Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onbekende VN baret

Bericht door asjemenou »

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een Nederlands UNIFIL uniform. Het uniform afkomstig van een oud UNIFIL militair is correct en aan de originaliteit ervan twijfel ik dan ook niet. Bij het uniform zat ook een blauwe VN baret. Deze baret is echter niet de standaard VN baret zoals deze destijds aan de Nederlandse UNIFIL militairen werd uitgereikt. Mogelijk is hij door de oud UNIFIL militair in Libanon op de één of andere manier verkregen. Het ruilen of aankopen van niet PSU uitrustingsstukken was immers geen uitzondering. Wie herkent deze baret?

Afbeelding

De baret is VN blauw met een zwarte binnenvoering. Het VN baretembleem ontbreekt maar uitgaande van de zichtbare gaatjes in de binnenvoering heeft deze er wel op gezeten.

Afbeelding

Op de binnenvoering staat een witte stempel met een tekst in het Arabisch.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Met deze baret kan het zijn dat hij door een unifiller is gebruikt. Standaard kregen ze een blauwe baret met een licht grijze binnen voering mee.
Het kan ook zijn dat deze is aangekocht ter plaatse. Veel wordt daar niet over geschreven.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onbekende VN baret

Bericht door asjemenou »

Dit klopt. De VN baret die de Nederlandse UNIFIL militairen destijds kregen uitgereikt was een baret welke werd verstrekt door de VN (lees de Verenigde Staten). De binnenvoering van deze baret was/is inderdaad licht grijs van kleur.
De verhalen dat bijvoorbeeld baretten e.d. onderling werden geruild met VN militairen van een andere nationaliteit die zijn mij bekend. Zo ken ik het verhaal van een Nederlandse VN militair die een VN baret van Britse makelij droeg. Deze was tevens voorzien van een stoffen VN embleem.
Omdat de getoonde VN baret bij een correct UNIFIL uniform zat, vermoed ik dan ook dat de baret in Libanon op de één of andere manier is verkregen door de bewuste militair.
Ik heb al geprobeerd om uit te zoeken welke Arabische landen er rond 1980 VN militairen in Libanon hadden gestationeerd maar hier kom ik niet erg uit. Misschien zou de Arabische tekst in de stempel meer hierover kunnen vertellen. Helaas kan ik de Arabische tekst niet lezen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende VN baret

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Ik heb al geprobeerd om uit te zoeken welke Arabische landen er rond 1980 VN militairen in Libanon hadden gestationeerd maar hier kom ik niet erg uit.
Deelnemende landen:
Canada, Fiji, Finland, Frankrijk, Ghana, Iran, Ierland, Italië, Nederland, Nigeria, Noorwegen, Polen, Nepal, Senegal, Zweden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door kimji »

Op de lokale bazar werden deze baretten ook wel verkocht. Er was een bazar gericht op de VN militairen, waar je alles kon krijgen, en had men het niet dan was het er binnen een week - zelfs Kuifjes in het nederlands, hoe ze het deden was een raadsel...
Ik kan geen arabisch lezen en weet niet het verschil tussen Iranees en Libanees, maar ik gok op een lokale aankoop. Deze waren wat dunner (minder warm) en waren wel in elke maat verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

VN baret

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de toelichting in ieder geval. Wat de kwaliteit van de "Arabische" VN baret betreft, deze doet naar mijn inzien qua kwaliteit niet onder voor de officiële VN baret. De baret is dan ook vervaardigd van goed materiaal en is mooi afgewerkt. De baret kan zoals je zegt heel goed op zo'n VN bazar zijn gekocht. Mogelijk is het ook zoals Erik al suggereert een baret welke afkomstig kan zijn van een Iraanse VN militair. Wie zal het zeggen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om het aan de vorige eigenaar zelf te vragen.
Ik heb het afgelopen Paasweekend een aantal oud UNIFIL militairen ontmoet en ook zij kunnen er geen duidelijk antwoord op geven. Naar hun mening zal de "Arabische" baret ook eerder lokaal zijn aangekocht dan dat hij is geruild.
Ook de vertaling van de Arabische tekst in de baret is nog niet zo makkelijk. Ik heb het al eerder aan een aantal Nederlanders van Marokkaanse afkomst gevraagd maar helaas zonder resultaat. Deze "Nederlandse Marokkanen" waren overigens allen jonger dan 50 jaar. Het viel mij op dat zij de Marokkaanse taal goed spreken maar het lezen en schrijven van de Arabische taal gaat ze blijkbaar toch een stuk minder goed af. En ik altijd maar denken dat de Arabische volkeren elkaar redelijk konden verstaan. Blijkbaar zit er dan ook genoeg verschil tussen de Marokkaanse en Libanese taal.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: VN baret

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:En ik altijd maar denken dat de Arabische volkeren elkaar redelijk konden verstaan. Blijkbaar zit er dan ook genoeg verschil tussen de Marokkaanse en Libanese taal.
De officiële taal van KLibanon is inderdaad Arabisch. Daarnaast spreekt een deel van de bevolking het meer geografisch geëigende Aramees.
In Marokko wordt ook Arabisch als officiële taal gevoerd maar het Darija, een dialect van het Arabisch, is het meest gangbaar.
Daarnaast wordt een tweetal Berberse talen gesproken (vraag me even niet naar de naam) Het Frans is gangbaar in bedrijven, op radio en televisie en in het bedrijfsleven.

Het Arabisch schrift is een klanknabootser, net als onze lettertjes. Het geschreven Arabisch is niet aan dialectische toestanden onderworpen (is een standaardtaal, met name onder invloed van de Islam zo geworden) en een Libanees zou dus hetzelfde Arabisch moeten schrijven als een Marokkaan.

Dat jonge Marokkanen in Nederland het Marokkaans (Arabisch) vooral met de mond belijden en veel minder wat schrift betreft verbaast mij overigens niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door asjemenou »

kimji schreef:Op de lokale bazar werden deze baretten ook wel verkocht. Er was een bazar gericht op de VN militairen, waar je alles kon krijgen, en had men het niet dan was het er binnen een week - zelfs Kuifjes in het nederlands, hoe ze het deden was een raadsel...
Ik kan geen arabisch lezen en weet niet het verschil tussen Iranees en Libanees, maar ik gok op een lokale aankoop. Deze waren wat dunner (minder warm) en waren wel in elke maat verkrijgbaar.
Inmiddels heb ik een vertaling van de Arabische stempel. De stempel vermeld dat de baret gefabriceerd is in Koeweit. Ook wordt de maat van de baret vermeld en deze is 57. Helaas staat er geen jaartal in de baret vermeld. Blijkbaar exporteert Koeweit meer dan alleen aardolie; http://www.alibaba.com/corporations/ber ... -TR64.html .
Omdat de baret bij een correct Nederlands UNIFIL uniform zat ga ik er vanuit dat de baret destijds door de bewuste UNIFIL militair lokaal in Libanon is aangekocht.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Ik heb een aantal foto's gemaakt van mijn nederlandse officier.
Ik weet eigenlijk niet exact wat het embleem inhoudt. Wie het weet mag het zeggen.
Er zijn een aantal verhalen (missie Berlijn) maar ik weet het niet zeker.
Alles bij elkaar is een set Incl. het schuitje.De jas is canadees produktie januari 1945.
jvm1000.jpg
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door honved »

Moin,
Prachtig uniform, heb deze ooit in mijn oude collectie gehad.
Misschien moet je er even bij vermelden dat de bovenzijde van het schuitje oranje van kleur is, kan van belang zijn.
Wie weet is er iemand die je er meer over kan vertellen.
Heb zelf toen een beroepsmilitair ''op leeftijd'' gevraagd die zei dat het een onderdeel was van de bezettingsmacht Berlijn. Je kent hem zelf persoonlijk ook, wil je weten wie het is stuur me dan maar een mailtje. Heb de man laatst nog getroffen, die kan je ongetwijfeld meer vertellen.
Heb ter aanvulling nog enige oude foto's gevonden maar geen duidelijke van de bovenzijde van het schuitje.
Groet
T&O
Bijlagen
berlijn jas.jpg
cmpt berlijn.jpg
veldmustBerlijnBezetting.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Erik »

Het gekleurde schuitje werd al in Engeland bij de Pr. Irenebrigade gedragen en komt ook voor in de voorschriften en Brigade-aanwijzingen uit die tijd. Is voor soldaten/onderofficieren komen te vervallen (v.z.v. die al mochten dragen) bij de invoering van de wollen baret, midden '44.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Ik heb een stoottroeper uit de wo 2 periode in elkaar gezet.
Hij heeft het standaart M-1943 gevechts pak aan. Met op z'n hoofd een M1 liner.
Deze liner is beschildert met twee oranje vierkanten en een oranje leeuw.
Hij is bewapent met een P-17, wat in die tijd bij tweede rangs eenheden vaak voor kwam.
Deze eenheden hebben front en bewakings taken uitgevoerd. Hierbij zijn er veel om het leven gekomen.
Dit werd nog al eens verweten aan het feit dat ze behoorlijk onervaren waren.
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Twee foto's van de M1 liner.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door johan willaert »

Knappe pop!

Het geweer is geen P17, maar eerder een Britse P13 of P14 wat overigens correct is voor Nederlandse Stoottroepen.

P17 is een algemene niet-officiele verzamelaarsterm voor het US M1917 geweer.. Het verschil met de P14 zit in enkele kleine details naast het kaliber: P14 = .303 maar M1917 = .30-06
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Erik »

johan willaert schreef:Het verschil met de P14 zit in enkele kleine details naast het kaliber: P14 = .303 maar M1917 = .30-06
Als toevoeging:
De M1917 werd onder de naam P-17 onder andere aangetroffen bij de Home Guards in Engeland. Om voor de gebruiker duidelijk te maken dat het wapen een andere munitiesoort vrat, werd het wapen vaak gemarkeerd met een dikke rode of roodwitte band.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie