Wat vind je naast wo2 een interessante oorlogsperiode?
- Dodo
- Lid
- Harro
- Lid
Eigenlijk verzamel ik boeken over krijgsgeschiedenis van de Griekse oudheid tot en met WO 2. Maar als ik de planken bekijk dan ligt de nadruk (meeste boeken) toch bij de eerste Kruistocht, de tempeliers, hospilariers, de kruistocht tegen de Albigensen (catharen), de rozenoorlog, de 100-jarige oorlog, de st. Bartholomeusnacht, Napoleon maar dan vooral de campagne van Bonaparte in Italië en Egypte, zijn zware cavalerie en de 100 dagen, de oorlog op de Krim en de Leibstandarte.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Narcolepticus
- Lid
- Harro
- Lid
Ik heb acht boeken over de honderd dagen. De beste vind ik "Napoleon and the hundered days" van Stephen Coote en "The final act - the road to Waterloo" van Gregor Dallas. Ook de geweldige biografie van Schlom maar ook deel twee van Asprey geven zeer gedetailleerde beschrijvingen van deze periode maar deze pillen gaan over de hele carriëre van Bonaparte en niet alleen over de 100 dagen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
- Cicero
- Lid
- Shifty
- Lid
- Contacteer:
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 64 keer
- Ontvangen: 109 keer
"Interessante oorlogen"
Eigenlijk heb ik altijd al interesse gehad voor krijgsgeschiedenis. Het is ook de reden waarom ik WOII militaria ben gaan verzamelen. Het is echter wel een conflict dat ik alleen ken van horen zeggen en uit boeken.
Anders is dit met de Koude oorlog periode. Wat ik toch ook een zeer interessante periode vind. Dit komt denk ik omdat ik zelf ben geboren en opgegroeid in deze periode. De kreten van "Als de Russen komen" of "Liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken" kan ik mij dan ook nog goed herinneren. Zelf ben ik destijds een aantal malen achter het IJzeren Gordijn geweest. Ik heb de Berlijnse Muur en haar bewakers (DDR Grenztruppen) nog in volle glorie gezien. In de nadagen van de DDR verwierf ik mijn eerste item voor mijn DDR Grenztruppen verzameling; Een DDR koppelriem geruild met een DDR grenssoldaat voor een pakje Marlboro sigaretten toen er even geen officier in de buurt was.
Je bekijkt de situatie van toen vandaag de dag heel anders. Misschien is het wel een beetje jeugdsentiment.
Anders is dit met de Koude oorlog periode. Wat ik toch ook een zeer interessante periode vind. Dit komt denk ik omdat ik zelf ben geboren en opgegroeid in deze periode. De kreten van "Als de Russen komen" of "Liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken" kan ik mij dan ook nog goed herinneren. Zelf ben ik destijds een aantal malen achter het IJzeren Gordijn geweest. Ik heb de Berlijnse Muur en haar bewakers (DDR Grenztruppen) nog in volle glorie gezien. In de nadagen van de DDR verwierf ik mijn eerste item voor mijn DDR Grenztruppen verzameling; Een DDR koppelriem geruild met een DDR grenssoldaat voor een pakje Marlboro sigaretten toen er even geen officier in de buurt was.
Je bekijkt de situatie van toen vandaag de dag heel anders. Misschien is het wel een beetje jeugdsentiment.
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
Re: "Interessante oorlogen"
Een Rus in de keuken!!asjemenou schreef:"Liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken".
"Liever een Rus in je keuken dan een raket in de tuin"
Вместе мы непобедимы
Naast WO2 gaat mijn interesse vooral uit naar het Romeinse rijk, de Middeleeuwen en de 18e/19e eeuw (rond Napoleon, zeg maar). Mijn naam is wat dat betreft ook wel interessant: http://satura-lanx.telenet.be/appendix% ... Marius.htm
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 64 keer
- Ontvangen: 109 keer
Koude oorlog retoriek
Volgens mij was die slogan toch zo destijds; "Liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken"
De tegen slogan van de vredesactivisten uit die tijd was volgens mij; " Liever een Rus in bed dan een kruisraket". Ze hadden wel meer van die kreten als; "Ik ben van na de oorlog en dat wil ik graag zo houden"
Misschien is mijn Koude oorlog geheugen wat vertroebeld maar wie het zeker weet die mag het zeggen.
De tegen slogan van de vredesactivisten uit die tijd was volgens mij; " Liever een Rus in bed dan een kruisraket". Ze hadden wel meer van die kreten als; "Ik ben van na de oorlog en dat wil ik graag zo houden"
Misschien is mijn Koude oorlog geheugen wat vertroebeld maar wie het zeker weet die mag het zeggen.