Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door D_Dutch »

Mallory schreef:Hij heeft hoogstwaarschijnlijk gevochten tijdens de Politionele Acties en heeft na een korte terugkeer in Nederland ook nog in Korea gediend, waar hij gewond is geraakt.
Heb je al met het Ministerie van Defensie contact gehad om zijn Staat van Dienst op te vragen? Dat kan namelijk al je vragen over zijn diensttijd beantwoorden. Heb je nog geen contact daarmee opgenomen, kan ik je wel de adresgegevens via de P.M. sturen.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

Dag Koen,

Nee, daar was ik me niet bewust van. Dat zou enorm helpen denk ik! Ik wacht je PM af. :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door earlymb »

Het MinDef stuurt je door naar het Nationaal Archief, waar de meeste stamboeken liggen. Ik zou het zeker daar proberen. Het Legermuseum in Delft heeft alleen gegevens over officieren.

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door D_Dutch »

earlymb schreef:Het MinDef stuurt je door naar het Nationaal Archief, waar de meeste stamboeken liggen.
Dat staat los van zijn Staat van Dienst, die kan je gewoon opvragen bij een departement van het Ministerie van Defensie, heb het zelf meerdere keren gedaan.
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door pistole38 »

Voor meer informatie zou je eens contact kunnen opnemen met Wim Bak van hetdepot.com

Deze man heeft misschien dokumenten waarin de naam van je grootvader in voorkomt!

Succes
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

Dank! Ik zal ook daar eens informeren.
Kees smulders
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2015, 21:01

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Kees smulders »

Ik zal mij eerst even voorstellen, Ik ben Kees Smulders en verzamel al vanaf 1974 alles op het gebied van onze Nederlandse Commando's. Ben eigenaar geweest van het Dutch Commando Museum en schrijf een boek over de emblemen van het KCT vanaf 1942 tot heden. Voor serieuze belangstelling kan je mij altijd via Facebook bereiken. Dan kan ik makkelijker documenten e.d. opsturen.

De parawing die je toont is een reunieaanmaak die speciaal door en voor de B.O.P. (Bond Oud Parachutisten) in 1983 is geproduceerd. Mevrouw Monterie de toenmalige secretaris van deze bond heeft ze besteld.

Zowel het Depot speciale troepen als de School opleiding parachutisten zijn in 1946 opgericht. Het personeel werd in eerste instantie gevormd uit onderdelen van de Nefis, Korps Insulinde en No 2 Dutch Troop No 10 (IA) Commando. De verdere manschappen kwamen uit diverse landmacht onderdelen die al in Nederlands Indie zaten. Zo zal Jou opa via een R.I. onderdeel waarschijnlijk ook bij de Speciale Troepen terecht gekomen zijn.

Succes met je zoektocht,
Kees
Laatst gewijzigd door Kees smulders op 07 sep 2015, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees smulders
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2015, 21:01

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Kees smulders »

Mallory schreef:"Interieur" van de baret. Ik kan geen stempels, codes of letters vinden. Ik geef ook toe dat de baret zeer aan de kleine kant is, zelfs op zijn wijdste stand, dus het kan natuurlijk goed dat dit een vervanger is die nooit echt is gedragen.
De baret is volgens mij van het merk GTI. Deze baretten zijn uitgegeven in het begin van de jaren '50. Veel para veteranen die naar Korea vertrokken kregen een nieuwe rode baret.
Plaats reactie