De ouders van Antoon De Loof hebben zestig jaar boven een springtuig geleefd. Bij afbraakwerken in de ouderlijke woning in de Baaigemstraat 75 in Gavere werd een schrapnelgranaat opgegraven. Het springtuig lag een meter onder de keukenvloer.
'Wat een verrassing. Onze ouders, Valentin De Loof en Anna De Bruyne, hebben 60 jaar gewoond boven een oorlogsbom. Ze kochten het huis in de jaren dertig.'
Antoon De Loof en zijn zus Monique (72), die zelf ook in de Baaigemstraat woont, schrokken niet weinig. Bij de afbraak van onze ouderlijke woning werd maandag een oorlogsbom onder de vroegere keukenvloer gevonden. De kraanman merkte bij het opscheppen van steengruis, dat er een voorwerp dat op een bom leek in de laadbak lag. De granaat lag een meter onder de keukenvloer.'
'Het oorlogstuig is ongeveer 40 cm lang', vertelt Moniques man, Jean-Marie Weymere (72). 'De bijgeroepen politie verwittigden Dovo, de Dienst voor opruiming en vernietiging van ontploffingstuigen. Dovo komt vandaag of morgen (woesdag) de granaat opruimen. We kregen de raad het tuig zeker niet aan te raken want er zit nog een ontstekingsmechanisme in.'
'Nog maar goed dat ons vader Valentin dat nooit geweten heeft', zegt Monique. 'Pa werd krijgsgevangen genomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Moeder vluchtte met ons tijdens de vreselijke oorlogsjaren. Toen we terugkeerden na de Bevrijding was ons huis leeggeplunderd. Mijn ouders hebben hier gewoond tot in 2006, toen ons moeder Anna overleed, twee jaar na vader Valentin.'
Het oorlogsprojectiel is afkomstig uit de Eerste Wereldoorlog. 'Onze ouders, die bekend waren als de Loofkes, hadden hier tientallen jaren een kruideniers- en groentenwinkel. Ik durf er niet aan denken dat we hier samen tientallen jaren boven een bom geleefd hebben.'
Jean-Marie en Monique hebben nog herinneringen aan oorlogsprojectielen. 'We kregen ooit van Moniques ouders enkele stoelen voor de woonkamer. In één stoel stak in een poot nog een scherf of schrapnel van een ontplofte granaat. We hebben die stoel altijd zo gelaten. En nu weten we dat er een ferme oorlogsbom onder de ouderlijke woning lag. Een geluk dat die nooit is ontploft.'
'Ik hoorde vroeger vertellen dat in deze omgeving tijdens de Eerste Wereldoorlog loopgraven lagen, die verbonden waren met de Scheldebrug in Asper-Gavere', zegt Jean-Marie Weymaere. 'Wellicht is dit een achtergelaten bom, die met de jaren in de grond verdween, vóór de ouderlijke woning gebouwd werd.'
Bron: Het Nieuwsblad.
'Goed dat pa niet wist van Gevaar onder keuken'
- sniper snoop
- Beste Signature 2010
- Contacteer:
'Goed dat pa niet wist van Gevaar onder keuken'
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008
Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
- Akko
- Lid
Re: 'Goed dat pa niet wist van Gevaar onder keuken'
Omay, wat een verhaal.
Heb het maar voor, een oorlogsbom onder je huis.
Alle geluk is ze al die jaren niet ontploft geweest.
Grtz N.
Heb het maar voor, een oorlogsbom onder je huis.
Alle geluk is ze al die jaren niet ontploft geweest.
Grtz N.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
- mmbroek
- Lid
- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Omdat hij niet is afgegaan? Veel 'blindgangers' zijn wel afgeworpen, maar zijn vervolgens niet ontploft...mmbroek schreef:Staat zo'n bom dan nog steeds op scherp?
Deze objecten kunnen dus nog steeds afgaan, door een schok etc.
Groeten, Kugel!

Laten we het vooral gezellig houden! 

- Stefan
- Lid
Inderdaad, een verkeerde trilling of schok, en dan is het gedaan met je.
Wat ik wel raar vind is dat ze bij de wederopbouw van het huis niet hebben gecontroleerd op dit soort projectiellen.
Wat ik wel raar vind is dat ze bij de wederopbouw van het huis niet hebben gecontroleerd op dit soort projectiellen.
- sniper snoop
- Beste Signature 2010
- Contacteer:
Het kan best zijn dat de granaat dieper lag dan men nu hem vind. Granaten komen terug naar boven (raar maar waar). In hartje Ieper hebben ze eens een fosfor granaat terug gevonden die net onder het asfalt lag, terwijl er net eronder een riolering bevond. Wie weet ligt er onder mijn flat een granaat? De zwaarste granaat dat ik ooit tegen kwam, was een 9.2 Inch en was rond de 140 kg! Na (+)90 jaar stak zijn snuit uit de grond. Terwijl het land duizenden keren (of beter gezegd, een 90 tal jaren) werd omgeploegd. De snuit lag bloot en werd opgemerkt door de landbouwer toen hij zijn veld aan het ploegen was, om het nieuwe zomer seizoen in te treden. Het veld werd voor de vondst omgelegd tijdens de herfst en toen was de granaat niet zichtbaar. Granaten komen naar boven. Sommige mensen zeggen vanwege het water. Maar ik denk er anders over. Ik denk meer het verroeren van aarde (trillingen, etc....).Stefan schreef:Inderdaad, een verkeerde trilling of schok, en dan is het gedaan met je.
Een ontsteker dat niet afging, kan op iedere moment afgaan. Ontstekers activeren hen altijd door de schok. Schok tijdens het vuren (Tijd) of schok tijdens het "crashen" (HE en eventueel tijd (Dubbele effect)). Ik denk toch wel als een bulldozer stoot tegen een ontsteker dat die wel in staat was om de boel te laten exploderen. In een granaat zit er springstof. Dit kan altijd in werking treden als er een vonk ontstaat in de granaat of het kruit zichzelf laat ontvlammen na een bepaalde soort hitte. Zoals enkele jaartjes geleden toen een landbouwer onverwachts een vuurtje stookte boven een granaat in zijn veld, en de bliksem die iop 15 juli 1955 op één van de niet explodeerde mijnen sloeg en die laat exploderen (nabij Ploegsteert - Mesen). Niet echt een granaat, maar toch een prima voorbeeld dat springstof zich kan laten exploderen door bliksem. Overigens, ik bedoel dus geen landmijnen maar tunnels gevuld met springstof tientallen meters diep (Beste voorbeeld: Mijnenslag 1917).
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008
- Stefan
- Lid
- mmbroek
- Lid