Triple?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
lapijntje
Lid

Triple?

Bericht door lapijntje »

In WO I waren er twee (publieke) geheime verbonden: de Triple Entente (GB, Frankrijk, Rusland) tegen de Triple Alliantie (Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Italië). Nochtans behoort Italië tegen het einde van de oorlog tot de geallieerden. Klopt dit? Was Italië in het begin van de oorlog misschien al uit deze Triple Alliantie gestapt?
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

bij mijn weten niet
italie wou sud tirol terug
Peter M
Lid

Re: Triple?

Bericht door Peter M »

lapijntje schreef:In WO I waren er twee (publieke) geheime verbonden: de Triple Entente (GB, Frankrijk, Rusland) tegen de Triple Alliantie (Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Italië).
Leerstof Geschiedenis herhaald? :wink:
lapijntje
Lid

Bericht door lapijntje »

Hihi, dit was de leerstof voor mijn examen :lol:
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Re: Triple?

Bericht door Hauptmann »

lapijntje schreef:In WO I waren er twee (publieke) geheime verbonden: de Triple Entente (GB, Frankrijk, Rusland) tegen de Triple Alliantie (Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Italië). Nochtans behoort Italië tegen het einde van de oorlog tot de geallieerden. Klopt dit? Was Italië in het begin van de oorlog misschien al uit deze Triple Alliantie gestapt?
Dat niet, maar de Italianen hadden een verbond vanwege defensieve redenen. De acties van Oostenrijk-Hongarije en Duitslang waren offensief. Italie heeft op 2 augustus 1914 aangegeven neutraal te willen blijven. In 1915 hebben de Engelse, Franssen en Russen vervolgens stukken land beloofd aan de Italianen als ze zouden meevechten met hun.
verdun_tk

Triple

Bericht door verdun_tk »

Goedenmiddag,

Nog voor de oorlog is Italië door Engeland uit de triple alliantie geweekt. Hier wisten Duitsland en Oostenrijk-Hongarije niks van. Toen de Italianen dan ook neutraal bleven was dit een behoorlijke schok. De gang van zaken rond de allianties worden beschreven door J.H.J. Andriessen in zijn boek "De andere waarheid, een nieuwe visie op het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog 1914-1918. In dit boek zullen al je vragen beantwoord worden.

groet,

Tom
mino

Bericht door mino »

Italie is in 1915 pas bij de entente gekomen
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Re: Triple

Bericht door Hauptmann »

verdun_tk schreef:Goedenmiddag,

Nog voor de oorlog is Italië door Engeland uit de triple alliantie geweekt. Hier wisten Duitsland en Oostenrijk-Hongarije niks van. Toen de Italianen dan ook neutraal bleven was dit een behoorlijke schok. De gang van zaken rond de allianties worden beschreven door J.H.J. Andriessen in zijn boek "De andere waarheid, een nieuwe visie op het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog 1914-1918. In dit boek zullen al je vragen beantwoord worden.

groet,

Tom
Tom,

Aangezien ik het boek niet in mijn bezot heb maar de theorie wel interessant vindt. Kun je kort aangeven hoe Andriessen daarbij komt? Welke bronnen hij gebruikt bijvoorbeeld?

Thanks!
Drs. Vinkenslag

Bericht door Drs. Vinkenslag »

Triple Entente: GB, Frankrijk en Rusland, in reactie op de toenemende agressie van Nederland, met zijn agressieve buitenlandpolitiek. Ook had de Nederlandse koningin gedreigd Frankrijk binnen te vallen, als het de regelingen voor de reparatiebetalingen van Duitsland niet zou versoepelen.
Plaats reactie