Diksmuide - Ijzertoren

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Tim
Lid
Contacteer:

Diksmuide - Ijzertoren

Bericht door Tim »

Even een kort fotoverslagje van mijn uitstap naar Diksmuide enkele weken geleden, meer foto's kon mijn webspace helaas niet aan.

Afbeelding
De verleiding was al direct groot om met de lokale bevolking over WOII te praten, maar we zijn uiteindelijk toch maar doorgestapt :) Links zie je de Ijzer.

Afbeelding
De Ijzertoren gezien vanuit de loopgraaf aan de ingang, met een dreigende lucht.

Afbeelding
Zicht vanaf de Ijzertoren. Achter de Ijzer ligt Diksmuide, dit was in WOI compleet verwoest. Onderaan zie je de ingangspoort en de oorspronkelijke Ijzertoren, die vernield is.

Afbeelding
Dit stuk werd door de Duitsers uit de kerk van Diksmuide gestolen, en op Kerstavond, tijdens het staakt-het-vuren, aan de geallieerden als geschenk overhandigd. Het staat nu in het museum in de Ijzertoren.

Afbeelding
Weinig commentaar nodig :)

Afbeelding
Op deze manier maakten de Britten hun tunnels, dugouts

Afbeelding
Enkele geallieerde uniformstukken en hoofddeksels

Afbeelding
Symbool van de verbroedering en de vrede: een Duitse soldaat en een Franse medic steken samen een sigaret op.

Afbeelding
Beladen met enkele souvenirs, die bezaaid liggen over de velden rond de Ijzer, keerden we tevreden naar huis terug. Let niet op de Frangipane

AfbeeldingAfbeelding
Voor zulke helden werd dit monument gebouwd. Dit bidprentje kreeg ik vandaag van een vriendelijke verzamelaar uit Gent.

Mochten dingen als de Ijzer, Diksmuide of de Ijzertoren je weinig zeggen, kijk eens via google, dit is toch een belangrijk stuk militaire geschiedenis die niet mag vergeten worden.
I hope you enjoyed !
Tim
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

leuke foto's hoor
ik ben er al een tijd niet meer geweest zie ik alweer
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ik ben er enkele jaren geleden nog geweest, maar toen was het grootste deel van het museum nog niet af. De moeite omnog eens te doen blijkbaar.
Beladen met enkele souvenirs, die bezaaid liggen over de velden rond de Ijzer, keerden we tevreden naar huis terug. Let niet op de Frangipane
:lol:
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Heel mooie foto's.
Maar die Franse medic is in feite een Belgische. :)

Adrian.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Adrian schreef:Heel mooie foto's.
Maar die Franse medic is in feite een Belgische. :)
Adrian.
Bedankt
Die medic had ik moeten zien, ik zag de helm en dacht meteen aan Frans, het leeuwtje is niet te zien en van uniformen ken ik niet veel, zeker al niet van wo1 :)
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Mooie foto's! vooral van de uniformen!
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

zeker mooie foto's, altijd leuk die souvenirs
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Wat zit er dan allemaal in die tas?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

LHek schreef:Wat zit er dan allemaal in die tas?
Verschillende hulzen apart en in clip (TE veel hulzen), een ontstekingsmechanisme, paar kogelpunten, achterzijde van een grote huls met "LONDON" erop, maar ook prikkeldraad, bevestiging voor prikkeldraad (ijzeren krul die in de grond werd gestoken) en een halve zool van een laars.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

zozo leuke relics, alleen had ik persoonlijk die laarszool laten liggen
Mathieu
Lid

Bericht door Mathieu »

Dag Tim,

Leuke foto's. Ik ga er maandelijks naar het westfront, maar heb in feite bijna nog nooit iets gevonden op de velden. Waar heb je die souveniers precies vandaan? Echt leuk hoor!!
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

????zoek je dan wel goed???
en waar ga je dan heen
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Moet een leuke dag geweest zijn! maar hoe maken ze precies die tunnels? 1 zit op een soort stellage, terwijl de andere eronder ongeveer geplet word... En die zittende duwt ergens tegen aan?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Dr_Flash
Lid

Bericht door Dr_Flash »

Dodo schreef:maar hoe maken ze precies die tunnels? 1 zit op een soort stellage, terwijl de andere eronder ongeveer geplet word... En die zittende duwt ergens tegen aan?
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=2384

Daar staat een interessant plaatje van hoe dat ging :)
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Het valt mij nu pas op dat ik dezelfde armband die die belgische medic draagt in mijn collectie heb.
Zie: http://www.wo2.nl/gallery/details.php?image_id=610
Plaats reactie