brown bess
- seeadler
- Lid
brown bess
Hallo,
Deze brown bess heeft veel oude schietsporen".
Op de loop staan drie diepe gedetaileerde hele kleine stempels: 1,kroontje met eronder BP, 2, getal 30 dan 3, kroontje en eronder BV.
Met vriendelijke groeten, Mark.
Deze brown bess heeft veel oude schietsporen".
Op de loop staan drie diepe gedetaileerde hele kleine stempels: 1,kroontje met eronder BP, 2, getal 30 dan 3, kroontje en eronder BV.
Met vriendelijke groeten, Mark.
Laatst gewijzigd door seeadler op 21 feb 2010, 14:04, 6 keer totaal gewijzigd.
- seeadler
- Lid
Re: brown bess
meer foto's
Laatst gewijzigd door seeadler op 21 feb 2010, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- seeadler
- Lid
- SiNiStEr
- Lid
Leuk en interessant wapen, wel jammer van de stempels die van het slot gesleten zijn en ook de conditie van de binnenkant van het slot ken ik niet maar op zich ziet het er leuk uit voor aan de muur, dat zo wie zo.
Zal binnenkort eens foto's plaatsen van mijn Franse Charleville musket uit 1814.

Zal binnenkort eens foto's plaatsen van mijn Franse Charleville musket uit 1814.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
- seeadler
- Lid
- zjopske
- Lid
- Contacteer:
ik heb gisteren ongeveer iets gelijks gekregen van een dorpsgenoot die ging verhuizen.
ik mis alleen een halve slaghaan en de pompstok, maar hij kan nog droogvuren.
en er staan geen stempels op, het lijkt er op maar is het niet helemaal.
ik zal binnenkort wel wat foto`s maken.
ik mis alleen een halve slaghaan en de pompstok, maar hij kan nog droogvuren.
en er staan geen stempels op, het lijkt er op maar is het niet helemaal.
ik zal binnenkort wel wat foto`s maken.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
- seeadler
- Lid
- SiNiStEr
- Lid
Bedankt voor de foto van de binnenkant. Dit ziet er prima en origineel uit net als de schroeven. Het is wel aardig aangetast door roest e.d. waardoor teveel aanspannen van de haan en afdrukken van de trekker zover als nog mogelijk is, niet echt aan te bevelen is. Hierdoor zouden de veren kunnen afknappen omdat ze al jaren niet meer bewogen hebben en dus geen nieuwe spanningen meer aan kunnen. Ook is het altijd aan te bevelen om het geweer zo weg te hangen op een manier dat de veren zo min mogelijk belast worden. Dat houdt in dat je de pandeksel op laat staan en de haan volledig ontspant (dus in afgeschoten positie).
Verder in ieder geval congrats met deze mooie aankoop en ik denk dat het zeker de moeite waard is om de boel een keer goed schoon te gaan maken. Wat ik vanaf de foto's kan zien denk ik dat je met wat water, een paar brillo sponsjes (of gewone schuursponsjes als je geen brillo doekjes hebt) en 2 uur poetsen op al het ijzer van het wapen nog een heleboel roest en vuil weg kunt krijgen waardoor je wapen er beter uit zal gaan zien. Zorg wel dat je het geheel daarna heel goed droog maakt en al het ijzer even een volle laag WD40 (smeerolie) geeft. Als het houtwerk WD40 mee krijgt is dat verder geen probleem. Het hout kan hier prima tegen.
Ook het houtwerk kun je schoon maken (dat dan weer niet meer schuurspons) en vervolgens even in de was zetten. Gebruik hiervoor overigens wel was voor antieke meubelen en geen boenwas o.i.d. Boenwas geeft vaak een lelijke hoogglans terwijl een doffe glans hetgeen is dat je wil.
Ben benieuwd hoe het geheel eruit komt te zien als het deze schoonmaakbeurt heeft gehad. Ik denk zeker dat het dit waard is. Desnoods wil ik het wel voor je doen als je het zelf lastig vind of er geen tijd voor hebt!
(P.S. ik heb nog even geinformeerd naar de ontbrekende onderdelen bij dit wapen en dit zijn onderdelen die origineel nog redelijk makkelijk te vinde zijn als je weet waar je zoeken moet. Toevallig weet ik dat en hier zou ik je dan ook eventueel mee kunnen helpen)
Verder in ieder geval congrats met deze mooie aankoop en ik denk dat het zeker de moeite waard is om de boel een keer goed schoon te gaan maken. Wat ik vanaf de foto's kan zien denk ik dat je met wat water, een paar brillo sponsjes (of gewone schuursponsjes als je geen brillo doekjes hebt) en 2 uur poetsen op al het ijzer van het wapen nog een heleboel roest en vuil weg kunt krijgen waardoor je wapen er beter uit zal gaan zien. Zorg wel dat je het geheel daarna heel goed droog maakt en al het ijzer even een volle laag WD40 (smeerolie) geeft. Als het houtwerk WD40 mee krijgt is dat verder geen probleem. Het hout kan hier prima tegen.
Ook het houtwerk kun je schoon maken (dat dan weer niet meer schuurspons) en vervolgens even in de was zetten. Gebruik hiervoor overigens wel was voor antieke meubelen en geen boenwas o.i.d. Boenwas geeft vaak een lelijke hoogglans terwijl een doffe glans hetgeen is dat je wil.
Ben benieuwd hoe het geheel eruit komt te zien als het deze schoonmaakbeurt heeft gehad. Ik denk zeker dat het dit waard is. Desnoods wil ik het wel voor je doen als je het zelf lastig vind of er geen tijd voor hebt!

(P.S. ik heb nog even geinformeerd naar de ontbrekende onderdelen bij dit wapen en dit zijn onderdelen die origineel nog redelijk makkelijk te vinde zijn als je weet waar je zoeken moet. Toevallig weet ik dat en hier zou ik je dan ook eventueel mee kunnen helpen)
- seeadler
- Lid
Hallo Sander,
Mag ik je danken voor je nobele aanbod en je goede adviesen.
Binnenkort zal ik mijn koperen donderbus op het forum tonen, wellicht geen off.militair wapen maar wel veel gebruikt en berucht, met de vriendelijkste groeten, Mark.
Mag ik je danken voor je nobele aanbod en je goede adviesen.
Binnenkort zal ik mijn koperen donderbus op het forum tonen, wellicht geen off.militair wapen maar wel veel gebruikt en berucht, met de vriendelijkste groeten, Mark.
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 37 keer
Persoonlijk zou ik eerder voor staalwol en olie gaan om het metaal wat schoon te maken. Poets er trouwens niet te veel aan om de patina er niet veel af te halen. Ziet er misschien leuk uit maar een oud geweer met gebruiksporen in nieuwstaat ziet er gewoon niet uit.
- SiNiStEr
- Lid
Brillodoekjes zijn staalwol met zeep erin, dit gebruik ik ook voor mijn musket en werkt uitstekend. Als je na de behandeling met deze doekjes de zeep er maar weer goed afspoeld, alles weer goed droog wrijft en vervolgens het geheel in de olie zet. WD40 is smeerolie.racefiets schreef:Persoonlijk zou ik eerder voor staalwol en olie gaan om het metaal wat schoon te maken. Poets er trouwens niet te veel aan om de patina er niet veel af te halen. Ziet er misschien leuk uit maar een oud geweer met gebruiksporen in nieuwstaat ziet er gewoon niet uit.
Overigens kun je van wapens van voor de industriele revolutie het patina onmogelijk verwijderen met brillodoekjes of schuursponsjes. Het staal van deze wapens is gesmeed en veels te hard om krassen of andere schade op te lopen door poetsen met staalwol. De patina bij deze wapens is echt in het ijzer gesleten en krijg je er niet meer af. En dat is maar goed ook want het hoort inderdaad bij het wapen. Dat geeft hem karakter.
Met schuursponsjes en brillo doekjes kun je enkel het nieuwe vuil en de nieuwe roestplekjes verwijderen.
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 37 keer
Daar zou ik niet te veel op vertrouwen. Het patina is de blauwing en oude oppervlakte roest die verkleurd is door de tijd en inwerking van oud vet. Blauwing en ook patina is een oppervlakkige roesting die zeker met grove staalwol te verwijderen is.
- seeadler
- Lid
Hallo iedereen en bedankt voor uw reactie's.
Ik ga binnenkort de brown bess reinigen middels jullie adviezen. Wellicht vinden jullie het leuk om op de hoogte te worden gehouden middels een foto-reportage. Het gaat wel enige weken duren eer ik hiermee kan beginnen want ik heb het erg druk.
Mvg, Mark.
Ik ga binnenkort de brown bess reinigen middels jullie adviezen. Wellicht vinden jullie het leuk om op de hoogte te worden gehouden middels een foto-reportage. Het gaat wel enige weken duren eer ik hiermee kan beginnen want ik heb het erg druk.
Mvg, Mark.
Laatst gewijzigd door seeadler op 21 feb 2010, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- seeadler
- Lid
Hallo iedereen,
Ik heb wat bestaande foto's onder mijn oude reactie's gezet, sommige foto's waren toen niet geplaatst nu zijn ze wat vergroot.
Mvg, Mark.
Ik heb wat bestaande foto's onder mijn oude reactie's gezet, sommige foto's waren toen niet geplaatst nu zijn ze wat vergroot.
Mvg, Mark.
- seeadler
- Lid
Hallo iedereen,
Is het uberhaupt wel een slim idee om dit wapen te reinigen? Of zodanig opp. schoon te maken? Ik heb zo mijn twijfels. Ik weet ook niet of dit wapen uniek is of er veel te verkrijgen zijn.
Mvg, Mark.
Is het uberhaupt wel een slim idee om dit wapen te reinigen? Of zodanig opp. schoon te maken? Ik heb zo mijn twijfels. Ik weet ook niet of dit wapen uniek is of er veel te verkrijgen zijn.
Mvg, Mark.