Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

Mijn grootvader is vlak na de oorlog in dienst gegaan bij het nieuwgevormde Korps Speciale Troepen (KST) van het Nederlandse leger. Voor zijn opleiding tot parachutist is hij direct naar voormalig Nederlands-Indië vertrokken. Slechts enkele familieleden kennen summiere informatie wat er in zijn diensttijd is gebeurd, maar wat hij precies heeft ervaren en waar hij exact heeft gevochten, is mij tot op de dag van vandaag onbekend. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk gevochten tijdens de Politionele Acties en heeft na een korte terugkeer in Nederland ook nog in Korea gediend, waar hij gewond is geraakt.

Hierbij toon ik enkele erfstukken van hem, die wellicht een licht kunnen werpen op een onbekend stuk uit mijn familiegeschiedenis. Ik weet van lang niet alles wat het is en hopelijk zijn er mensen op dit forum die meer weten te vertellen naar aanleiding van de door mij geplaatste foto's.

Dit is lang niet alles, naast een prikbord vol met insignes en medailles heeft hij ook nog een fotoboek nagelaten waarin met name foto's staan uit midden-eind jaren '40. Hij was tevens amateurfotograaf.

Alvast bedankt voor jullie interesse en informatie!
Bijlagen
Korps Commando Troepen (Nunc Aut Nunquam).jpg
Korps Commando Troepen (Nunc Aut Nunquam).jpg (79.21 KiB) 6199 keer bekeken
Jumpwings.jpg
Jumpwings.jpg (98.45 KiB) 6199 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

Foto's deel 2.
Bijlagen
Onbekend 1.jpg
Medailles Orde en Vrede, dienstjaren.jpg
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

En uiteraard zijn baret.
Bijlagen
Baret 2.jpg
Baret 2.jpg (186.81 KiB) 6197 keer bekeken
Baret 1.jpg
Baret 1.jpg (147.21 KiB) 6197 keer bekeken
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door earlymb »

Het eerste embleem is het commando-brevet borstembleem voor degenen die dit brevet gehaald hebben maar niet de groene baret mogen dragen (oud-commando's met een andere functie binnen de krijgsmacht), het tweede is de standaard parachutistenwing, de derde het embleem van Lichamelijke Vaardigheid. Dit zijn allen insignes die nog gewoon in gebruik zijn.

De linker medaille is het Ereteken voor Orde en Vrede (dienst in Indië 1945-1949), de middelste het Onderscheidingsteken voor Langdurige Trouwe Dienst voor vrijwillig dienende militairen beneden de rang van 2e luitenant (zilver = 24 jaar), en de rechter is het Kruis voor Betoonde Marsvaardigheid (Vierdaagsekruis).

Over de baret en het embleem kan ik zo niet veel zeggen; het kan een originele zijn of een zgn. 'veteranenreproductie' , die werden verkocht op veteranenreünies en niet voor de verzamelaarsmarkt waren bedoeld.

Overigens gingen de meeste commando's van het Depot Speciale Troepen die de SOP (School Opleiding Parachutisten in Bandung) doorliepen de rode parabaret dragen, met dit embleem. Later werden de Para-compagnie en het DST samengevoegd tot het KST, ik geloof in 1948.

Ik zou erg graag de foto's in het album zien!

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

Bedankt voor je reactie en uitleg.

Ik zal van de week eens kijken wat ik uit het fotoboek kan digitaliseren. Wat voor details van de baret en/of embleem moet je hebben om te kunnen vaststellen of het om een origineel gaat?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door earlymb »

Ik ben wel benieuwd naar de stempels van de baret, en je kunt ook het embleem even loshalen om te zien of er iets op de achterkant staat. Ik heb er echter te weinig kennis van om 100% zeker te zeggen of het een goede of een repro is, maar ik weet dat veel veteranen ooit zo'n speciale reproductie gekocht hebben omdat ze hun eigen baret in de loop der jaren kwijt waren geraakt.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

Hierbij detailopnames van het losse baretembleem. Ik ben erg benieuwd of dit materiaal authentiek is of "veteranenrepro". Dat laatste is op zich mogelijk, want mijn grootvader heeft die reünies zelf nog georganiseerd van 1964 tot in de jaren '70.
Bijlagen
Baretembleem voor.jpg
Baretembleem detail.jpg
Baretembleem achter.jpg
Laatst gewijzigd door Mallory op 30 aug 2011, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

"Interieur" van de baret. Ik kan geen stempels, codes of letters vinden. Ik geef ook toe dat de baret zeer aan de kleine kant is, zelfs op zijn wijdste stand, dus het kan natuurlijk goed dat dit een vervanger is die nooit echt is gedragen.
Bijlagen
Baret 3.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door earlymb »

Ik heb even met een vriend overlegd die er wel wat kijk op heeft, en voor zover je dat kan zeggen vanaf een foto is er een goede kans dat het embleem wel origineel is, zij het late lokale productie. Uiteraard kan ik niets garanderen, er zijn goede repro's op de markt. De baret is zeer waarschijnlijk later, jaren '50 productie.

Ik ben erg benieuwd naar de originele foto's die je opa gemaakt heeft!

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door michiel01 »

earlymb schreef:Ik heb even met een vriend overlegd die er wel wat kijk op heeft, en voor zover je dat kan zeggen vanaf een foto is er een goede kans dat het embleem wel origineel is, zij het late lokale productie. Uiteraard kan ik niets garanderen, er zijn goede repro's op de markt. De baret is zeer waarschijnlijk later, jaren '50 productie.

Ik ben erg benieuwd naar de originele foto's die je opa gemaakt heeft!

Grtn :wink:

David
David, wat betitel je hier als origineel? Over welke periode heb je het dan?

Volgens mij is het gewoon een goed eind jaren 40 begin jaren 50 baretembleem over de baret ben ik met je eens dat het een jaren 50 exemplaar is. Maar dat het jaren 50 is, maakt hem nog altijd origineel. De Koreaoorlog was immers ook in de jaren 50....

Mocht je meer informatie willen, dan adviseer ik je het aanschrijven van de Commando vereniging of het commandomuseum. Van veel individuen is er informatie te vinden omdat het maar een select gezelschap was en is.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

Michiel, ik merk ook dat men vaak "origineel" in spreektaal gebruikt als er bedoeld wordt "is echt gebruikt in de tijd dat men diende", o.i.d. Ik denk ook dat David dat hier bedoeld, dat het embleem dus best kan zijn uitgereikt tijdens de opleiding op Bandoeng (Java) of voor of tijdens de Politionele Acties. De baret is, zoals ik al zei, erg klein en ziet er ook érg net en ongebruikt uit.

Bedankt voor de tip over de oud-commando's. Ik ben zeker benieuwd naar meer informatie en ik zal dus zeker eens iemand daar aanschrijven erover! De meeste feiten die ik nu weet zijn zeer summier, van mijn vader (dus zijn zoon) en een van zijn zussen. Zoals je vaker hoort met veteranen wilde de man zelf er niets over vertellen.

David, ik zal snel eens kijken of ik de mooiste albums kan vinden! Ik heb momenteel alleen een fotoboek van reünies op mijn bureau liggen. Daar staan overigens ook wel wat foto's in van hun opleiding, al weet ik niet of hij die zelf heeft gemaakt gezien de kwaliteit, bijv. vanuit een Dakota. Lijken eerder op officiële foto's voor propaganda-/promotiedoeleinden.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door earlymb »

Ik bedoel dat ik denk dat deze specifieke set niet altijd samen is geweest, maar de wing (als het inderdaad origineel is) zeer waarschijnlijk eerst op een andere rode baret heeft gezeten, mogelijk een WO2-gedateerde Britse. Om een of andere reden is de wing toen op deze (latere) baret gezet, maar dat kan begin jaren '50 zijn gedaan of in de jaren '80 voor een reünie.

Dit model wing werd overigens pas in 1948 ingevoerd, en het is eigenlijk ontworpen om op de borst gedragen te worden.

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

Hierbij, zoals beloofd, de foto's uit het reünie-album. De rest van die foto's lijken me niet interessant voor hier, dat zijn met name etende, drinkende en dansende veteranen. :wink: Deze foto's zijn van hun opleiding in 1947 en 1948 in Tjimahi, op Java. Op portret- en groepsfoto's staat dan weer Bandoeng, maar op de kaart van Java kun je al zien dat beide steden vlakbij elkaar liggen. Tegenwoordig schrijft men overigens Cimahi en Bandung.

In het fotoboek is ook de overlijdensadvertentie van brigadegeneraal Willem David Hendrik Eekhout geplakt met daarbij getypt "Een groot verlies...". Hij overleed op 47-jarige leeftijd aan een hartverlamming. Dit geeft me weer meer informatie, want blijkbaar diende mijn grootvader onder hem. In een online PDF* van Mars et Historia is hierover het volgende geschreven:
"Uit het personeel dat een parachutistenbrevet had behaald werd een aparte compagnie gevormd en Parachutistencompagnie (Para Cie KST) genoemd.
Gedurende de tweede helft van november en de eerste helft van december 1948 oefenden de 1 e Para Cie en de Para Cie KST gezamenlijk als Paragevechtsgroep onder commando van kapitein W.D.H. Eekhout. Op 17 december 1948 werd de Paragevechtsgroep geconsigneerd op het vliegveld Andit bij Bandoeng en daar op de hoogte gesteld van de belangrijkste opdracht die zij ooit in Nederlands-Indië te vervullen kreeg."


Hierna volgt een opsomming van de operaties en gevechten waar deze (toen nog) kapitein en zijn groep aan hebben meegedaan.

*Download: http://www.boekje-pienter.nl/images/no2 ... storia.pdf
Bijlagen
Tjimahi 1947 1.jpg
Tjimahi 1947 2.jpg
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door Mallory »

En de rest van de foto's.

De getype bijschriften zijn als volgt:

1. STA IN DE DEUR...TJIMAHI 1947...

2. GO...JAVA 1947

3. -

4. GELAND..MAAR.... DE GOENONG BOHONG WACHT U...
Bijlagen
Tjimahi 1947 3.jpg
Tjimahi 1947 4.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Nederlandse parachutisten (KST), 1946 - ca 1960

Bericht door earlymb »

Fantastische foto's! Heb je er nog meer, vooral waar uniformen, uitrusting etc. op te zien is?

Dat moet trouwens zijn vliegbasis Andir (niet Andit) bij Bandung. Mijn opa heeft er ook nog gestationeerd gezeten (was 1e luitenant bij de ML-KNIL).

Grtn :wink:

David
Plaats reactie