Nederlands Indië foto's.

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
D_Dutch
Lid

Nederlands Indië foto's.

Bericht door D_Dutch »

Vandaag heb ik met de post 12 foto's binnengekregen van Nederlandse soldaten tijdens de periode van Indonesië.
De soldaten behoorde toe tot de Y-brigade en foto's zijn gemaakt rond 1946/1947, onder andere in Lahat en Malakka.
Tevens zijn de foto's beschreven, wat achterop staat heb ik boven de afbeeldingen getyped.
Vond ze wel mooi te laten zien! :)

"Dag na de actie in Palembang, de Artillerie en het geschut van de Piet Hein hebben hun best gedaan".

Afbeelding

"De aalmoezenier van de Burg en de Bisschop".

Afbeelding

"... kamp nabij Singapore. Malakka".

Afbeelding

"4. R. I." (Of iets dergelijks.)

Afbeelding

"Veiker". (Of iets soortgelijks.)

Afbeelding

"Begrafenis Lahat. Op de voorgrond de begraafplaatsen van Benne en Leegwater."

Afbeelding

Meer informatie over "Benen en Leegwater.

Jan Leegwater, geb. 31 maart 1922 te Broer op Langedijk.
Overleden te Lahat op 22 augustus 1947.
Mr. Leegwater ligt tegenwoordig begraven op het Nederlands Ereveld Pandu te Bandung.

Afbeelding

Leendert Benne, geb. 15 maart 1924 te Spijkenisse.
Overleden te Lahat, ook op 22 augustus 1947.
Ook mr. Benne ligt tegenwoordig begraven te Pandu, Bandung, op het Nederlands Ereveld.

Afbeelding

Wel toevallig dat mr. Benne en mr. Leegwater op dezelfde dag zijn omgekomen en uit dezelfde eenheid waren, namelijk het 4-8-RS KL. (Volgens het legermuseum het 4e (8e) Bataljon Regiment Stoottroepen. Hiervan waren 20 man omgekomen.)

Met vriendelijke groet,

Koen.
Robby101st
Lid

Re: Nederlands Indië foto's.

Bericht door Robby101st »

toevallig dat je hier nu fotos van neerzet.
Heb in mijn topic net neergezet dat ik wat meer info ben te weten ben gekomen over mijn opa. die zat in het 3-1 .... nog wat batalion
Heb je nog meer info???

mooie fotos
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

4 R.I. zal wel 4e Regiment Infanterie betekenen, en Veiker = Vickers, het machinegeweer op de foto.
Erg leuke foto's :)
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

@ Robby101st

Ik heb zelf alleen informatie over het 4-8-RS, maar ik neem aan dat er over de eenheid van je opa ook nog genoeg te vinden is. :)
Als je de exacte naam van zijn eenheid weet dan kan je het zo via het Legermuseum opzoeken.

Het Legermuseum geeft de volgende informatie over het 4-8-RS;
Het OVW-bataljon 4(8)-RS was samengesteld uit leden van de Binnenlandse Strijdkrachten uit het gehele land. Via Engeland, waar het bataljon werd voorzien van de noodzakelijke uitrusting, vertrok het bataljon naar Indië. Daar de bevelhebber van het South East Asia Command (SEAC), de admiraal Mountbatten, vanaf 2 november 1945 een landingsverbod op Java en Sumatra voor Nederlandse troepen had ingesteld werd er uitgeweken naar Malakka. Dit verbod is in maart 1946 opgeheven. Op Malakka was het bataljon van 15 februari tot 9 maart 1946 ingedeeld bij de W-Brigade. In maart 1946 vertrok het bataljon naar Menado op Noord Celebes. Van daaruit zou het bataljon worden verdeeld over de Grote Oost om bewakingstaken te verrichten. Zo kwamen er delen van het bataljon te liggen in o.a. Menado, Morotai, Hollandia, Merauke. Sorong, Manokwari en Halmahera.

Vanaf juli werden de diverse onderdelen opgehaald en debarkeerde het bataljon op 23 juli op Bali. Hier werd het bataljon met Inf. X, XI en XII KNIL (Gadjah Merah) bijeengebracht in de Y-Brigade. Na de pacificatie van Bali vertrok het bataljon op 24 oktober naar Palembang. Deze plaats was gedeeltelijk in handen van de TNI. Stroef lopende onderhandelingen over de demarcatielijn deden de spanning oplopen. Op 31 december 1946 begon de slag om Palembang (operatie "Continentenplan"). Na een hevige strijd, waarbij de stoters vooral bij het Charitas ziekenhuis en op de Javabank zware gevechten leverden werd er, op 5 januari 1947, een wapenstilstand afgekondigd en werd de demarcatielijn vastgesteld.

Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, moest het bataljon Batoeradja, de kolenvelden bij Boekit Assam, Moearaenim en Lahat bezetten (Operatie Utrecht). Daar de opmars als gevolg van hevige oliebranden langs de weg naar Praboemoelih sterk werd vertraagd bleef het bataljon in de uitgangsstellingen te Kerapi. De dag daarop zette het bataljon de opmars in naar Batoeradja, dat na een moeizame tocht, ten gevolge van vele kapotte bruggen, werd bezet. Met een compagnie als bezetting te Batoeradja, die nog diverse aanvallen kreeg te verduren, ging de opmars op 26 juli verder richting Lahat. Diezelfde dag bereikte het bataljon Soegihwaran en de mijnen bij Tandjoeng Enim en Boekit Assam. Daarna ging het verder naar Lahat. Op 29 juli 1947 werd de actie beëindigd. Het bataljon kreeg het gebied tussen Lahat en Moearaenim als patrouillevak aangewezen. Op 1 juni 1948 werd het bataljon afgelost door 4-1 RI en vertrok het op 10 juni 1948 naar Batavia van waaruit het zou repatriëren.

Opgericht:
20-09-1945 te Weert

Vertrek Engeland:
30-11-1945 Aldershot

Vertrek Indië:
31-12-1945 a/b "Alcantara"

Aankomst Malakka:
29-01-1946 Chaah, Sagil

Aankomst Celebes:
19-03-1946 Menado,
21-03-1946 Morotai

Aankomst N-Guinea:
25-03-1946 Hollandia

Toegevoegd aan:
T.T.C. N-Celebes, Nieuw-Guinea, Noord-Molukken,
T.T.C. Bali-Lombok, *Zuid-Sumatra

Ingedeeld bij:
W-Brigade, *Y-Brigade

Actiegebied(en):
Grote Oost, Bali, *Palembang, *Lahat

Commandant:
Maj. A.J. van Raalte 20-09-1945/01-09-1946
Maj. A.A. de Lindt 01-09-1946/01-09 1947
Maj. P. de Kam 01-09-1947/10-08-1948

Gerepatrieerd:
21-06-1948 a/b "Indrapoera"
27-07-1948 aankomst Rotterdam

Omgekomen:
20 man
@ iknowdintoo

Ik dacht zelf ook dat 4 R. I. het 4e Regiment Infanterie zou kunnen betekenen, maar zouden er in dit regiment dan echt Indonesiërs zitten? :/
Hierbij ook de achterkant van de andere foto waar "Veiker" op staat geschreven.

Afbeelding

Verder heb ik nog enkele foto's ingescand.

"Op weg naar Singapore".

Afbeelding

"De stad Palembang bezet. Jan. '47".

Afbeelding

"Onze driekleur waait weer boven Palembang".

Afbeelding

"Ter aarde stelling".

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Koen.
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Leuk om te zien die foto's ! Ook leuk die 2 foto's waar je de US Camo overalls? ziet !

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Jan Bleij
Lid
Contacteer:

Bericht door Jan Bleij »

Er heeft wel een onderdeel van 4 RI op Zuid Sumatra gelegen nl 4-4 RI. Daar zaten natuurlijk geen indonesiers in.
Ik denk dat ipv 4.R.T. er staat, T.R.I. Tentara Republiek Indonesia. Later werd de naam gewijzigd in T.N.I. Tentara Nasionaal Indonesia.

Gr
Plaats reactie