Adel

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Roel R.
Lid
Contacteer:

Adel

Bericht door Roel R. »

Een groot interesse gebied van me is adel, en dan ben ik voornamelijk geinteresseerd in de huizen van Hohenzolern, Romanov en Habsburg,

Verder ben ik geinteresseerd in de verschillende ridder en huisordes van die huizen. Zijn er meer mensen die dat interessant vinden?

Of die daar vragen over hebben, shoot! 8)
Brianlinden
Lid
Lid

Re: Adel

Bericht door Brianlinden »

Roel R. schreef: Of die daar vragen over hebben, shoot! 8)
Wat is daar zo leuk aan?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het is bijzonder interessant omdat door die huizen de geschiedenis van europa voor een groot gedeelte is bepaald, incl wo1!
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Ik las laatst dat een flink gedeelte van de Europese vorstenhuzien van voor de oorlog familieconnecties met elkaar had, dat een groot deel van Europa dus werd geregeerd door een grote 'familia'. Is dat echt zo?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Voor een groot gedeelte wel, huwelijken onderling, meestal tussen neven en nichten waren een goede manier om de macht in de familie te houden en om banden te versterken.

Neem nou Keizer Wilhelm II van Duitsland, zijn moeder was keizerin Vikky, prinses van Engeland en dochter van de engelse koningin Victoria.

Vikky (moeder van Wilhelm II) was ook de tante van Tsarina Alexandra, de vrouw van Tsaar Nicolaii II

Verder had Wilhelm II een neef genaamd Tsaar Nicolaii II en een nicht Wilhelmina van Oranje
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

En dan zou ik nog bijna Koningin Sophia, de zus van Wilhelm II vergeten, die de eega van Koning Konstantin I van Griekenland was.
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Leuke familie :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dan hebben we het nog niet gehad over de vrouw van Keizer Wilhelm II, Keizerin Auguste Victoria, zij stamde af van Koningin Karolina, de echtgenote van de zwakzinnige koning Christiaan VII van Denemarken!
Timo
Lid

Bericht door Timo »

Ik vind het niet intresant om over internet op te zoeken echt
maar bijvoorbeeld als ik op school of waar dan ook iets tegen kom in een tijdschrift dan lees ik het meestal wel.

Ik heb wel intresse in de Middel eeuwen gewone fictie boeken dan meestal
Starting up again
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hebben het Nederlandse en het Belgische koningshuis ook familiebanden met elkaar?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Nee, niet direct, een huwelijk tussen het huis van Saksen-Coburg-Gotha en Oranje is bij Belgische wet nog steeds verboden.

Dit doordat Belgie tot ongeveer 1830 bij Nederland hoorde, na de afsplitsing koos men Leopold I van Saksen-Coburg-Gotha tot koning, Hij was een Duits adelman die in Engeland woonachtig was,

Na wo1 is met van de Duitse achternaam afgestapt en nu heet het huis "van Belgie" .

Via die Saksen-Coburg-Gotha lijn is het Belgische huis weer verwant aan de Duitse Keizer en daardoor aan Oranje!
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Voor de mensen die geen beeld hebben bij de namen, enkele platen:

Keizer Wilhelm II van Duitsland
Afbeelding

Keizerin Vikky
Afbeelding

Keizerin Auguste Victoria
Afbeelding

Koningin Victoria I van Engeland
Afbeelding

Tsarina Alexandra van Rusland
Afbeelding

Tsaar Nicolaii II van Rusland
Afbeelding

Koningin Wilhelmina van Oranje
Afbeelding

Leopold I van Saksen-Coburg-Gotha
Afbeelding
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Interessant om te lezen. Mijn eigen interesse ligt in een veel eerdere periode nl. Italie gedurende 1300-1600. Ook toen al waren er diverse dwarsverbanden om dezelfde redenen. Interessant om te lezen is ook dat de hogere adel ook toen al veel naar het noorden trouwde (Duitse rijk, Bohemen, Polen, Frankrijk etc. Ik heb mij ooit voorgenomen e.e.a. eens een keer in kaart te brengen (zoiets zal wel bestaan) gewoon voor de leut.
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Met al die inteelt is het niet vreemd dat er nogal wat vreemde ziektes heersten binnen de verschillende adelijke geslachten.
Neem nou de hemofilie van de laatste Tsarevitch...

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Willem ter Haar
Lid
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Over wat en hoe hemofilie is (ook wel bloederziekte) kan ik een heel verhaal over houden. Als dus iemand intresse heeft.....
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Plaats reactie