Het wapen is handgemaakt (zoals alle wapens toentertijd) in 1814 in het Franse Charleville, een van de 3 bekendere plaatsen waar deze wapens werden vervaardigd (de andere 2 zijn Luik en St. Etienne, de enige plaats in het huidige Nederland waar deze wapens zijn gemaakt is Culemborg). De musket is zeer zeker in gebruik geweest in de strijd waarvan enkele sabelhouwen in de kolf nog als stille getuigen dienen. Verder zijn de initialen (J.N.) van de oorspronkelijke eigenaar nog mooi zichtbaar in het hout van de kolf waar ze zijn uitgesneden. Ook is er nog een 3-letterige code uitgesneden. Wellicht de initialen van een 2de eigenaar?
Het ronde stukje hout dat in de kolf te zien is hoort daar te zitten. Het is een stukje rozenhout. Wat was namelijk het geval. Men wilde alle wapens van het Franse leger laten zegenen door de Paus maar het opsturen, zegenen en vervolgens terug sturen van de wapens zou teveel tijd kosten. Vandaar dat men blokken met rozenhout opstuurde welke gezegend werden. Uit deze blokken werden vervolgens rondjes gesneden welke in iedere nieuwe gesneden kolf werden gezet. Zo ook bij dit wapen.
Tot slot ben ik ook nog in het bezit van een originele passende bajonet voor dit wapen. Ook deze is geproduceerd in Charleville waarvan een ingeslagen letter C met kroontje erboven het bewijs is. Om speciaal voor ieder wapen een passende bajonet werd geproduceerd en deze in de loop der tijd vaak gescheiden zijn geraakt is het vrij bijzonder om bij een origineel wapen ook een passende bajonet te hebben.
Nou voordat het verhaal te lang wordt laat ik het hier maar even bij. Enjoy de foto's en als er vragen of opmerkingen zijn dan beantwoord ik die graag!