Mijnen oorlog bij Mesen

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14

Mijnen oorlog bij Mesen

Bericht door Brodie »

Afbeelding

Op 7 juni 1917 om 03:10 in de ochtend ontplofte er 19 mijnen die de slag om Messen in luide.
In september 1915 begon het Britse leger met het graven van 22 mijn schachten die lagen op het front tussen heuvel 60 in het noorden en Ploegsteerd bos in het zuiden.
Men maakte gebruik van "Clay-Kickers"
Dit waren meestal gewoon burgers die in de koolmijnen werkten in Engeland zelf.

Afbeelding

Van de 22 waren het er maar 19 die ter ontploffing werden gebracht omdat 2 mijnen die bij Ploegsteerd bos lagen niet op geblazen werden omdat deze buiten het aanvalsgebied lagen (een hier van is in 1950 door bliksem af gegaan en de ander moet nog ergens liggen)

En een mijn ,de Petite Douve Farm mijn, werd voor de slag door de Duitsers ontdekt en met een camouflet tot ontploffing gebracht.
Dit is een kleine lading die boven de mijn werd geplaatst en zo de mijn tot ontploffing bracht

Afbeelding
Afbeelding

De andere 19 ging bijna gelijktijdig af ,alleen de mijnen van trench 122 ging 7 seconde te vroeg af
Vrij weinig mensen waren op de hoogte van deze mijnexplosies, dit natuurlijk voor de geheimhouding alleen de soldaten die het dichtst bij de mijn lagen waren op de hoogte

De lichtste mijn was van de No 3 bij Hollandseschuur die 14.000 LBs(*) Ammonal was en lag 55 feet(*) onder de grond
En de zwaarste was bij St Eloi die 96.600 LBs(*) was en lag 125 feet(*) onder de grond

Het gebruik van mijnen stamt uit 1915 toen de Franse en Duitser een hevige mijnenoorlog voerden in Les Eparges en Vauquois.
En de Britten hebben aan de Somme in 1916 ook mijnen gebruikt bij hun offensief op de eerste juli.

Het was voor het eerst dat op deze schaal gebruik werd gemaakt van mijnen op een dergelijk offensief.
Het uiteindelijke resultaat was dan ook in het voordeel van de geallieerden die in vrij korte tijd de Mesen heuvel in namen.

Deze slag om Mesen was bedoeld om de frontlijn recht te treken zo dat later in 1917 de 3e slag om Ieper kon beginnen of wel de Slag om Passendale.

Afbeelding
Caterpillar krater bij heuvel 60
Afbeelding
Afbeelding
Tekening van een paar mijnen op heuvel 60

(*) = Engelse maten

Boeken:
Pillars of Fire - Ian Passingham
War Underground - Alexander Barrie

Links:
http://www.firstworldwar.com/battles/messines.htm
http://www.users.globalnet.co.uk/~dccfarr/Messines.htm
http://www.chavasse.u-net.com/messines.html

(ook gepost op fok.nl)
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht

Bericht door robin.h »

Leuk Verhaal/Artikel.
Weet jij ook niet misschiens hoeveel mensen zijn omgekomen door die mijnen?Gewoon uit interrese :wink:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14

Bericht door Brodie »

nee niet echt duidelijk maar ga er maar van uit dat het er aardig wat zijn geweest
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent

Bericht door Tim »

Interessant.
In het museum in de Ijzertoren is er veel info over te zien, er staat bvb een opstelling van zo'n "clay-kicker".
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Leuk gedaan Merlijn! :)
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Leuk!
die krater is echt groot joh
Starting up again
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58

Bericht door LHek »

Zo'n mijn zal maar onder je huis ontploffen :shock:
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Bericht door Bob Marien »

De 'clay cickers' waren niet enkel Engelsen. Er waren ook Australische en Canadese tunneling Coy's.
Voor meer over deze mijnenslag kun je ook terecht op mijn website via de link 'Gebeurtenissen" - "Slag om Mesen".
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14

Bericht door Brodie »

ik nam de Engelse als voorbeeld Afbeelding
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Er is een goed nederlandstalig boek over deze materie:

" De Mijnenoorlog in Vlaanderen" :

Wanneer de Duitse troepen op 4 augustus 1914 België binnentrekken wordt ons land meegesleurd in een conflict dat weldra zal uitgroeien tot een wereldgebeuren. Duitsland was een economische grootmacht geworden en de behoefte aan 'Lebensraum' drong zich op.

En voor de Duitsers moet die vooral langs het westen gebeuren want om aan meer en goedkopere grondstoffen te geraken is de behoefte aan vrije land- en zeewegen een noodzaak. Maar de Duitse legerleiding heeft ales goed voorbereid en volgens het von Schlieffen plan zal tegen Kerstmis alles voorbij zijn.


Maar de omstandigheden oordeelden er anders over. Eind 1914 was het westelijk front vastgelopen en ging de bewegingsoorlog over in een stellingenoorlog. De tegenover elkaar staande legers bezetten nu een frontlijn die loopt van aan de Noordzee tot aan de Zwitserse grens.

Tijdens de daaropvolgende jaren worden op steeds verschillende plaatsen bloedige veldslagen geleverd die de frontlijn nauwelijks doen verschuiven. Daarom wordt langs beide kanten gezocht naar een nieuw middel om de tegenstander te kunnen verschalken. Beide opponenten ontdekken ongeveer in dezelfde periode het voordeel van het plaatsen van ondergrondse mijnen. Een nieuwe manier van oorlog voeren is geboren.


In De Mijnenoorlog in Vlaanderen wordt dieper ingegaan op dit speciaal aspect van krijgskunde. Vooral de zuidelijke flank van de Ieperboog bood een geologisch voordeel aan de Britten. Het plaatsen van diepe mijnen zal de inleiding vormen voor de Derde Slag om Ieper en een ommekeer betekenen in het oorlogsgebeuren.

Technische gegevens :

Auteur : Roger Lampaert
Prijs : 28,50 euro (inclusief portkosten)
Aantal pagina's : 144
Illustraties : 50
Uitgever : Uitgeverij De Krijger
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Zitadelle »

Het is nauwelijks voor te stellen dat iemand nog het Niemandsland tussen de twee frontlijnen kon oversteken zonder geraakt te worden door een machinegeweer of op een mijn te stappen. Wat dat betreft is iedere meter winst al een klein wonder opzich.

Wat vinden jullie daarvan?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14

Bericht door Brodie »

:?
Begrijp je het verhaal wel?
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Zitadelle »

Ja, ik weet dat het een beetje off topic was... maar toch :oops:
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14

Bericht door Brodie »

landmijen waar jij op doelt werden niet gebruikt in WO1
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Zitadelle »

echt? nooit geweten... ach, WO1 is ook niet echt mijn expertise. Maar toch is het altijd weer leuk om iets nieuws te leren.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon, ClaudeBot en 2 gasten