Hoi ieddereen.
Ik heb een kleine vraag over een, wat geclaimd wordt, originele BW veldtelefoon. Als ik er ywee heb, hoe kun je ze gebruiken. Ik weet, zwengel rondraaien tot je suf bent, hoorn op pakken nen door heen praten. Hoe komt het bericht dan bij de tweede veldtelefoon terecht? En gaat er überhaupt een bel rinkelen als er een in komend gesprek is?
http://www.dumpcompany.com/index.php?it ... 25&lang=NL
Met vriendelijke groeten,
Robin.
BW veldtelefoon.
- robinj
- Lid
BW veldtelefoon.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few
Fighter pilots in exile!
skybound they roam
Fighter pilots in exile!
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Re: BW veldtelefoon.
De veldtelefoon in de link is een Feldfernsprecher FF54 van de Duitse Bundeswehr en dus naoorlogs. Op zich een leuk object.
Dit type veldtelefoon ken ik niet zo goed maar als het hetzelfde principe heeft als z'n WOII voorganger de FF33 dan werkt het vrij simpel.
Om te communiseren heb je dus 2 exemplaren nodig. Deze moet je met elkaar verbinden doormiddel van een (2-polig) stroomdraad op de polen. Beiden hebben daarbij ook de voeding van een batterij nodig.
De generator (met daaraan de hendel) in de telefoon dient alleen maar om een belsignaal bij de andere telefoon af te geven. Wanneer je de telefoons dus doormiddel van een stroomdraad met elkaar verbind en je draait bij één telefoon aan de generatorhendel dan zal bij de andere telefoon de bel rinkelen. Om een gesprek met de telefoons te kunnen voeren heb je zoals eerder vermeld een batterij in de beide veldtelefoons nodig. Het gesprek voer je door het knijpcontact op de telefoonhoorn in te knijpen. Eigenlijk is dit communicatiemiddel heel simpel van opzet en in gebruik.
Dit type veldtelefoon ken ik niet zo goed maar als het hetzelfde principe heeft als z'n WOII voorganger de FF33 dan werkt het vrij simpel.
Om te communiseren heb je dus 2 exemplaren nodig. Deze moet je met elkaar verbinden doormiddel van een (2-polig) stroomdraad op de polen. Beiden hebben daarbij ook de voeding van een batterij nodig.
De generator (met daaraan de hendel) in de telefoon dient alleen maar om een belsignaal bij de andere telefoon af te geven. Wanneer je de telefoons dus doormiddel van een stroomdraad met elkaar verbind en je draait bij één telefoon aan de generatorhendel dan zal bij de andere telefoon de bel rinkelen. Om een gesprek met de telefoons te kunnen voeren heb je zoals eerder vermeld een batterij in de beide veldtelefoons nodig. Het gesprek voer je door het knijpcontact op de telefoonhoorn in te knijpen. Eigenlijk is dit communicatiemiddel heel simpel van opzet en in gebruik.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- robinj
- Lid
Re: BW veldtelefoon.
Dabkje voor de uitleg.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
Fighter pilots in exile!
skybound they roam
Fighter pilots in exile!