederland zie; http://thehague.usembassy.gov/ of http://amsterdam.usconsulate.gov/ . Wie weet wat zij voor je kunnen doen. Ambassades/consulaten zijn er tenslotte ook voor dit soort zaken. Wellicht kunnen zij schriftelijk de originaliteit van de documenten van je vader bevestigen. Dan ben je tenslotte al weer een stap verder. Zeker wanneer je probeert om een postume waardering voor je vader te krijgen dan kunnen dit soort documenten een belangrijke bewijsvoering zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie