Onderzoek naar uniform (UNIFIL periode)

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
D_Dutch
Lid

Onderzoek naar uniform (UNIFIL periode)

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Hoewel het grootste gedeelte van mijn collectie bestaat uit materiaal met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog, heb ik met hoge uitzondering een Nederlands uniform gekocht, namelijk een Dagelijks Tenue Tropen. Deze behoorde toe aan een Kolonel der Technische Dienst, welke was onderscheiden met het Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier, met daarop het Romeinse getal XX, welke voor 20 jaar staat. Tevens is hij onderscheiden met de Herinneringsmedaille VN-Vredesoperaties met daarop een nog onbekend insigne, de United Nations Interim Force In Lebanon (Unifil) Medal en het Kruis voor betoonde marsvaardigheid, met daarop het Arabische getal 4.

Nu vraag ik mijzelf af of het mogelijk is om de naam van de oorspronkelijke drager van dit uniform te achterhalen. Ik heb gelezen dat er ongeveer 800 Nederlandse militairen in Libanon gediend hebben, en denk niet dat er een groot aantal daarvan én Kolonel waren, én tot de Technische Dienst behoorden, én meer dan 20 jaar dienden. Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met mijn onderzoek? Het is op dit moment niet mogelijk een foto van het uniform te plaatsen, dit zal hoogstwaarschijnlijk donderdag zijn, wanneer ik het ontvang.

Tevens las ik dat militairen van het Regiment Infanterie Johan Willem Friso dienden bij Dutchbat (De benaming voor de Nederlandse bataljons tijdens de VN-missies).
Klopt het dus dat de drager van het uniform ook tot het Regiment Infanterie Johan Willem Friso behoorde of diende niet elke Nederlandse militair in Libanon bij dit Regiment?

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 97 keer

Re: Onderzoek naar uniform (UNIFIL periode)

Bericht door asjemenou »

De UNIFIL periode is zeker interessant om te verzamelen en de interesse er voor neemt alleen maar toe. Het opmerkelijke aan veel uitgezonden UNIFIL militairen is, dat ze dienstplichtig waren. Dit in tegenstelling tot hedendaagse VN uitzendingen waarbij de militairen allen beroeps militairen zijn.
Uit de verhalen die ik van dienstplichtige UNIFIL militairen heb mogen vernemen kozen velen voor "Libanon" omdat hun diensttijd/uitzending dan maar een half jaar was en dus korter was dan wanneer ze de dienstplicht vervulden in Nederland. Hoewel de tijd wel korter was, was het zeker geen vakantie vieren voor hen in Libanon.
Hoewel het nog maar zo'n 25 jaar geleden is, zijn sommige UNIFIL items tegenwoordig al vrij moeilijk te vinden. Er bestaan zelfs al enkele boeken over de Nederlandse UNIFIL periode.

Wat het achterhalen van de oorspronkelijke drager van je uniform betreft, dit kan lastig worden. Als er een naam in zou staan dan kan je 'm opzoeken in deze lijst; http://www.dutchbattinlibanon.nl/Naam_A.html.
Deze website is interessant omdat er veel informatie over het Nederlandse UNIFIL detachement op staat. Je zou je vraag over de drager van je uniform ook eens op deze website kunnen zetten. Ik moet hierbij wel zeggen, dat dit nog wel eens gevoelig kan liggen. Meestal zal men terughoudend reageren. Tenslotte weet men niet wat jouw bedoeling is.

De Nederlandse militairen die uitgezonden werden naar Libanon behoorden tot het 44e Pantserinfanterie Bataljon Johan Willem Friso (44 Painbat), zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Regiment_I ... llem_Friso .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie