DDR kenners... is dit na-oorlogs

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
michiel01
Lid

DDR kenners... is dit na-oorlogs

Bericht door michiel01 »

Beste verzamelaars,

Is het correct dat dit een na-oorlogs kriegsmarine shirt is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Kieler Hemd

Bericht door asjemenou »

Het marinehemd op de foto's is een zg. Kieler Hemd, welke door de Oostduitse Volksmarine tot aan oktober 1990 werd gedragen. DDR uniformen zijn overigens altijd naoorlogs. :wink:
Dat het een DDR uniformstuk is, is o.a. aan het typische maatetiketje, met de rode letter/cijfers, in de kraag te zien. Het is een zg. Uniformbluse Sommer für Matrosen und Maate en werd gedragen op het dienst-, uitgaans- en paradeuniform.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
michiel01
Lid

Re: DDR kenners... is dit na-oorlogs

Bericht door michiel01 »

hehehe, heb je geen oorlogse DDR dan.... :+

Thanks, ik had al zoiets verwacht aangezien het me geen correcte wo-2 variant leek. Kijken of ik iemand goedkoop blij mee kan maken, past dus echt niet in mijn collectie.
hastafidel
Lid
Contacteer:

Bericht door hastafidel »

Ik heb er gelukkig al twee :) Als het goed is zit er ook een flap aan de binnenkant waar de code van het productiejaar terug te vinden is en de letters NVA staan (Nationale Volksarmee). Kan door regelmatig wassen ook verdwijnen. Richtprijs voor deze hemden: 5-10 euro.

Trouwens prachtig shirt! Veel leuker verzamelgebied dan Kriegsmarine dus misschien moet je het verzamelgebied aanpassen. :lol:
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
hastafidel
Lid
Contacteer:

Genosse,

Hier een fotootje. Kokarde klopt overigens niet.

Afbeelding
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Even aan vraagje aan je als echte DDR verzamelaar. :P

Is het eigenlijk wel leuk zoiets te verzamelen? Het is veel te vinden en niet duur (toch zeker in vergelijking met bv. wo1 en wo2).
Zit er wel een uitdaging een display of pop ofzo samen te stellen?
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

hastafidel schreef:Ik heb er gelukkig al twee :) Als het goed is zit er ook een flap aan de binnenkant waar de code van het productiejaar terug te vinden is en de letters NVA staan (Nationale Volksarmee). Kan door regelmatig wassen ook verdwijnen. Richtprijs voor deze hemden: 5-10 euro.

Trouwens prachtig shirt! Veel leuker verzamelgebied dan Kriegsmarine dus misschien moet je het verzamelgebied aanpassen. :lol:
Ik heb een soortgelijk setup als jouw bovenstaande foto, alleen dan wat jaartjes vroeger :evil: Toen werd er nog echt oorlog gevoerd! Hier wil ik overigens nog wel wat serieus aan toevoegen, als ik eens critisch naar je setup kijk dan zie ik dat zowel de kielerkraag als de halsknoten practisch identiek zijn aan de Wo-2 (en daarvoor) varianten. Zit hier wel verschil tussen? Mijn kielerkragen hebben allemaal de rode stiksels met stammnummer en jaartal, ik neem aan dat ze dat systeem niet doorgevoerd hebben in de naoorlogse jaren? (zulke nr's heb ik in naoorlogse zaken nog nooit gezien namelijk)
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

jurgen schreef:Even aan vraagje aan je als echte DDR verzamelaar. :P

Is het eigenlijk wel leuk zoiets te verzamelen? Het is veel te vinden en niet duur (toch zeker in vergelijking met bv. wo1 en wo2).
Dat dacht ik eerst ook...maar het ligt er volgens mij ook maar net aan welk deel je gaat verzamelen...
Hastafidel weet daar natuurlijk wel meer van...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
hastafidel
Lid
Contacteer:

jurgen schreef:Even aan vraagje aan je als echte DDR verzamelaar. :P

Meer dan genoeg uitdaging! Bovendien vind ik de koude oorlog politiek veel interessanter dan wo2. Het is echt niet meer allemaal voor een appel en een ei te koop. Deze setup (met klapphose en laarzen) kostte mij met goed zoeken rond de 100 euro. Overigens is dit ook nog een setup uit de jaren 80. DDR van 1949 - 1970 is al zeer schaars en onbetaalbaar.

Het lijkt me juist enorm frustrerend om wo2 te verzamelen omdat er te veel nep te koop is en het financieel onmogelijk is om een uitgebreide verzameling op te zetten laat staan een uniform compleet te krijgen. Ik moet zeggen dat DDR ook steeds lastiger wordt. Veel namaak en de prijzen verdubbelen doordat de pakhuizen die vol lagen leeg raken. Het aantal verzamelaars neemt overigens ook snel toe. Het is de meest zekere belegging van dit moment :mrgreen:
hastafidel
Lid
Contacteer:

Ik heb een soortgelijk setup als jouw bovenstaande foto, alleen dan wat jaartjes vroeger :evil: Toen werd er nog echt oorlog gevoerd! Hier wil ik overigens nog wel wat serieus aan toevoegen, als ik eens critisch naar je setup kijk dan zie ik dat zowel de kielerkraag als de halsknoten practisch identiek zijn aan de Wo-2 (en daarvoor) varianten. Zit hier wel verschil tussen? Mijn kielerkragen hebben allemaal de rode stiksels met stammnummer en jaartal, ik neem aan dat ze dat systeem niet doorgevoerd hebben in de naoorlogse jaren? (zulke nr's heb ik in naoorlogse zaken nog nooit gezien namelijk)
Geef mij maar de periode dat er alleen gedreigd werd met militairen en wapens (de koude oorlog) dat scheelt veel levens :wink:

Ik heb geen idee of kieler en halsknoten verschilt. Ik heb geen verstand van DR-militaria. Er is wel veel gelijkenis want het is beide volgens Pruisische uniformtraditie ontworpen.

De DDR heeft een eigen nummering die bestaat uit Herstellercode , maat en jaarletter. Een overzicht heb ik in de andere NVA topics gepost.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Hier een voorbeeld van een erg vroege, DR, eigenlijk Reichsmarine Kieler Kraag.
Afbeelding

De reden dat ik het vroeg is vanwege het feit dat ik geen DDR knoten op m'n DR jasje wil.....Als je in de mogelijkheid bent wil je dan een paar fotos van je halsknoten plaatsen?

Je hebt trouwens een erg nette collectie, goed bezig!
hastafidel
Lid
Contacteer:

Ik heb tijdelijk even geen camera. Ik zal zsm een foto posten.
hastafidel
Lid
Contacteer:

Conform verzoek: Volksmarine Knoten und Kragen halverwege jaren '70.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

thanx! De kraag is duidelijk anders de halsknoten daarentegen... die heeft heel weinig verandering doorgaan in al die jaren.
sgtmeat
Lid

Bericht door sgtmeat »

@ michiel01

ik begrijp dat deze post zeer oud is, maar ik hoop, nu ik om 1 uur snachts de moeite heb genomen om lid te worden van dit forum, u nog steeds in het bezit bent van het DDR kielerhemd, aan gezien ik een Volksmarine re enacter ben en dit voor mij een zeer geschikte maat is.

met vriendelijke groet Tristan
Plaats reactie