Gebruik van jack chain in wo2 en daarna
- Bundeswehr
- Lid
- Ontvangen: 2 keer
Gebruik van jack chain in wo2 en daarna
Hoi,
weet iemand misschien of de zogenaamde jack chain (o.a. bekend van de veldflessen van de Amerikaanse burgeroorlog) ook is gebruikt op veldflessen uit wo1/wo2 en daarna (jaren '50-'70)? Of zijn werden ze toen al niet langer in het leger gebruikt?
Ik heb namelijk een aluminium veldfles thuis waarbij een jack chain de plastic dop met de fles verbindt. Overigens zit de jack chain vast aan de voorkant van de flessenhals en niet aan de achterkant zoals gebruikelijk is.
weet iemand misschien of de zogenaamde jack chain (o.a. bekend van de veldflessen van de Amerikaanse burgeroorlog) ook is gebruikt op veldflessen uit wo1/wo2 en daarna (jaren '50-'70)? Of zijn werden ze toen al niet langer in het leger gebruikt?
Ik heb namelijk een aluminium veldfles thuis waarbij een jack chain de plastic dop met de fles verbindt. Overigens zit de jack chain vast aan de voorkant van de flessenhals en niet aan de achterkant zoals gebruikelijk is.
- Bundeswehr
- Lid
Re: Gebruik van jack chain in wo2 en daarna
De jack chain is een ketting die bestaat uit achtvormige schakels, het is een eenvoudig principe.
Typ jack chain maar in op google afbeeldingen. Of typ in: civil war canteens, daar kom je ze ook op tegen.
Typ jack chain maar in op google afbeeldingen. Of typ in: civil war canteens, daar kom je ze ook op tegen.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
De jack chain is in ieder geval ook op de WOII US veldfles gebruikt en de Amerikanen waren niet de enige. Zelfs de Sovjet-Russische aluminium veldfles heeft een jack chain achtig kettinkje.Bundeswehr schreef:Hoi,
Ik heb een Nederlandse aluminium veldfles uit 1957 een zg. "buikje". Het model lijkt enigszins op de Amerikaanse WOII veldfles. Deze Nederlandse variant is ook voorzien van een jack chain. Het kettinkje is hierbij aan de veldfles verbonden doormiddel van een beugel die om de flessenhals geklemd zit. Dit model aluminium veldfles is volgens mij tot in de jaren zeventig in het Nederlandse leger in gebruik geweest.
Kan je er een foto van plaatsen?Bundeswehr schreef: Ik heb namelijk een aluminium veldfles thuis waarbij een jack chain de plastic dop met de fles verbindt. Overigens zit de jack chain vast aan de voorkant van de flessenhals en niet aan de achterkant zoals gebruikelijk is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Bundeswehr
- Lid
Oké kijk eens aan! Dank je voor de info. Ik heb me namelijk suf gezocht op het internet naar veldflessen met jack chains en nagenoeg niets gevonden...
Dit is de veldfles. De jack chain is enkel en niet dubbel zoals bij veel veldflessen.
Dit is de veldfles. De jack chain is enkel en niet dubbel zoals bij veel veldflessen.
- earlymb
- Moderator
- Ontvangen: 28 keer
- Contacteer:
Wat is de datum op de fles? Staat er iets aan de binnenkant van het deksel?
- Bundeswehr
- Lid
De veldfles is helaas onbestempeld (vandaar mijn zoektocht via de jack chain). Binnen in de dop staat enkel een nummer, ik dacht 4 of 40 ofzo, zou ik nog na moeten kijken.
- earlymb
- Moderator
- Contacteer:
Het is mogelijk dat de stempeling zo licht is dat hij bijna onleesbaar is, maar anders moet je er waarschijnlijk toch rekening mee houden dat deze veldfles een na-oorlogse civiele productie is.
- Bundeswehr
- Lid
gewoon een camping/outdoorfles bedoel je?
Dat lijkt mij eigenlijk ook aannemelijk....
Dat lijkt mij eigenlijk ook aannemelijk....
- earlymb
- Moderator
- Contacteer:
Inderdaad. Deze zijn meestal ook lichter dan originele veldflessen.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
Kan dit geen Belgische naoorlogse veldfles zijn? Staat er niet ergens ABL in?Bundeswehr schreef:Oké kijk eens aan! Dank je voor de info. Ik heb me namelijk suf gezocht op het internet naar veldflessen met jack chains en nagenoeg niets gevonden...
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!