Mijnen oorlog bij Mesen

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

nope
het was natuurlijk veel te gevaarlijk om mijnen te leggen in het niemandsland
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ja natuurlijk -- anders trappen jouw troepen er ook op. Dat stukje militaire logika snap ik ook nog wel. Maar toch... ik ben er al die tijd maar van uit gegaan. Best vreemd, aangezien ik toch het boek van John Keegan meerdere malen heb gelezen.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

bij mijn weten zijn er in WO1 aan het west front geen landmijnen geplaats
Bob Marien
Lid

Bericht door Bob Marien »

Paul Siemons schreef: ... Duitsland was een economische grootmacht geworden en de behoefte aan 'Lebensraum' drong zich op....
Sorry, maar ofwel is hier Paul of Roger Lampaert verkeerd bij het gebruik van het begrip 'Lebensraum'.
Volgens mij vond dit begrip pas ingang in de jaren '30. :|
Paul Siemons
Lid

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Dat van "lebensraum"zal je eens aan de schrijver van het boek moeten vragen.

En niet alle mijnen zijn ontploft in W.O.I ;minstens twee zijn er overgebleven, een is in de jaren '50 tot ontploffing gekomen doordat er een blikseminslag plaatsvond op een elektriciteitspaal die "bovenop" de mijn was geplaatst; van de andere weet men ook niet meer de exacte locatie. Ooit heb ik eens ;jaren geleden;een televisieuitzending over de Westhoek en W.O.I gezien en daar had men het over die "overgebleven"
mijn. Naar het schijnt zouden bij graafwerken door b.v.: wegenbouwers,
huizenbouw,enz., extra moeten opgelet worden voor oude kabels die men eventueel zou bovenhalen. Het gevaar is niet denkbeeldig dat misschien door een stroomstootje de mijn alsnog zou kunnen ontploffen en wie weet is daar nu b.v. een volledige huizenwijk op gebouwd.

Mvg,

Paul
Bob Marien
Lid

O.K., de schrijver ging hier dus, volgens mijn bescheiden mening, in de fout.
Wat de rest van je antwoord betreft verwijs ik je naar mijn reactie op deze topic van 22/07 om 07.45 Hr. :wink:
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

klopt er moet er nog een liggen
en men denkt zelfs nog 2
maar een daar van is zeker
ne naar het zeggen ligt hij inderdaad onder een huis
Timmeke
Lid
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

Yep, heb ook al gehoord dat er ergens nog zo'n zware jongen ligt die nog niet tot ontploffing gekomen is..

Nogmaals foto van die krater bij hill 60, foto heb ik genomen op 18/07/04.
Afbeelding
Bob Marien
Lid

Voor wie het interesseerd en een idee wil krijgen van enkele mijnkraters van 7 juni 1917:

Afbeelding
Krater van Spanbroekmolen, de grootste en nu omgedoopt tot 'Pool of Peace"

Afbeelding
Bordje bij de toegang tot de St.-Elooi krater

Afbeelding
St.-Elooi krater
draak
Lid

Bericht door draak »

Men schat dat er tijdens de ontploffingen van 7 juni 10.000 duitsers gedood zijn.
Hoewel de duitsers in dec. 1914 de eersten waren die een mijn liet ontploffen, waren het de engelsen die dit systematisch aanpakten en uiteindelijk heer en meester werden in deze vorm van oorlogsvoering.

Niet alleen in Belgie liggen er nog niet-ontplofte mijnen, ook in Frankrijk (Vimy-Ridge) schijnen er nog een paar te liggen.
Op http://www.durandgroup.org.uk kun je meer info vinden en ook DVD's/CD-rom's bestellen.

Het boek "Beneath Flanders fields, The tunnellers' war" van Barton, Doyle en Vandewalle is dit jaar verschenen in het engels en het nederlands en geeft een zeer goed overzicht, echt een aanrader!

Landmijnen plaatsen in niemandsland dat van tijd tot tijd omgeploegd werd door artilleriebeschietingen van uren/dagen heeft ook weinig nut, denk ik.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

draak schreef: Het boek "Beneath Flanders fields, The tunnellers' war" van Barton, Doyle en Vandewalle is dit jaar verschenen in het engels en het nederlands en geeft een zeer goed overzicht, echt een aanrader!

.
Herstel, nog NIET in het nederlands verschenen en ik kan het weten.
Maar het is HET standaardwerk over de ondergrondse oorlog.
draak
Lid

Bericht door draak »

O, excuses in dat geval. Kreeg begin deze maand een brief thuis van de uitgever of de schrijvers (weet niet meer precies, de brief is al weggegooid :roll: ) dat de nederlandse uitgave vanaf november in de winkel zou liggen. :? De engelse editie is iig al op de markt.
ps waarom kan jij het weten?
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

draak schreef:O, excuses in dat geval. Kreeg begin deze maand een brief thuis van de uitgever of de schrijvers (weet niet meer precies, de brief is al weggegooid :roll: ) dat de nederlandse uitgave vanaf november in de winkel zou liggen. :? De engelse editie is iig al op de markt.
ps waarom kan jij het weten?
Irrelevant.
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 29 nov 2004, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Een eer:)
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Narcolepticus schreef:Een eer:)
Irrelevant
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 29 nov 2004, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie