Vluchtelingenkamp Nunspeet

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
yente
Lid

Vluchtelingenkamp Nunspeet

Bericht door yente »

Hallo iedereen,
Heeft iemand van jullie informatie over het vluchtelingenkamp Nunspeet.
Dat is in nederland gelegen en diende tijdens WO1 als vluchtelingenkamp voor belgen. Op het internet een beetje al gevonden.
Ik het enkele brieven en foto's van familieleden( eigenlijk redelijk veel mensen van mijn familie die daar hebben gezeten) met soms een stempel op: Kamp bij Nunspeet
Met daarover een duitse stempel.

Moest er ook iemand het bestaan weten van een personen lijst ofzo van de mensen die daar hebben gezeten, van wanneer tot...?

Alvast bedankt!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
michiel01
Lid

Re: Vluchtelingenkamp Nunspeet

Bericht door michiel01 »

dit is in dezelfde regio:

Afbeelding
meer van dezelfde website:
Afbeelding

zo waren er meerdere van deze kampen in Nederland
yente
Lid

Bericht door yente »

Ik kan de afbeeldingen niet zien :s
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

yente schreef:Hallo iedereen,
Heeft iemand van jullie informatie over het vluchtelingenkamp Nunspeet.
.....
Moest er ook iemand het bestaan weten van een personen lijst ofzo van de mensen die daar hebben gezeten, van wanneer tot...?
Yente,

zoek eerst eens het boek "oorlogsgasten" van Evelyn de Roodt en lees dat. Daar staat heel veel info in over alle vluchtelingen- en interneringskampen in Nederland.
Ook Fokke Postma heeft een boek gepubliceerd over dit kamp: Onafzienbare heidevlakten.
Bij mijn weten zijn er geen persoonslijsten bekend van de bewoners.

Kamp Nunspeet was ingericht voor de wat eenvoudiger mensen uit Belgie. De middenstanders die nog net geen kamer of huis konden huren in de steden werden ondergebracht in Ede, de rest ging 'op kamers'.
Omdat de bevolking van het kamp Nunspeet werd beschouwd als zeer eenvoudig (tot aan het kindse toe) was de tucht er streng. Een oud-officier had de leiding van het kamp.
In 1919 is het kamp opgedoekt. In de plaats daarvan verrees in later tijd een woonwijkje. De straten zijn vernoemd naar het Belgisch koningshuis (Leopoldlaan, Fabiolalaan, Paolalaan, Vlaanderenlaan)

Zonder toestemming hier een stukje uit dit boek:
Fokke Postma schreef:Vluchtoord Nunspeet werd gebouwd langs de Eperweg op de hei op ruim een kilometer ten oosten van het dorp Nunspeet. Het bestond uit vier delen (‘dorpen’) met zo’n 70 barakken. Woon- en slaapverblijven voor families met of zonder kinderen, waslokalen en eetzalen, en sociale voorzieningen zoals een ziekenhuis, kerk en scholen. Het kamp was omgeven door een sloot met een draadversperring. Midden 1917 werd het maximale aantal bewoners van ongeveer 7000 mensen bereikt.

De omstandigheden waren in de begintijd verre van ideaal in het kamp getuige een krantenbericht in het Dagblad van Zuid-Holland van 30 december 1914, waarbij de verslaggever de kampbewoners verzocht geduld te hebben:

‘We hebben twee, drie, vier maanden geduld gehad. Wat is geduld in een oord als dit, waar we worden bewaakt als wilde beesten, waar we niets hebben te doen. In deze verlatenheid, waar we als varkens op stroo slapen en onze longen uithoesten tusschen vochtige dekens!’

Gezien de miserabele toestanden overleden nogal wat mensen in begintijd van het kamp. In een opeengepakte mensenhoop onder onhygiënische omstandigheden verspreidt een epidemie zich nu eenmaal snel. In de eerste negen maanden stierven 264 personen op een totaal van circa 5500 kampbewoners. Daar werd in de lokale pers aandacht aan besteed: ‘In vluchtoord Nunspeet waart de dood als een rover rond’. Vooral de kindersterfte was hoog. Van de kinderen onder de 12 jaar stierven er 225 van de 1000, een hoog percentage.

....

Meer tastbare herinneringen zijn te vinden op de Oude Begraafplaats aan de Eperweg 22. Op een gedeelte van deze begraafplaats, begonnen in 1828, liggen de Belgische vluchtelingen die in vluchtoord Nunspeet zijn overleden. De graven zijn voorzien van kleine gietijzeren paaltjes met een nummer. Bijna 650 anonieme, dode Belgen op slechts drie na. Er zijn drie graven gemarkeerd: een stenen plaat voor Johanna Wennemers (14 juli 1885 – 16 april 1917), een verweerd vierkant houten bord voor een kind met de naam Willem (geboren in 1913) en een houten bord in de vorm van een grafsteen voor het jongetje Philips Polak. Hoewel het hout is aangetast is de tekst nog leesbaar. Geboren in april 1912 in Borgerhout, Antwerpen en gestorven in Nunspeet op 17 februari 1915. Aan de rand van de begraafplaats staat nog een bakstenen monument opgericht in 1919. Onder het graveerde kruis met de tekst ‘O Crux, ave spes unica (O Kruis, onze enige hoop)’ staat op het monument: ‘Gastvrij Nederland aan de afgestorvene vluchtelingen 1914-1919.’
Succes!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
yente
Lid

Bericht door yente »

Bedankt!
Mvg Yente
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

yente schreef:Bedankt!
Mvg Yente
Is goed!
Zoek op google trouwens niet met het woord "vluchtelingenkamp" want zo heette dat niet, je krijgt ook maar weinig hits. Ingerichte kampen als deze stonden bekend als "vluchtoord".
ik schreef:Bij mijn weten zijn er geen persoonslijsten bekend van de bewoners.
Ik was wat voorbarig met de opmerkingen "er bestaan geen persoonslijsten". Die bestaan wel degelijk namelijk, heel veel zelfs. Vrijwel de gehele administratie van vluchtoord Nunspeet is in te zien op het streekarchivaat namelijk. Van het boekje "instructies voor vluchtoord Nunspeet" (welke functionaris doet wat in het oord) tot en met telegrammen naar de C.V.O. (Commandant vluchtoord) over het plaatsen van prostituees in het kamp (als bewoner dan, niet in hun bedoelde beroep)

Het kerkhofje ligt er nog steeds trouwens. Droevig gezicht; alle graven op een paar na zijn gemarkeerd met een bordje met nummer. That's it. Heel anders dan het Belgenkerkhof van Harderwijk (ingericht als militair ereveld).
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
yente
Lid

Bericht door yente »

Bedankt. Dus je zou dan een familie lid kunnen zoeken in die lijsten?
Is dat online beschikbaar dan? Zoja dan ga ik me er in september eens mee bezig houden want momenteel heb ik niet zoveel tijd.
Nogmaals bedankt he!
Mvg Yente
yente
Lid

Bericht door yente »

Plaats reactie