Ik ben van plan een foto te kopen van Friedrich Viktor Prinz von Hohenzollern-Sigmaringen en ik heb twee vragen met betrekking tot hem en zijn broer. Ik weet niet of er mensen zijn op dit forum die mij hierin kunnen helpen, maar vragen kan nooit kwaad.

Ik las dat hij tot de Wehrmacht toe wilde treden maar dit was voor hem niet mogelijk door het Prinzenerlass, een decreet uit 1940 wat leden van voormalige koningshuizen verbood aan het front te dienen. Drie jaar later kwam er een algeheel verbod op dienst in de Wehrmacht. Nu snap ik niet waarom zijn jongere broer, Franz Joseph Prinz von Hohenzollern, wel in het leger diende. Deze was namelijk vanaf 1933 lid van de SS en van 1939 tot 1944 had hij het bevel over een Marine Flak-Abteilung in Cuxhaven. In juni 1944 werd zijn dienstverband ontbonden en in november van dat jaar werd hij uitgesloten van de Waffen-SS. Weet iemand hoe het kan dat hij wél in het leger kon dienen en zijn (enkele minuten) oudere broer niet?
Tevens vroeg ik mij af of iemand meer informatie heeft over de onderscheidingen van Friedrich Viktor Prinz von Hohenzollern-Sigmaringen. Ik kon op internet nergens een lijst vinden en op een foto zijn voor mij de meeste onderscheidingen die hij draagt (buiten het Eisernes Kreuz I. u. II. Klasse om) onbekend. Hieronder een foto uit 1919 en een ongedateerd schilderij.

Met vriendelijke groet,
Koen.