Friedrich Viktor Prinz von Hohenzollern-Sigmaringen

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
D_Dutch
Lid

Friedrich Viktor Prinz von Hohenzollern-Sigmaringen

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een foto te kopen van Friedrich Viktor Prinz von Hohenzollern-Sigmaringen en ik heb twee vragen met betrekking tot hem en zijn broer. Ik weet niet of er mensen zijn op dit forum die mij hierin kunnen helpen, maar vragen kan nooit kwaad. :)

Ik las dat hij tot de Wehrmacht toe wilde treden maar dit was voor hem niet mogelijk door het Prinzenerlass, een decreet uit 1940 wat leden van voormalige koningshuizen verbood aan het front te dienen. Drie jaar later kwam er een algeheel verbod op dienst in de Wehrmacht. Nu snap ik niet waarom zijn jongere broer, Franz Joseph Prinz von Hohenzollern, wel in het leger diende. Deze was namelijk vanaf 1933 lid van de SS en van 1939 tot 1944 had hij het bevel over een Marine Flak-Abteilung in Cuxhaven. In juni 1944 werd zijn dienstverband ontbonden en in november van dat jaar werd hij uitgesloten van de Waffen-SS. Weet iemand hoe het kan dat hij wél in het leger kon dienen en zijn (enkele minuten) oudere broer niet?

Tevens vroeg ik mij af of iemand meer informatie heeft over de onderscheidingen van Friedrich Viktor Prinz von Hohenzollern-Sigmaringen. Ik kon op internet nergens een lijst vinden en op een foto zijn voor mij de meeste onderscheidingen die hij draagt (buiten het Eisernes Kreuz I. u. II. Klasse om) onbekend. Hieronder een foto uit 1919 en een ongedateerd schilderij.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
michiel01
Lid

Re: Friedrich Viktor Prinz von Hohenzollern-Sigmaringen

Bericht door michiel01 »

het ridderkruis van de Hohenzollern Hausorden met zwaarden en een Blucherster veel verder kom ik niet.
Jabnus
Lid
Lid

Bericht door Jabnus »

Hallo D_Dutch,

Loop net per toeval tegen dit topic aan. Kun je misschien een grotere (scherpere) foto van die eerste foto tonen? Of in ieder geval van zijn onderscheidingen? Ik kan ze denk ik wel voor je achterhalen.
het ridderkruis van de Hohenzollern Hausorden met zwaarden en een Blucherster veel verder kom ik niet
Bovenstaande is helaas helemaal fout. De zogenaamde "Blucherstern" is slechte twee keer uitgereikt (eig maar een keer!) en wel in 1815 aan von Blucher. Een geupdate versie is later aan von Hindenburg gegeven en in de planning zat nog een derde voor Goerring die er nooit is gekomen.

Friedrich Viktor draagt in ieder geval op beide fotos een verschillende uitvoering van de Hohenzollern Huisorde.

Het nekkruis en de op de eerste foto direct boven de riem zichtbare borstster zijn denk ik beide "Schwarzen Adler Orden". (De een is een nekkruis, de ander een borstster). De tweede borstster (die tussen de onderste en de spange in) kan een Roter Adler Orden borstster zijn, maar de foto is helaas te vaag om dit met zekerheid te zeggen.

Op de medaillespange lijkt na het Ek2 nog een Huisorde van Hohenzollern te zitten, maar dat is niet heel goed te zien. De andere onderscheidingen kan ik helaas niet ontcijferen aan de hand van deze foto. Post me een scherpere en ik kan ze je vertellen.

mvg,
Gaston
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Beste Michiel en Gaston,

Allebei heel erg bedankt door de hulp. Ik kan de foto's die ik geplaatst heb helaas niet groter krijgen, ik heb ze op internet gevonden. De foto die ik wilde kopen heb ik inmiddels thuis maar deze is zo reusachtig dat hij niet onder mijn scanner past en helaas heb ik mijn fotocamera laten vallen en is die kapot dus ik moet een andere manier vinden om deze foto op mijn computer zien te krijgen. Op de foto draagt hij tevens ook weer andere onderscheidingen dan de foto's die ik hier geplaatst heb. Ik hoop voor het einde van de week een oplossing te vinden. :)

Met vriendelijke groet,

Koen.
Jabnus
Lid
Lid

Bericht door Jabnus »

Beste Koen,

Past het gedeelte waar de onderswcheidingen opstaan misschien wel onder de scanner? Dat is als je het scherp kunt krijgen het enige gedeelte dat nodig is om de onderscheidingen te identificeren.

Aangaande het dragen van verschillende onderscheidingen: het dragen van veel van de onderscheidingen van de prinsen van de diverse Duitse koningshuizen hing af van de gelegenheid waar men naar toe ging. Je kon bijv. niet altijd als een kerstboom erbij lopen, het ene bezoek aan een bijeenkomst was bijv. ook officielere dan het andere.

Met het ouder worden van de prinsen nam ook hun aantal onderscheidingen (of de klasse van bepaalde onderscheidingen) toe.

mvg,
Gaston
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Met wat hulp van een schroevendraaier heb ik mijn digitale camera weer aan de praat gekregen en heb eindelijk foto's kunnen maken! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie