Ik ben vandaag in het bezit gekomen van een uitzonderlijk grote groep documenten en een onderscheiding van een Korporaal der Koninklijke Landmacht welke van 1946 tot 1949 in Nederlands-Indië diende. Het meest indrukwekkende is nog wel één van zijn dagboeken, welke hij dag bij dag beschreven heeft. Zo wordt hij onder meer in zijn zij geraakt door een vijandelijke kogel en nam hij als onderdeel der Luchtlandingstroepen op 19 december 1947 deel uit van de bezetting van het vliegveld Magoewo bij Djokja. De Dakota waar hij in zat stortte zelfs bijna neer omdat deze te zwaar beladen was. Ook was hij commandant van ten minste drie patrouiles. Een erg goed beschreven dagboek waarin hij duidelijk zijn mening geeft over bepaalde dingen, waaronder het doodschieten van een saboteur.
Er zit tevens een plakboek bij over zijn reis naar Indonesië samen met kameraden van Bataljon "Friesland". Hier zit ook een lijst met alle deelnemende veteranen. Daarbij ook nog een lijst uit eind tachtiger jaren met honderden namen van alle nog in leven zijnde veteranen van het Bataljon. Ik zit mezelf af te vragen, sommige kunnen de schrijver van de dagboeken misschien wel gekend hebben. Zou het iets zijn om zijn oud-kameraden een brief te schrijven of ze misschien contact willen? Ze opsporen zal geen probleem zijn, naast de namen staat hun toenmalige adres en woonplaats en heb er tot nu toe al een stuk of zes getraceerd. Ik wil deze mensen geen hartaanval bezorgen door ze ineens te confronteren met een moeilijke tijd uit hun verleden, maar het zou ook wel erg interessant zijn hun verhaal hun verhaal te horen. Na een nogal tegenvallende reactie van een familie ben ik nogal terughoudend geworden in het contact zoeken met familie en/of kameraden van een soldaat.
Met vriendelijke groet,
Koen.