Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door asjemenou »

Op foto's uit die tijd zie je wel meer vreemde kleding combinaties. Dit geldt ook voor de gedragen emblemen. Zo staat mij een filmopname voor de geest waarop NDVN militairen te zien zijn die Nederlandse (Canadese) battle dresses dragen waarbij het "Je Maintiendrai" embleem is vervangen voor het 2e US Division "Indianhead" embleem. Omdat men deze emblemen ook bij lokale kleermakers liet maken bestaan er ook nog eens afwijkende versies van deze emblemen.

Je UNIFIL uniformen mogen zeker ook gezien worden. Is de camouflagejas die de gehelmde UNIFIL militair draagt van Franse makelij?
Wat weet jij van Arabische sjaals die door UNIFIL militairen werden gedragen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door frei »

Moin Harm,
Dus jij hebt je na al die jaren verzamelen dan toch ook besloten om een deel van jouw collectie te tonen.
Perfecte items en ook jouw gebied is er een waaraan niet veel aandacht wordt besteed.
Zou zeggen ''keep on moving''
Groeten uit .....
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

De camoflage regenjas (en broek, niet te zien op deze foto) werden gekocht in Belgie.
In eerste instantie hadden de militairen geen regen kleding mee.
Maar na enig aandringen werden deze pakken gekocht en uitgedeeld.
Met deze bedoeling dat je ze aan je opvolger moest overdoen als je weer terug ging naar Nederland.
Deze regen pakken zijn van een slechte kwaliteit en gingen daarom wel eens stuk als men op patroile ging.
Ze zijn in beperkte mate uitgerijkt en dus moeilijk te verzamelen.
radar
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2012, 17:53

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door radar »

De eerse lichting die naar Korea ging, kon nog niet beschikken over de Van Heutsz uitmonstering. De stoffen emblemen waren wel voor handen, maar de metalen nog niet. Dan zal dat jasje bij terugkomst in Nederland gedragen moeten zijn.
Op de verlofperiode kon je geen Ike Jacket kopen. Men werd bij aankomst ontkleed, door de douche gestuurd en aan de andere kant werd een nieuw uniform aangemeten met de door de militair opgegeven rang en overige emblemen. Het was niet toegestaan om in Tokio te passagieren in een ander tenue. Omdat de Hollanders niet voor Amerikanen uitgemaakt wilden worden, droegen zij op de schouder nog een toevoeging van een blauwe schuifpassant met daarop een kaart van Korea en daar het woord Korea doorheen.
De rangen op het gevechtstenue horen naar mijn mening kleiner en geel te zijn. Waarom zitten hier de grote groene op? Wellicht kan ik hier nog wat leren.
Bijlagen
Korporaal eerste klasse. Deze rang bestaat in de US niet, dus dit is geknipt van een sergeant eerste klasse (staff Sgt)
Korporaal eerste klasse. Deze rang bestaat in de US niet, dus dit is geknipt van een sergeant eerste klasse (staff Sgt)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

"Van Heutz" Khaki-Mêlé jacket

Bericht door asjemenou »

radar schreef:De eerse lichting die naar Korea ging, kon nog niet beschikken over de Van Heutsz uitmonstering. De stoffen emblemen waren wel voor handen, maar de metalen nog niet. Dan zal dat jasje bij terugkomst in Nederland gedragen moeten zijn.
Waarschijnlijk een reactie op de door mij geplaatste foto's van de "Van Heutz" Khaki-Mêlé jacket?

Het regiment Van Heutsz werd op 1 juli 1950 opgericht en zet de traditie voort van het voormalige KNIL. Het embleem van het regiment Van Heutsz, een afbeelding van het helmhoedembleem van het KNIL, werd bij legerorder No.35 van 1951 pas ingesteld.
De NDVN militairen die vrijwillig voor hun uitzending naar Korea tekenden werden bij het regiment Van Heutsz ingedeeld. Zodoende zat er van alles bij; mariniers, commando's, huzaren noem maar op.
De eerste lichting NDVN militairen zette op 23 november 1950 voet op Koreaanse bodem. Omdat het regiment Van Heutsz toen nog in opbouw was en nog geen eigen embleem had werd zodoende het embleem Algemeen Infanterie (Nulli Cedo) op de baret en op de schouders gevoerd. Bekijk de uniformjas van de verslaggever op de foto's uit mijn eerdere reactie maar eens.
De NDVN lichtingen na 1951 droegen het inmiddels ingestelde Van Heutsz embleem op baret en schouders.
De "Van Heutz" Khaki-Mêlé jacket welke zich in mijn verzameling bevind heeft toebehoort aan een NDVN militair die na 1951 in Korea heeft gediend. De messing schouderemblemen zijn van het eerste model. Van de messing baret- en schouderemblemen bestaan namelijk meerdere uitvoeringen.
De bewuste NDVN militair werd in het Khaki-Mêlé tenue naar Korea uitgezonden. Tot in hoeverre de NDVN militair deze Khaki-Mêlé jacket in Korea (met verlof) zal hebben gedragen durf ik niet met zekerheid te zeggen. Feit is dat de jas flinke gebruiksporen vertoond. Tijdens zijn velddienst zal hij vast en zeker het Amerikaanse veldtenue hebben gedragen.
Dat de Khaki-Mêlé jacket destijds in Korea is geweest daarvan ben ik zeker aangezien ik de oorspronkelijke drager van de Khaki-Mêlé jacket heb gekend en deze dit kon bevestigen. Aan de jacket is verder niet gerommeld. Ook de Combat Infantryman Badge is origineel aan hem uitgereikt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

De Korea oorlog moet je eigenlijk zien als een verleng stuk van de tweede wereldoorlog.
Toen deze begon in Juni 1950 waren de Amerikaanse leger een heden nog steeds gekleed in uniformen van de laatste oorlog.
Toen het NDVN aankwam in Korea kregen ze geen nieuwe uniformen die nog moesten worden uitgegeven.
Meestal waren dat M-43 uniformen met de daarbij behorende amerikaanse rangen.
Wat later in deze oorlog zijn de amerikanen een andere rang onderscheiding gaan gebruiken.
Nederlandse militairen in Korea gebruikten ook wel hun eigen rang onderscheidingen om beter bekend te zijn onder eigen mensen.
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Ik ben in het bezit van twee nederlandse helmen met plaatjes.
De laatste twee foto's horen bij elkaar de laatste een op zich staande helm.
Ik weet van de laatste helm dat dit een oorlogse helm is.
Binnen kant van de helm is gemerkt met BMB 1941.
Het zou vermoedelijk gaan om een princes irene helm gaan.
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door veritas »

Prachtig!! Hele bijzondere stukken!!
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
spike
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 aug 2009, 19:57

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door spike »

mooie colectie heb je vooral dat van korea hier een paar foto,s van mijn vader zijn er maar een paar heb er nog honderden 8)
Bijlagen
IMG_4960.jpg
IMG_4959.jpg
IMG_4957.jpg
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Sorry ik reageer een beetje laat, maar dat zijn zeer interesante foto's.
Ik kijk wel eens verder op het net en vindt eigenlijk die foto's die al behoorlijk bekent zijn.
Nou is mijn vraag in welke lichting je vader heeft gezeten. De eerste lichting van het bataljon is veel geschreven en als boek uitgegeven.
En daar staan juist de bekende foto's in. Nu is mijn vraag of ik ze mag gebruiken voor mijn archief.

Mvg Harm.
Gebruikersavatar
spike
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 aug 2009, 19:57

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door spike »

hoi harm welke lichting weet ik niet ik kan het hem niet meer vragen jammer genoeg ik weet dat hij als vrijwillger daarheen is gegaaan daarvoor was die in indie foto,s mag je gerustig gebruiken


mvg spike
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Joep »

Heey,

Ik zie daar op 1 van je poppen "Stoottroepen" staan, daar heb ik zelf een baret van, van de commando's.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Hallo Joep.
De stoottroepen zijn aan het einde van de tweede wereldoorlog opgericht in het zuiden van het land. Ze zijn voortgekomen uit de binnenlandse strijdkrachten.
In Brabant onder engels "gezag"en in Limburg onderÄmerikaans"gezag. Dat zag je ook in de kleding. Bij welk land je was ingedeeld daarvan kreeg je ook je kleding.
Nou is dit jasje van begin 1945. Je kan redelijk ervan uit gaan dat het ook zo is. Het jasje is van Canadees makelij. Deze jasssen hebben ze tot in begin jaren 50 gedragen. Dit kwam omdat er een tekort aan kleding heerste. Dit soort jassen kom je nog wel eens tegen op een beurs maar ze worden zeldzamer.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Joep »

Bedankt voor je reactie.
De baret heb ik van m'n opa gekregen.
Hij zat bij de commando's, hij is helaas vlak na de zomervakantie overleden, ik had hem er anders nog veel vragen over kunnen stellen.
Hij is ook een keer in zijn been geschoten toen hij in dienst zat, ten tijde van de koude oorlog, waarom er precies geschoten was op hem weet ik niet.
Hij heeft me wel een keer 2 putjes in z'n benen laten zien, waar de kogel erin geschoten kwam, en aan de voorkant er weer uit.
Nou wil ik dit verhaal niet te grof maken dus, i.i.g. bedankt voor je reactie!

Leuke verzameling,

Na-oorlogs vind ik wel een leuke verzamelrichting.
Dan vooral uit de tijd van de DDR etc.

Groet, Joep! :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Jan Klaassen »

Joep schreef: Na-oorlogs vind ik wel een leuke verzamelrichting.
Dan vooral uit de tijd van de DDR etc.
Dan moet je zeker het DDR/NVA deelforum eens aandoen :wink:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie