Vlamingen in WO1

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
reezer
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2004, 15:41
Locatie: Herentals

Vlamingen in WO1

Bericht door reezer »

In wereldoorlog 1 was maar liefst 80 persent van het Belgische leger Vlaming.Toch waren alle officieren Walen.Een Vlaming werd vaak genoeg uitgescheten voor mof en spion en luiaard enz.Als een Vlaming een Vlaams strijdlied zong kreed hij 10 dagen cachot.Er werden zelfs Vlamingen naar Frankrijk in interneringskampen gestuurd.Mijn vraag aan jullie is nu wat vinden jullie hiervan.Ik vindt dat de Vlaming eindelijk is voor zijn rechten moet uitkomen onder het Waalse juk vandaan.In de beging jaren en tot in de dertiger jaren werd er vaak in Vlaamse steden verplicht Frans gepraat.Toch stond er in de Belgische grondwet dat alle talen gelijk zijn en de inwoners van België zelf hun taal mochten kiezen.In WO1 heb ik hierboven uitgelegd.Ondertussen is de ooit Vlaamse stad Brussel volledig verfranst.In de zestiger jaren wouwen de walen Leuven en haar universiteit verfransen.Gelukkig is het niet gelukt.En nu nu hebben we de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde.Waar de Waalse partijen stemmen ronselen in Vlaamse gemeenten,terwijl dit van de grondwet niet mag.Deze extra informatie zet ik er bij om jullie Nederlanders de situatie die jullie messchien niet zo goed kennen in Blegië uit te leggen.Graag wil ik uw mening horen
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Dit is mij voledig bekent
en ik heb persoonlijk ook liever met een vlaming te doen dan met een waal
maar dit is persoonlijk
Gebruikersavatar
reezer
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2004, 15:41
Locatie: Herentals

Bericht door reezer »

Blijkbaar willen er maar weinig mensen over praten.Wat zeker spijtig is
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

ik denk dat het niet echt leeft hier in Nederland

en de Yser bedevaart wordt al gauw verkeerd gezien hier
Gebruikersavatar
reezer
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2004, 15:41
Locatie: Herentals

Bericht door reezer »

hoe bedoel je?? Als of we extremisten zijn of wa?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

reezer schreef:hoe bedoel je?? Als of we extremisten zijn of wa?
Wat was eigenlijk de bedoeling van het Ijzer monument en bedevaart?
Ik dacht nog altijd voor het herdenken van onze gesneuvelde 'Vlaamse' soldaten,juist?

Wat je de laatste jaren teveel ziet is,dat zo'n bedevaart politiek wordt gebruikt en misbruikt door meestal extreem rechtse groeperingen.
En ik denk niet dat dit de oorspronkelijke bedoeling was van deze herdenking/bedevaart!!
Maar ik kan natuurlijk verkeert zijn...
Adrian.
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

klopt helemaal
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdaad, de IJzerbedevaart is een prachtige ceremonie, zoals reeds gezegd zonde van het politiek misbruik. Van de bedevaart én van de Vlaamse vlag. Waar Vlamingen tijdens WOI in de frontbeweging voor hebben moeten knokken, en dat nog tot eind jaren zestig hebben moeten doen, wordt nu afgedaan als niet meer dan een logo voor politieke doeleinden.

Je drukt je nog te zacht uit reezer, over de mishandeling van Vlamingen door Walen in WOI. menigeen officier had de mentaliteit "'t zijn maar Vlamingen, laat ze maar over de rand kruipen, ongeacht de Duitse tegenstand". Die grondwet over de eigen keuze van talen was samen met het enkelvoudig kiesrecht niet meer dan een middeltje van Albert I om zich nog populairder te maken dan hij al was (sterk onterecht, dat wisten de oud-strijders maar al te goed. Toen Albert, 'onze koning-soldaat', bijvoorbeeld de Belgische loopgraven bezocht, was er toevallige wijze ineens GEEN vijandelijk vuur meer...)
Laatst gewijzigd door Peter M op 18 mei 2004, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Alle symbolen worden gebruikt voor allerlei doeleinden.
Alle idealen worden gebruikt voor allerlei doeleinden.
Alle dingen worden uiteindelijk uit zijn verband gerukt.
De enige waarheid die er bestaat zit in je hart en in je motivatie.
Alle voorbeelden, monumenten en idealen verbleken hierbij.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Volgens mij waren het niet alleen Waalse officieren, maar wordt die indruk gewoon opgewekt omdat de Vlaamse officieren Frans praatten (dat deden de rijkere Vlamingen nu immers).
Ik stel me nu ook wel vragen over de miljoenenstroom naar Wallonië enz maar die huidige thema's moeten hier niet aan bod komen.
Gebruikersavatar
reezer
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2004, 15:41
Locatie: Herentals

Bericht door reezer »

De leuze van de ijzerbedevaart is vrede verdraagzaamheid en vrijheid.Het is ook een monument waar de vlamingen opkomen voor hun rechten.Als je in de ijzertoren bent geweest bij de paxpoort dan voel je dit ook aan wat ik ook heel facienerend vondt waren de AVV,VVK kruisjes van de belangrijkste Vlaamse strijders in WO1 die daar ook zijn begraven.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Je bedoelt de Heldenhuldezerkjes. Weet er iemand nog door wie deze ontworpen zijn? Ik heb het ooit geweten....
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Bericht door pieter de vleminck »

Wel het feit dat de Vlamingen in WO1 "misbruikt" werden door de Walen is wel waar. Daardoor is de frontbeweging opgericht wat duidelijk een gevolg gegeven heeft In Wo2 waardoor er vele Vlamingen bij het VNV gegaan zijn en bij het Vlaams legioen om dat ze dachten dat ze zo Vlaanderen konden afscheiden van Het Waalse juk. Nu is het nog steeds zo dat de Walen in Belgie meer te zeggen hebben dan de Vlaming, maar onthoud goed de Vlaamse regering is veel rijker dan de Waalse dus als je Belgie in twee gaat splitsen gaat Walonie arm zijn en Vlaanderen in principe rijker worden, maar dat heeft ook het gevolg dat de troon zal moeten gesplitst worden en het leger en ons nationaal elftal enzovoor... dus waarom niet houden zoals het is. Ik heb er alleszins geen problemen mee.
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

pieter de vleminck schreef: Nu is het nog steeds zo dat de Walen in Belgie meer te zeggen hebben dan de Vlaming
Denk je dat echt ?
Mss een paar argumenten ...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik weet dat de walen heden evenveel te zeggen als de Vlamingen, maar als we in verhouding kijken hebben zij meer te zeggen, aangezien zij een kleinere bevolking hebben dan ons, én een slechter draaiende economie.
Plaats reactie