Grendelgeweer onklaar maken

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door racefiets »

Even de simpele uitleg. Een wapenhandelaar mag een wapen transformeren. Van een semi automaat kan je een handbediend grendelgeweer maken. Dit wapen wordt dan ook wettelijk een grendelgeweer, ook in Verona. En laat je grendelgeweren nou onklaar kunnen laten maken......
hajos
Lid

Bericht door hajos »

Proest,...

En jij gaat er van uit dat alle 25 regio's BW ambtenaren het daar mee eens zijn :-p

Succes.

D'r is altijd wel een lul die het anders vind.
Ik zou het niet aan durfen
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Harting heeft er zijn licht op laten schijnen en het goed gekeurd. Wie denk je dat BW gaat bellen als ze vragen hebben?
En trouwens, er zit een certificaat bij, dat willen ze toch zo graag.... :mrgreen:
hajos
Lid

Bericht door hajos »

Als ze bellen :-p

Vaak ben je je wapen al kwijt (in ons geval met Living History) voor je koekkoek kan zeggen.
Wij lopen er mee op straat (met toestemming etc etc)

Eerst innemen dan pas vragen.
De gemiddelde verzamelaar zal geen problemen ondervinden.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Dan zal je het op papier bij je moeten dragen. Desnoods door je lokale BW ook op papier laten zetten.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Even een nieuwtje trouwens, er is een wapenhandelaar die goedkeuring heeft gekregen om M1 karabijntjes volgens de regels om bouwen en ze vervolgens dicht te lassen als zijnde een grendelgeweer. (met certificaat)
Dit is mij afgelopen zomer ter ore gekomen, het is inderdaad gebeurd. Een vraag bij MinJenV leerde mij echter dat dit niet de bedoeling is. Het wapen eerst enkelschot grendel maken houdt niet in dat het wapen van identiteit verandert. Het blijft in de grond een gasaftapwapen, ook al werkt-ie niet meer zo.
Het kwam mij via een groep uit Noord-Holland ter ore. Hun (logische) vervolgredenering: dan kun je ook een FAL (Kalashnikov, M16, neem it) eerst enkelschots-grendel maken en vervolgens als enkelschots-grendel ongeschikt voor gebruik maken (daadwerkelijk onklaarmaken)
Klinkt goed maar niet dus.

We weten nu allemaal wel dat MinJenV volledig op z'n kop staat aangaande de wapenwetgeving. Voor een eenvoudige ontheffing van een BF cat. II wapen moet je aan formulieren zo'n beetje alles uit de kast halen. Inclusief een uittreksel van het register van de kamer van koophandel waar jouw vereniging is ingeschreven (en een recent uittreksel, niet ouder dan/as drie maanden) Gekkigheid ten top.
Reken niet teveel op mats en clementie in deze dagen. Stel maar geen eisen in de vorm van "dan mogen we ook wel verwachten van ..... " want je krijgt het koud op je dak. De laatste die bepaalt namelijk hoe de regels werken ben jij. Niet mee eens? Geen medewerking.
Oneerlijk? Jazeker!
Kunnen we mooi aanvechten? Prima. Hoewel vaak in de frontlinie blijf ik nu even "in the rear with the gear". Kat, boom en kijken. Dat soort.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Afgelopen zomer was de goedkeuring van het proces er nog niet. Dit is pas van de laatste 2 maanden. Het leuke van de overheid is dat zij ook niet om de wet heen kunnen. Bij justitie zitten er helaas nog steeds die het verschil tussen "ik vind". En " de wet zegt" nog steeds niet willen begrijpen. Als dat betekend dat er een keertje doorgepakt moet worden dan is dat zo. Ik weet ook wel dat je dat niet van de gewone verzamelaar moet verwachten. Enkel moet diezelfde verzamelaar wel van de wet uit kunnen gaan.
En transformeren betekend wel degelijk dat de functie en werking van het wapen verandert. Hoe wil je anders een wapen onklaar maken. Daarbij verandert het wapen ook van een cat 3 vuurwapen naar feitelijk oud ijzer. Bij deze ombouw word de gasaftap dusdanig onklaar gemaakt dat het wapen een gewoon grendelgeweer wordt. Daar kan justitie ook niet omheen. Eerste idee was dat het plaatje van de mauser actie zoals die in de RWM staat leidend is enkel zou dat betekenen dat er heel erg veel geweren illegaal onklaar gemaakt zijn. Het plaatje is in feite illustratief, anders kunnen alleen mausers onklaar gemaakt worden en dat is nooit de bedoeling geweest van de wetgever. Mocht je meer willen weten dan kan ik je de contact gegevens van de handelaar via Pm geven.
puck
Lid
Lid

Bericht door puck »

:,,
Laatst gewijzigd door puck op 17 feb 2014, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Nee hoor, zo erg is het nou ook weer niet.

Nederland heeft gewoon een slecht in elkaar gezette wapenwetgeving. Deze hangt samen van regeltjes die heel logisch zijn, regels die erin zijn gekomen door persoonlijke meningen van ambtenaren, en regels door symbool politiek. Kijk maar naar de circulaire, daar hebben we 3 nieuwe versies van gehad de laatste 2 jaar. Nummer 4 stond klaar enkel hebben ze die maar niet uitgebracht aangezien de hoogste rechter in Nederland bepaald had dat grote delen van de wet in gingen tegen de grondwet en de EVRM. (Europese Verklaring voor de Rechten van de Mens)
Verder hebben we nog te maken met een uitvoerende organisatie waarbij diverse afdelingen, persoonlijke meningen en eigen bedachte regeltjes boven de wet stellen. Als verlof houder moet je je dus aan de wet houden, aan de geest van de wet, aan de geschreven regels en de ongeschreven regels en vervolgens daar tussen laveren. Vervolgens moet je je gedragen als een model burger want iedere misstap, hoe klein ook, kan gelijk het einde van je verlof betekenen.
Ik kan me best voor stellen dat het merendeel van de verlofhouders liever ja en amen zeggen dan een keertje je poot stijf houden en vragen waar dat staat. Ik ben ook jaren zo geweest maar inmiddels is mijn mening hierover wat veranderd. De wet is de wet, wij hebben ons daaraan te houden en de overheid net zo goed. De man die werkt bij bijzondere wetten zit daar om de wet uit te voeren en niet om persoonlijke agenda's erop na te houden. Het wordt hoog tijd dat dit soort weiger ambtenaren eens aangepakt worden zodat ze eens gaan doen waarvoor ze op die stoel zitten. Het zijn er gelukkig maar een paar in Nederland enkel verzieken ze wel een hoop plezier van een hele boel mensen. Er is zelfs een adviseur korpscheftaken die gezegd heeft dat het zijn persoonlijke missie was om het aantal vergunninghouders in Nederland flink te verkleinen.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

puck schreef::lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: De steeds weer eeuwig durende discussie met nog steeds met Hajo en Erik als bok op de haverkist. :lol: :lol:
Kan ook zijn dat wij vrijwel dagelijks, in de uitvoering of in voorbereidingen van onze hobby, geconfronteerd worden met de WWM. Die ervaringen willen we graag bekend stellen.De zaak van afgelopen zomer waar ik het over had (heb het even nagekeken) was in juni, inderdaad N.-Holland. De transformatie was toen al gebeurd, overigens ook met M1-karabijntjes. Daarnaast heeft iemand in onze vereniging al jarenlang een onklaargemaakte M1, met certificaat.
Andere spelers die ik hier herken zijn sportschutters en hebben ook het e.e.a. bij te dragen! Gelukkig hebben we een grote haverkist! :lol: :lol:
hajos
Lid

Bericht door hajos »

puck schreef::lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: De steeds weer eeuwig durende discussie met nog steeds met Hajo en Erik als bok op de haverkist. :lol: :lol:
Je kan het zo gek niet bedenken en we hebben het meegemaakt.

Van een BW ambtenaar die sommeerde om de verenigings wapens in te leveren tijdens een uitvoering omdat het rondlopen met wapen op een statische display geen re-enactment was zoals beschreven in de CWM, tot een deko (met certificaat) welke volgens de BW man op verlof moest om te mogen dragen.

Van regio's die controleren of het certificaat bij het wapen zit, of regio's waar je eerst de certificaten moet aanleveren anders wapen foetsie.
Van evenementen waar de BW man alleen toestemming had gegeven tot een re-enactment uitvoering dus het tentzeiltje met je bajonetten mocht worden opgeruimd.

Er zijn verschillende mensen die op verschillende vlakken met wapens en de wet te maken hebben. Wij delen echter alleen onze ervaringen.'
En Nee wij gaan die discussie met BW niet aan, omdat we zonder onze wapens geen evenementen kunnen draaien.

En de Bok is groot, soms rijd Racefiets mee, soms iemand anders.
Maar om te denken dat we onzin zitten uit te kramen.... daarvoor hebben te vaak met Bijz. Wetten te maken gehad.
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Jullie zitten inderdaad in de vervelende situatie dat BW toestemming moet geven voor een evenement. Schop je BW teveel tegen de benen en dan kan hij het persoonlijk op gaan vatten. (En dat is nou net de factor die weg moet. De persoonlijke mening van de ambtenaar). Als sportschutter on/of verzamelaar ben je veel minder afhankelijk. Enkel voor de ontheffing voor bijvoorbeeld Cat 2 wapens heb je nog extra medewerking nodig van BW. Voor de rest is het regels volgen. Ben je het er niet mee eens dan ga je in beroep. Dat is je recht in Nederland.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

En zo kan ik het rijtje van Hajo aanvullen!
Mitrailleur op tafel: expositie, dus geen reenactment, dus vallend buiten de verklaring "geen bezwaar". We legden er een wapensleutel en een flesje wapenolie naast, toen heette het ineens "onderhoud aan het wapen" en is het reenactment.
Mitrailleur op de grond: expositie. Zandzakje ervoor: in stelling en dus reenactment...
Of deze: verklaring geen bezwaar niet voldoende, eerst een draagverlof aanvragen, zes weken van te voren, leges 60 EU, pasfoto's e.d. aanleveren en in persoon afhalen in Scheveningen of all places. En dan ben je uitbeelder met een wapenverlof...

Kortom, Hajo en ik kunnen gek zijn, we zijn in goed gezelschap! :lol:

Volgend evenement: of ik een zeecontainer kan regelen om 's nachts de wapens in te leggen! Had ik ook al vaker meegemaakt trouwens: Landmachtdagen Oirschot.
(De zeecontainer komt er trouwens. Gelukt)
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

En wie heeft dan de sleutel van de zeecontainer? En daarbij de feitelijke macht over alle opgeslagen wapens? Heeft die dan een verlof en bijbehorende ontheffing waar alle wapens die in de container liggen op staan?
En wie is er verantwoordelijk als er de volgende morgen wat ontbreekt? Of als alles gestolen wordt? Je zou die verantwoordelijkheid maar moeten krijgen......
hajos
Lid

Bericht door hajos »

Racefiets, wat meestal gedaan word is dat alle groepsvertegenwoordigers een sleutel krijgen van elk een apart slot. Dus je zal soms op 7 man moeten wachten.
En ja de regel is een verlofplichtig wapen moet in een kluis.
We hebben meegemaakt op ypenburg dat een kluis werd ontdaan van alle waarde papieren en archief om `16 wapens in op te slaan. omdat het in een kluis moest van Bijz.W.

Je kan nl ook naar huis gaan het in de kluis stoppen en de volgende ochtend weer aanwezig zijn om 0700. Erg leuk als je 2 uur moet rijden.
Plaats reactie