Franse Charleville musket 1814

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
SiNiStEr
Lid

Franse Charleville musket 1814

Bericht door SiNiStEr »

In navolging op Seeadler z'n Britse Brown Bess uit Napoleontische periode hierbij mijn originele Franse 1777 Ans. 9 Charleville musket uit 1814. Deze musket heeft de tijd uitstekend doorstaan en alles is nog in top conditie. Het wapen vuurt uitstekend (enkel op evenementen waar dit is toegestaan vuur ik hiermee, daarnaast heb ik een vergunning voor dit wapen hoewel dit wettelijk gezien niet eens verplicht is) en alle bewegende delen functioneren naar behoren.

Het wapen is handgemaakt (zoals alle wapens toentertijd) in 1814 in het Franse Charleville, een van de 3 bekendere plaatsen waar deze wapens werden vervaardigd (de andere 2 zijn Luik en St. Etienne, de enige plaats in het huidige Nederland waar deze wapens zijn gemaakt is Culemborg). De musket is zeer zeker in gebruik geweest in de strijd waarvan enkele sabelhouwen in de kolf nog als stille getuigen dienen. Verder zijn de initialen (J.N.) van de oorspronkelijke eigenaar nog mooi zichtbaar in het hout van de kolf waar ze zijn uitgesneden. Ook is er nog een 3-letterige code uitgesneden. Wellicht de initialen van een 2de eigenaar?
Het ronde stukje hout dat in de kolf te zien is hoort daar te zitten. Het is een stukje rozenhout. Wat was namelijk het geval. Men wilde alle wapens van het Franse leger laten zegenen door de Paus maar het opsturen, zegenen en vervolgens terug sturen van de wapens zou teveel tijd kosten. Vandaar dat men blokken met rozenhout opstuurde welke gezegend werden. Uit deze blokken werden vervolgens rondjes gesneden welke in iedere nieuwe gesneden kolf werden gezet. Zo ook bij dit wapen.
Tot slot ben ik ook nog in het bezit van een originele passende bajonet voor dit wapen. Ook deze is geproduceerd in Charleville waarvan een ingeslagen letter C met kroontje erboven het bewijs is. Om speciaal voor ieder wapen een passende bajonet werd geproduceerd en deze in de loop der tijd vaak gescheiden zijn geraakt is het vrij bijzonder om bij een origineel wapen ook een passende bajonet te hebben.

Nou voordat het verhaal te lang wordt laat ik het hier maar even bij. Enjoy de foto's en als er vragen of opmerkingen zijn dan beantwoord ik die graag! :D

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Re: Franse Charleville musket 1814

Bericht door jeroen wo2 »

Leuke Speelgoed is dat Sander!
Zoek je er nog een orginele Franse Steek bij? :mrgreen:

Afbeelding
Never Back Down
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Dat ziet er héél erg mooi uit, waar heb je die op de kop getikt?

Die zie je nu eenmaal niet zo vaak voorbij komen.
seeadler
Lid

Bericht door seeadler »

Hallo, ik was een tijd afwezig, maar ben er weer.

Het is werkelijk een schitterend wapen, heb je hem laten restaureren?
Die steek is ook een mooi exemplaar hoewel ik niet weet bij welk regiment deze toebehoorde.
Het is jammer dat deze tak van militairia en bijhorende geschiedenis niet veel bijval krijgt van de forumleden.

Met vriendelijke groet, Mark.
zjopske
Lid
Contacteer:

Bericht door zjopske »

Zeer leuk ding!

Het leukste is dat hij nog helemaal compleet en er als nieuw uitziet! En de bajonet maakt het geheel af.
Ik ben jaloers :evil: :P
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
hastafidel
Lid
Contacteer:

Bericht door hastafidel »

Très Bon! Het is niet mijn verzamelgebied maar wat een prachtig stukje geschiedenis en dan in zo'n zeldzaam goede staat! Complimenten!
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Jonkerman
Lid

Bericht door Jonkerman »

Aaah, tijden waar je een schot voerde en dan een half uur kon staan herladen midden in het vijandelijke vuur. Dat was oorlog voeren! :P
Helmbrug
Lid

Bericht door Helmbrug »

"Dat was oorlog voeren"
jezelf al kannonnen voer laten blootstellen in keurige rechte linies. dan zat ik liever in een loopgraaf :bonk:
Frontovik
Lid

Bericht door Frontovik »

Ik denk dat Jonkerman het heeft over de tactiek van de bevelhebbers.

On topic: Heel mooi stuk!
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Plaats reactie