Namenlijsten duitse gesneuvelden ardennen WO1
- yente
- Lid
Namenlijsten duitse gesneuvelden ardennen WO1
Hallo iedereen,
Zijn er ergens registers van de duitse gesneuvelden die begraven liggen in de ardennen. Dus de streek van maissin, libin,..
Ik vind vanalles over deze begraafplaatsten maar nergens namenlijsten.
Alvast bedankt.
Mvg Yente
Zijn er ergens registers van de duitse gesneuvelden die begraven liggen in de ardennen. Dus de streek van maissin, libin,..
Ik vind vanalles over deze begraafplaatsten maar nergens namenlijsten.
Alvast bedankt.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Re: Namenlijsten duitse gesneuvelden ardennen WO1
Yente, het loont de moeite begunstiger/lid te worden van de Duitse militair/civiele gravendienst: de Kriegsgraeber Fuersorgung. Daar ligt veel informatie in databanken opgeslagen ten behoeve van het lokaliseren van eigen familie e.d. Of de lijsten per begraafplaatsen zomaar opvraagbaar zijn weet ik niet (niet geprobeerd) maar wie houdt je tegen?
Daarnaast heeft vrijwel elk regiment begin jaren twintig de regimentsgeschiedenis opgetekend. Een aantal daarvan heeft verlieslijsten. Deze boekjes vind je nogal eens op de duitse eBay; zoek op "regimentsgeschichte" of als je het nummer van het regiment weet gewoon op dat nummer.
Daarnaast heeft vrijwel elk regiment begin jaren twintig de regimentsgeschiedenis opgetekend. Een aantal daarvan heeft verlieslijsten. Deze boekjes vind je nogal eens op de duitse eBay; zoek op "regimentsgeschichte" of als je het nummer van het regiment weet gewoon op dat nummer.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
- yente
- Lid
Ik weet niet welk regiment.
Het zit namelijk zo. Ik interview een dame, de twee broers van haar moeder zijn gesneuveld in WO1 (in totaal heeft, die familie in WO1 zeven gesneuvelden moeten verwerken). Nu de ouders kregen een melding dat één van die broers in de omgeving van Libin gesneuveld was. En normaal gezien is zijn graf ook bekend en ligt hij niet bij de onbekenden. er zijn verschillende begraafplaatsten in die omgeving maar de familie heeft dat graf nooit gevonden. Daarom ben ik er nu naar opzoek. Ik ga hun dossiers opvragen om zo misschien iets meer te weten te komen. De dame is alle informatie aan het zoeken.
Dus gewoon lid worden en dan een mail sturen? Is er lidgeld?
Bedankt.
Mvg Yente
Ps. In de databank van de gesneuvelden heb ik beide niet gevonden. Hoewel het volgens de uitleg om een WO1 en WO2 register gaat, stonden er bij mijn zoekterm enkel mannen die gesneuveld waren in WO2.
Het zit namelijk zo. Ik interview een dame, de twee broers van haar moeder zijn gesneuveld in WO1 (in totaal heeft, die familie in WO1 zeven gesneuvelden moeten verwerken). Nu de ouders kregen een melding dat één van die broers in de omgeving van Libin gesneuveld was. En normaal gezien is zijn graf ook bekend en ligt hij niet bij de onbekenden. er zijn verschillende begraafplaatsten in die omgeving maar de familie heeft dat graf nooit gevonden. Daarom ben ik er nu naar opzoek. Ik ga hun dossiers opvragen om zo misschien iets meer te weten te komen. De dame is alle informatie aan het zoeken.
Dus gewoon lid worden en dan een mail sturen? Is er lidgeld?
Bedankt.
Mvg Yente
Ps. In de databank van de gesneuvelden heb ik beide niet gevonden. Hoewel het volgens de uitleg om een WO1 en WO2 register gaat, stonden er bij mijn zoekterm enkel mannen die gesneuveld waren in WO2.
-
- Lid
- Contacteer:
Hoi Yente,
Veel documenten en archieven zijn verloren gegaan in WO2. Vandaar de beknopte info over WO1. Als het om een Beiers regiment gaat heb ik nog wel een andere site waar je wel moet betalen voor uitgebreide info. Ik zou echt proberen wat voor regiment het gaat, dat maakt het zoeken wrl een stuk beperkter en dus makkelijker.
Groeten,
Adrie
Veel documenten en archieven zijn verloren gegaan in WO2. Vandaar de beknopte info over WO1. Als het om een Beiers regiment gaat heb ik nog wel een andere site waar je wel moet betalen voor uitgebreide info. Ik zou echt proberen wat voor regiment het gaat, dat maakt het zoeken wrl een stuk beperkter en dus makkelijker.
Groeten,
Adrie
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- yente
- Lid
Bedankt. De twee broers zaten wel niet in dezelfde eenheid. De vrouw is alle info aan het zoeken. Waarschijnlijk komen we de eenheid pas te weten als we de dossiers hebben. Maar hiermee zijn we bezig.
Mvg Yente
Mvg Yente
- Erik
- Beheerder
Als dat zo is zijn de mannen niet onder de door jou opgegeven naam onder dienst geweest. Kijk even naar eventuele spelwijzen, maar het kan ook zijn dat ze een andere familienaam hadden. Als het een duitse familienaam is kan het zijn dat er een spellingswijze heeft plaatsgevonden (in het geval van het Duitse deel van mijn familie, waar gedurende WO-1 "Niehoff" werd gespeld wat tegenwoordig "Niehof" is)yente schreef:Ps. In de databank van de gesneuvelden heb ik beide niet gevonden. Hoewel het volgens de uitleg om een WO1 en WO2 register gaat, stonden er bij mijn zoekterm enkel mannen die gesneuveld waren in WO2.
Uit ervaring weet ik dat gesneuvelden van dezelfde naam allemaal in dezelfde opgave worden getoond; ongeacht tijdperk of locatie van sneuvelen/te ruste gelegd.
Weet je de leeftijd van de mannen en de plaats waar ze woonachtig waren? Hun dienstverband (vrijwillig aangemeld of dienstplichtig opgeroepen, of al bezig met hun dienstplicht)
Met name Reserve- en Landwehreenheden waren sterk regiogebonden. Veel Reserve- en Landwehreenheden werden opgesteld door een 'staand' regiment, in de regel onder het staande regimentsnummer (119 Grenadier Regiment stelde op 119 Res. Infanterieregiment en 119 Landwehr Infanterieregiment) De gemobiliseerden kwamen in de regel uit hetzelfde 'Kreis' (soort militaire gemeente).
Dienstplichtigen die in een staand regiment vochten waren normaalgesproken tussen de 20 en 24 jaar oud, daarna ging een man door naar de Reserve om vervolgens zes jaar in/op de reservebank te blijven zitten. Dit waren volgens de inlichtingenrapporten de geduchtste regimenten: kerels die drie jaar in het leger hadden gezeten, in de kracht van hun leven (24-30 jaar) en volwassen. Na ongeveer je 30-ste ging je over naar de Landwehr. Alle smaken soldaten vochten aan het front en vaak ook bij andere regimenten (delen van de staande regimenten werden opgevuld met Reservisten)
Je ziet, niet eenvoudig. Wat moet je achterhalen:
- regio waar de mannen woonden (geeft aanleiding tot het regiment)
- leeftijd van de mannen (geeft aanleiding tot het soort regiment)
- of ze wel überhaupt bij de infanterie zaten!
- juiste spelling vande naam.
Succes! Ik hoor het graag via dit forum!
- yente
- Lid
Bedankt. Het zou opzich raar zijn dat de naam anders is gespeld want de vrouw weet toch de achternaam van haar moeder en nonkels? De achternaam was Eicks.
Het is inderdaad niet simpel als ik het hier lees:)
De dame is alle mogelijke informatie aan het zoeken en dan laat ik het jullie ook weten. Het heeft een tijd geduurd voor ze er aab kon beginnen wegens ziekte.
Mvg Yente
Het is inderdaad niet simpel als ik het hier lees:)
De dame is alle mogelijke informatie aan het zoeken en dan laat ik het jullie ook weten. Het heeft een tijd geduurd voor ze er aab kon beginnen wegens ziekte.
Mvg Yente
- Erik
- Beheerder
Even uit nieuwsgierigheid gezocht.yente schreef: De achternaam was Eicks.
Eicks en Eichs geven alleen treffers in WO-II. Andere spelvormen (Eychs, Eycks, Eichsz, Eicksz) geven geen respons.
Eick geeft wel respons. Heul veul zelfs! Ook WO-I gesneuvelden.
Eickes ook, maar alleen WO-II.
Terug naar de tekentafel, zo gezegd! Goed uitzoeken wat de (spelling van de) familienaam was waaronder deze soldaten gediend hebben! En de verdere achtergronden! Zoals de site van de Volksbund ook zegt: er zijn er tallozen die nog niet in de database staan!
- yente
- Lid
Bedankt.
Ik heb even op Eick gezien maar ze zitten er niet tussen. De voornamen zijn Anton en Johan.
Mvg Yente
Ik heb even op Eick gezien maar ze zitten er niet tussen. De voornamen zijn Anton en Johan.
Mvg Yente
-
- Lid
- Contacteer:
Of het infanterie, cavalerie of marine was maakt niet uit. Bij de gravendienst staan ze allemaal. Geboorteplaats/datum en of sterfdatum is belangerijk. Ik heb familie gehad bij infanterie en marine en ze staan er allemaal op.
Of ze L.I.R., R.I.R. of I.R. waren maakt ook niet uit aangezien de site http://www.volksbund.de/graebersuche.html daar niet op zoekt in hun database.
Maar zoals ik al zei zijn heel veel archieven vernietigd in WO 2 die handelden over WO 1.
Beierse militairen kun je hier vinden http://www.ancestry.de/cs/de/bayern-ers ... startseite maar kost geld. Is wel heel uitgebreid met kriegsstamrolle en al. Zelf veelvuldig gebruikt voor mijn collectie bidprentjes van R.I.R. 16.
Overigens gingen ze niet automatisch over van I.R. naar R.I.R. dit was per geval afhankelijk. Sterker nog meestal gingen ze van I.R. naar I.R. en zelden over naar een R.I.R. met hetzelfde nummer. Ik heb ook legio voorbeelden van mensen die van R.I.R. naar I.R. gingen.
Of ze L.I.R., R.I.R. of I.R. waren maakt ook niet uit aangezien de site http://www.volksbund.de/graebersuche.html daar niet op zoekt in hun database.
Maar zoals ik al zei zijn heel veel archieven vernietigd in WO 2 die handelden over WO 1.
Beierse militairen kun je hier vinden http://www.ancestry.de/cs/de/bayern-ers ... startseite maar kost geld. Is wel heel uitgebreid met kriegsstamrolle en al. Zelf veelvuldig gebruikt voor mijn collectie bidprentjes van R.I.R. 16.
Overigens gingen ze niet automatisch over van I.R. naar R.I.R. dit was per geval afhankelijk. Sterker nog meestal gingen ze van I.R. naar I.R. en zelden over naar een R.I.R. met hetzelfde nummer. Ik heb ook legio voorbeelden van mensen die van R.I.R. naar I.R. gingen.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Erik
- Beheerder
Ik gaf deze aanwijzingen ook niet zozeer voor het zoeken bij de KGF maar meer als handleiding om verdere gegevens te zoeken. Dan is het wel handig om te weten of je te maken hebt met infanteristen maar ook bij welk regiment/soort regiment ze gediend hebben.A. de Koster schreef: Of het infanterie, cavalerie of marine was maakt niet uit. Bij de gravendienst staan ze allemaal. Geboorteplaats/datum en of sterfdatum is belangerijk. Ik heb familie gehad bij infanterie en marine en ze staan er allemaal op.
Het legersysteem van voor 1914 was op deze wijze ingericht. Met name bij de legeropbouw van het eerste jaar (1914, begin 1915) moet je met deze wijze van indeling rekening houden. Bij de Mobilmachung van 1914 werd het leger zeer naar het model ingericht en was het overgrote deel van een regiment terug te vinden in het gelijkgenummerde reserveregiment/Landwehrregiment (afhankelijk van de Abschnitt) Dat daar na de eerste veldslagen nogal de klad in kwam is begrijpelijk.A. de Koster schreef:Overigens gingen ze niet automatisch over van I.R. naar R.I.R. dit was per geval afhankelijk. Sterker nog meestal gingen ze van I.R. naar I.R. en zelden over naar een R.I.R. met hetzelfde nummer. Ik heb ook legio voorbeelden van mensen die van R.I.R. naar I.R. gingen.
Bij het vullen van de regimenten ging inderdaad nog al eens personeel over van de een naar de ander. Met name kaderleden van de Reserve werden al snel naar de staande regimenten gedirigeerd, maar ook soldaten uit de Reserve moesten 'gaten' invullen bij de staande regimenten. Ik heb zelfs bij de namenlijsten van staande regimenten mannen van de Landwehr aangetroffen (daar met name in de originele werkjes uit begin jaren twintig de status van personen vrijwel altijd wordt genoemd) Het is dus in oorlogstijd inderdaad geen wet van Meden en Perzen (meer van Meten en Persen).