De beruchte donderbus

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

De beruchte donderbus

Bericht door seeadler »

Hallo iedereen,

De donderbus was er in veel varianten, welliswaar geen militair wapen maar wel veel gebruikt door militairen, hier een exemplaar,

Mvg, Mark
Bijlagen
DSC01630.JPG
DSC01629.JPG
DSC01628.JPG
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: De beruchte donderbus

Bericht door seeadler »

meer
Bijlagen
DSC01634.JPG
DSC01632.JPG
DSC01631.JPG
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: De beruchte donderbus

Bericht door seeadler »

laatste 3
Bijlagen
DSC01640.JPG
DSC01638.JPG
DSC01637.JPG
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: De beruchte donderbus

Bericht door seeadler »

Nogmaals hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie dit wapen weten te waarderen.
Als iemand mij kan helpen waar dit wapen gemaakt kan zijn, is elke informatie op prijs gesteld.
Op de loop aan de achterkant staat een helm met bovenop een kruis. Was dat geen symbool in een land in europa? Wie kan mij wellicht helpen?

Vriendelijke groet, Mark.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: De beruchte donderbus

Bericht door zjopske »

Natuurlijk is het een mooi wapen! Zeker voor zijn leeftijd.

Alleen er zitten (denk ik) weinig mensen op het wo2 forum die je precies alles er over uit kunnen leggen, het zou in de 1e en 2de wereld oorlog een niet praktisch wapen zijn; laden, schieten, laden, schieten en gezien de loop alleen geschikt voor.

Maar hoe kom je er aan?
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: De beruchte donderbus

Bericht door fritz derochebrune »

seeadler schreef:Nogmaals hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie dit wapen weten te waarderen.
Als iemand mij kan helpen waar dit wapen gemaakt kan zijn, is elke informatie op prijs gesteld.
Op de loop aan de achterkant staat een helm met bovenop een kruis. Was dat geen symbool in een land in europa? Wie kan mij wellicht helpen?

Vriendelijke groet, Mark.
Hallo Mark!

Heel mooie donderbus, inderdaad! Ik zou niet weten uit welk land deze komt... De helm met kruis lijkt een beetje op de Pauselijke Kroon, maar denkende dat in de tijd dat deze gebruikt werden nog veel landen in Europa volop katholiek waren, is het mogelijk dat het uit eenieder van deze landen komt. Ik zou zeggen, kijk eens of je contact kunt opnemen met een museum?
Veel succes!

EDIT: Gezien je eerste post, (het is geen militair wapen), is het dan niet mogelijk dat het van een particuliere maker komt?

Gr.

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: De beruchte donderbus

Bericht door seeadler »

Hallo en bedankt voor uw reactie's,

De donderbus had ik jaren geleden gekocht bij een antiqair in Weesp.
Deze donderbus is van dik messing en de NL wapenwetgeving vond het nodig om de achterkant van de loop te doorboren, eeuwig zonde, dat wel.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: De beruchte donderbus

Bericht door SiNiStEr »

Hey Mark,

allereerst een mooi wapen om te zien. Leuk om dit zo bij een antiqair vandaan te trekken. Wat ik van de foto's af kan zien zou ik zeggen dat het hier om een Engelse donderbus gaat. Zowel het model van de kolf als het vuursteenslot vertonen duidelijke Engelse invloeden.

Ik zou het wapen zo dateren ergens tussen 1800 en 1840. Een betere datering is wellicht te doen als er een maker of andere stempels in het wapen terug te vinden zijn.
Het wapen is zo wie zo een particuliere aanmaak inderdaad daar er toentertijd nog geen militaire fabrieken bestonden. Wel waren er enkele productiecentra die de luxe hadden geen particuliere wapens te hoeven maken omdat zij konden voortbestaan door grote orders van de overheid. Het grote voordeel dat zij hadden was dat ze in een soort routine hele voorraden van dezelfde wapens konden maken zonder bij ieder wapen weer rekening te hoeven houden met de persoonlijke voorkeuren van de opdrachtgever.
In Engeland zijn bijvoorbeeld Tower en Baker voorbeelden van grote producenten van wapens voor het Britse leger.

Het is niet helemaal waar dat er geen donderbussen door het leger aan zijn geschaft. Met name bij de marine waren er wel donderbussen in gebruik. De reden daarvoor was dat het een ideaal wapen was voor de korte afstand wat dus van pas kwam bij gevechten op een schip.
Daarnaast konden donderbussen gebruikt worden voor pyrotechnische doeleinden. Oftewel het afschieten van vuurwerk waarmee de zeilen van een schip in de brand gezet konden worden.

Jou donderbus zou zo'n marine exemplaar kunnen zijn Mark. Het vele gebruik van messing onderdelen duid vaak namelijk op gebruik door marine eenheden of in kolonien. Messing roest namelijk niet waardoor het wapen een stuk onderhoudsvriendelijker wordt in vochtige klimaten.

De graveringen zouden in dat geval later aangebracht kunnen zijn op verzoek van een latere eigenaar. Toch vermoed ik dankzij deze graveringen dat het hier om een particuliere aanmaak gaat die bedoeld is geweest voor de export naar het (tropische) buitenland o.i.d.
Op deze wapens zie je namelijk vaak uitbundige graveringen en versieringen daar dit buiten Europa populair was in die periode en mooi werd gevonden. Men begon toentertijd langszaam aan te produceren voor de markt inplaats van maar gewoon wat te maken wat de klant dan maar te accepteren had. Dergelijke wapens zijn daar een voorbeeld van.

Al met al dus een leuk wapen maar wat bedoel je precies met het doorboren van de loop aan de achterkant??? Heb je hier een foto van?
Volgens de Nederlandse wapenwet zijn deze wapens namelijk helemaal vrij te houden in werkende staat voor iemand boven de 18. Dit is een originele zwart-kruit voorlader van voor 1870 dus ik zou niet weten waarom die niet voor dit wapen op zou gaan, en waarom je zo'n wapen dus onklaar zou willen maken.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: De beruchte donderbus

Bericht door seeadler »

Hallo Sander,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Deze donderbus voelde meteen "goed" toen ik hem zag in die winkel, met "goed" bedoel ik het geheel als vuurwapen. Toen ik de zware messing loop ditto onderdelen bekeek dacht ik dat deze donderbus geschikt kan zijn om er eventueel een "kippendief" mee te schieten als moet, haha. De verkoper was eerlijk over het gaatje achter in de loop, jammer dan, toch gekocht, was er niet naar op zoek eigelijk. Thuis gekomen en het wapen uit elkaar gehaald te hebben, was het gat ongeveer ter groote van een kwartje, foto doe ik later. Het wapen zelf ziet er goed onderhouden uit. Om deze donderbus op te leuken heb ik een zwart steentje gevonden wat goed paste en een leertje er om heen gedaan wat nu dienst moet doen als vuursteen. Ik poets hem 2a3 keer per jaar en dan haal ik hem ook helemaal uit elkaar.

Bestaan er replica's van donderbussen voor zwartkruit???

Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: De beruchte donderbus

Bericht door racefiets »

Replica's bestaan er zeker.

Staan er nog iets van stempels in het wapen? Loop, slot?
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: De beruchte donderbus

Bericht door seeadler »

hallo racefiets,

Nee, er staan geen stempels in. Eigelijk dacht ik dat elk vuurwapen stempels bevatte, maar niet dit exemplaar, althans, mischien, wellicht niet meer zichtbaar, maar dat lijkt mij sterk.
Ik weet niet of het vroeger verplicht was voor een wapensmit om een vuurwapen te stempelen voor privé-aanmaak, immers, het is geen musket. Ik denk, gezien de mooie decoratie op de loop, dat de maker van dit wapen met gemak ook een mooie stempel erop had kunnen zetten, wat hij dus niet gedaan had.

Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: De beruchte donderbus

Bericht door racefiets »

Als je naar europa kijkt dan is er vaak wel iets van een stempel te vinden hetzij van de wapenmaker hetzij een eigendomsstempel van de stad.

Een methode trouwens om te kijken of het een replica betreft is het schroefdraad van de gebruikte schroeven. Van een aantal draadsoorten is bv bekend wanneer deze in gebruik is gekomen. Ik denk dan wiki je daar mee verder kan helpen.
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: De beruchte donderbus

Bericht door seeadler »

Hallo racefiets,

Over de schroeven had ik ook nagedacht maar deze kunnen in-de-loop-van-tijd ook makkelijk vervangen worden. Bij één schroef heb ik zo mijn twijfels omdat deze kop verzonken is. (de schroef boven op de loop aan de achterkant. Maar dat irriteert mij niet.
Ik zal spoedig wat foto's plaatsen,

Mvg, Mark.

ps, Het zou fijn zijn als ik meer ruimte ter bescikking zou kunnen krijgen om méér foto's op het forum te mogen plaatsen, zodat ik de foto's van andere onderwerpen gewoon kan laten staan.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: De beruchte donderbus

Bericht door racefiets »

Klopt dat schroeven vervangen kunnen worden enkel als de patina op de schroeven overeen komen met de rest van het wapen dan zijn ze of in die periode gewisseld of er is iets mis. Patina ontstaat door de tijd en als het patina hetzelfde is en de schroefdraad modern dan gaan mijn haren in mijn nek overeind staan. Dan klopt er iets echt niet.
Je zou anders moeten kunnen zien dat er nieuwe draad is getapt.
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: De beruchte donderbus

Bericht door seeadler »

Hoi,

Als het een antieke donderbus is, kunnen onderdelen vervangen worden als deze versleten zijn. Bij vuurwapens mogen reparatie's alleen door een erkende wapenmonteurs uitgevoerd worden, dus ook de antieke, althans Ir. Kempers, schrijver van het boek antieke wapens. Als deze antieke wapens een reparatie ondergaan hebben, door een erkend hedendaags wapenmonteur, blijft het wapen dus antiek en erkend hersteld, wellicht geld dat ook voor de schroeven.
Binnenkort zal ik deze donderbus demonteren en ga weer foto's maken.

Mvg, Mark.
Plaats reactie