Nederlands Leger na 1945

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door veritas »

Om dit topic een beetje levend te houden, plaats ik maar weer even een foto.
Ditmaal van een Gasmaskertas met inhoud in vredestijd van ong. jaren 80 tot jaren 90.
Deze tas heb ik van de week compleet kunnen maken.
Ter illustratie een bladzijde uit Handboek Soldaat waar de betreffende tas met inhoud instaat.
SDC12157klein.jpg
bladzijde uit Handboek Soldaat (1991)
bladzijde uit Handboek Soldaat (1991)
Groet,
Veritas
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door Papoea1962 »

Hallo.

Ik zie dat je ook nederlandse militaria verzamelt van na de oorlog.
Nu ben ik begonnen met verzamelen toen alles nog redelijk betaalbaar was, het WO2 spul.
Maar namate de tijd en de prijzen stegen ben ik hier vanaf gestapt en dit gaan verzamelen.
Mijn Vraag is eigenlijk hoe jij hier bij bent gaan verzamelen, en wat jouw echte pronk stukken zij.
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door veritas »

Beste Papoea

Mijn collectie is begonnen met de PSU van m'n vader uit de tijd van de dienstplicht. Nadien heb ik er spullen bijgekocht, maar vooral ook bijgekregen. Ik geef aan mijn collectie niet heel veel geld uit, omdat ik nog maar 16 jaar ben, en ik dus vooral aan het sparen ben voor later (studie enzo). Echte pronkstukken zoals in uw collectietopic kom je bij mij niet tegen. Ik heb meer een beetje een algemene verzameling van het naoorlogse leger. Als ik toch pronkstukken zou moeten noemen, zou ik kiezen voor mijn Indiëuniformen die ik vorige week van de veteraan zelf heb gekregen.
De periode van 1945 tot ong 1965 trekt me het meest. Naast Nederlands naoorlogs spaar ik ook spullen (burger en militair) van de Tweede Wereldoorlog, maar zoals u al noemt kost dat al snel erg veel geld, en daarom is dat deel van m'n verzameling niet zo groot.

Vr.gr.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door Erik »

Veritas,

wees wijs en koop het boeken van Martien Talens over de uitrusting van de Nederlandse soldaat, zoals "van grijsgroen naar camouflage". Een goed boek waarin je mooi kunt zien wanneer uitrustingstukken in gebruik zijn geweest en waarop je ook kunt verzamelen! En echt, zonder dat je het weet zijn er topstukken in je collectie, geloof deze oude majoor maar!
Richt je eens inderdaad op de periode tot 1965. Dat wordt nu langzaam zeldzamer en het is leuk om bij een echte dump (dus niet zo'n veredelde campingsjop) itemsa uit deze periode te vinden. Om eens een pukkeltje (gevechtstas M.52) samen te stellen aan de hand van een Handboek Soldaat uit die tijd (VS2-1350) Om eens een ransel te bepakken!
Ga door! Als jij midden dertig bent zullen er maar weinig zijn die een mooie collectie uit deze tijd hebben en tegen die tijd is het overgrote deel weggegooid!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door veritas »

Erik schreef:wees wijs en koop het boeken van Martien Talens over de uitrusting van de Nederlandse soldaat, zoals "van grijsgroen naar camouflage". Een goed boek waarin je mooi kunt zien wanneer uitrustingstukken in gebruik zijn geweest en waarop je ook kunt verzamelen! En echt, zonder dat je het weet zijn er topstukken in je collectie, geloof deze oude majoor maar!
Richt je eens inderdaad op de periode tot 1965. Dat wordt nu langzaam zeldzamer en het is leuk om bij een echte dump (dus niet zo'n veredelde campingsjop) itemsa uit deze periode te vinden. Om eens een pukkeltje (gevechtstas M.52) samen te stellen aan de hand van een Handboek Soldaat uit die tijd (VS2-1350) Om eens een ransel te bepakken!
Dank voor uw reactie! Het genoemde boek van Talens heb ik al, bepakte pukkels en ransels ook. Van Grijsgroen tot Camouflage handelt echter niet over de uitrusting. Wordt dat misschien beschreven in het boek met de Ransel op de rug deel 2?
Erik schreef:Als jij midden dertig bent zullen er maar weinig zijn die een mooie collectie uit deze tijd hebben en tegen die tijd is het overgrote deel weggegooid!
Er wordt idd heel veel van weggegooid (hoor ik regelmatig van mensen)...
Maar daarvan worden de items die er nog zijn natuurlijk wel zeldzamer. :)
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door Erik »

De uitrusting stat inderdaad in "Ransel op de Rug" deel II.
Martien Talens, de schrijver (hij leeft nog), heeft veel geput uit voorschriften en natuurlijk de kennis die hij zelf had als onderofficier. Die voorschriften zijn goud waard voor een verzamelaar! Probeer via MP eens aan die dingen te komen! Ook het legermuseum kan je goed helpen! Over elke scheet die gelaten is in de krijgsmacht is wel een voorschrift (VS), Instructiekaart (IK), Handboek (HB), een aanwijzing o.i.d. geschreven! Kunst is die te vinden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door veritas »

Oke, dank voor de verdere info.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door earlymb »

Als je interesse hebt, op de site van onze re-enactmentgroep (link staat in m'n signature) staan wel wat foto's van originele spullen uit de 'Politionele Akties'-tijd, die eigendom van verschillende groepsleden. Vrijwel alles is origineel.

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door veritas »

@ David

Bedankt voor de link! Mooie duidelijke foto's met goede uitleg!
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door Kevinbes »

ik verzamel ook nederlands
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Klein vraagje

Verzamelt U ook de Nederlandse baret emblemen van na 1945 ?

Bedankt

Guy
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door Kevinbes »

Nee, heb er wel eentje
ik verzamel vooral uitrusting, kleding
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Ok, bedankt voor je antwoord.

Mvg

Guy
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door Kevinbes »

Nederlands heb ik
Gasmasker,bus oefen huidonsmetingspoeder, NBC kapje, handboek voor de soldaat 1980,1981,198,1998 complete plunjerbaal, emblemen, veldvles, etc.
Always be happy!! :)
Pascal94
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2017, 18:46

Re: Nederlands Leger na 1945

Bericht door Pascal94 »

Mijn grootvader Gerrit Bredius zat van 1953-1954 in Korea.
Hij zat bij het 8e leger/ 2e divisie/ 38e regiment
Hij is vertrokken op de Ms.Felix Roussel .
Wie kende hem?
Wie heeft foto's waar hij op staat?
Alle gegevens zijn van harte welkom.
Plaats reactie