2e Gidsen WO1

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
siegfried
Lid

2e Gidsen WO1

Bericht door siegfried »

M'n overgrootvader (zie avatar)heeft gedurende heel WO1 meegevochten bij de 2e Gidsen. Hij heeft heel wat decoraties gekregen (medailles dus) voor al zijn daden van moed. Omdat ik nu net zo fier hierop ben, wil ik nog wat meer hierover teweten komen. En ook ben ik op zoek naar spullen die de mannen van de 2e Gidsen bij zich droegen (hoofddeksels, wapenarij enz...)

Heeft iemand van jullie allemaal ook een vader/grootvader/overgrootvader die meegevochten heeft in WO1? En toch niet per ongeluk bij de 2e Gidsen? Dan kan ik dat eens bekijken in het groot Guldenboek van de vuurkaart. Wie heeft er trouwens thuis ook nog een dergelijk boek liggen?

Dus in concreto: Wat zoek ik:
1)Foto's WO1 van de 2e Gidsen (wil ik echt wel wat geld voor geven!!!)
2)Hoofddeksel van dit regiment (schuitje, beremuts)
3)Vest van het ijzeruniform zoals hij draagt op de avatar

Hopelijk kom ik langs deze weg een zielsverwant tegen :P

Groetjes
Siegfried
Laatst gewijzigd door siegfried op 21 aug 2007, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

nee mijn grootvader heeft niet me gevochten maar dat kan ook niet echt he als Nederland niet in oorlog was

maar hij is wel gemobiliseerd geweest in 14 - 18
siegfried
Lid

Bericht door siegfried »

Hey Anzac,

Klopt wat je zegt...maar ik ben van België hé...er zitten hier op dit forum heel wat Belgen 8)

Groeten,
S
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Mijn overgrootvader heeft in 14-18 gevochten, is gewond geraakt tijdens de slag om Aarschot in 1914. Ik ken zijn eenheid niet, maar misschien weet iemand uit het hoofd of de 2e gidsen daar hebben gevochten?
siegfried
Lid

Bericht door siegfried »

Als je me z'n naam geeft, en eventueel te weten komt wat zijn regiment was, dan kan ik je meer vertellen, aangezien ik zijn naam, regiment, en zelfs foto in het Guldenboek der Vuurkaart kan terugvinden. Het vergt wel wat speurwerk (boek is verschillende centimeters dik :) )

Groetjes
Siegfried
siegfried
Lid

Bericht door siegfried »

Surprise Surprise...

Heb even gecheckt...en het 2e Regiment Gidsen vocht idd op 9 september 1914 te Aarschot. De 20e vochten ze te Assche, Asse dus, vanwaar mijn overgrootvader afkomstig is (en m'n grootvader, en mn vader, en ikzelf)

Groeten
Siegfried
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ecran was in ieder geval zijn achternaam, ik zal eens wat rondvragen in de familie naar meer informatie.
Brunofski
Lid

2e gidsen

Bericht door Brunofski »

:shock:

Wist niet dat deze bestonden maar hier een link: http://www.geocities.com/belgianarmypre1914/wapen.html
Bob Marien
Lid

Bericht door Bob Marien »

Siegfried,
Ik weet niet of ik je hiermee kan verderhelpen maar ik ben in het bezit van het boek 'Onze Helden voor het Vaderland gesneuveld'.
Daarin staan o.a. de foto's van alle officieren die sneuvelden met uitleg.
Wat de offivieren van de Gidsen betreft staat wel niet gespecifieerd van het hoeveelste Gidsen ze waren.
Indien je geïnteresserd bent laat maar iets weten dan zet ik die foto's wel op het forum.
Maar dat zal wel wat tijd in beslag nemen en zeker niet meer vandaag.
:wink:
siegfried
Lid

Bericht door siegfried »

Hey 779arien,

Bedankt voor de hulp, maar effe opmerken dat m'n overgrootvader geen officier was...

Groetjes
Siegfried
In Vino Veritas
Bob Marien
Lid

Bericht door Bob Marien »

OK, maar je vroeg om foto's.
'k Wilde enkel helpen.
:?
siegfried
Lid

Bericht door siegfried »

Zoals jullie kunnen zien werd dit onderwerp al lange tijd geleden gepost, zonder echt veel reacties. Daarom dat ik nog eens reageer teneinde dit terug te activeren.

Ik ben ondertussen natuurlijk al wat meer te weten gekomen van mijn overgrootvader...heb ondermeer zijn militair dossier kunnen kopiëren uit de Belgische rijksarchieven! ! !

Ondertussen heb ik ook al z'n medailles.

Alleen een schuitje...dát zou me nog eens plezier doen!!

Greetz
S
In Vino Veritas
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

hoi siegfried.
leuk duie zoektocht maar op een forum waar men hoofdzakelijk wo2 fan is weetmen 'iets' minder over wo1. ik heb een site staan met info over het 2e gidsen (zie hieronder) verder raad ik u een forum aan over wereldoorlog 1 waar je wel meer je hart kan luchten en waar men hoofdwaarschijnlijk meer weet te vertellen. hoop je te hebben geholpen want ik zit op dit moment zelf verwikkeld in een strijd om alles ove rmijn strijdende overgrootvader (20ste linieregiment) los te krijgen. :P

lergeronderdelen
2e gidsen

vriendelijke groet arneken
it's not how many you write but what you write in the books of history
littlebelgiansoldier
Lid

Bericht door littlebelgiansoldier »

Zelf heb ik nog wat spullen van de 2de gidsen tijden wo1.
Maar die gaan niet weg. Als je wilt kan ik gerust foto's nemen voor jou.

Wat betreft je zoektocht naar de Het ijzeruniform. Forget about it....
Die zijn niet meer te vinden. Zoek liever een dolman van de gidsen.

Een schuitje van de gidsen heb ik onlangs te koop geweten en foto's zijn zeker geen probleem. :wink:

grt Enzo

wil je meer weten geef me dan eens een mailtje.
pieter de vleminck
Lid

Bericht door pieter de vleminck »

Heb zelfs twee overgrootooms (broers) die in WO1 vochten de ene bij het Belgisch leger, de andere bij het Amerikaans , hun divisies weet ik niet en waar ze gevochten hebben ook niet, maar ik vermoed beiden in Belgie aangezien ze mekaar ooit eens zijn tegengekomen achter het front. Hun familienaam was Morbée.
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Plaats reactie