oude Boek

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Ruben210
Lid

oude Boek

Bericht door Ruben210 »

Hallo,

Een vriend van mij heeft een oud boek liggen namelijk uit 1625
Omdat ik zo een beetje bezig ben met de geschiedenis vroeg hij aan mij of ik daar wat informatie over kon verzamelen.
Nu is mijn vraag waar ik daar misschien informatie over zou vinden.

Het enige wat wij weten is dat het een boek is anno 1625.
Het is een boek van het Kasteel van Lovendegem en er staat in beschreven hoeveel iedereen moest betalen. er staan namen bij met het bedrag ze betaald hebben en de datum wanneer ze dit betaald hebben.
De letters zijn tamelijk duidelijk (als je dat geschrift toch kan lezen)
Dutchy1997
Lid

Re: oude Boek

Bericht door Dutchy1997 »

Houd je er niet aan vast, want ik doe maar een suggestie. Dit zou het boek kunnen zijn van de graaf/hertog (ik weet niet wie daar vroeger over het gebied heerste) oftewel leenheer (de persoon die indertijd over het gebied ging) die belastingen eiste van zijn horigen om op zijn land te mogen werken. Ze hadden vaak zelf geen geld voor een stuk land en er moest toch geleefd worden. Daarom verbouwden ze een stuk land van de heer en betaalden ze belastingen in ruil voor bescherming en natuurlijk kost en inwoning. Bij deze belastingen hoorde ook het grootste deel van de oogst, maar uiteindelijk bleef er vaak toch genoeg over om van te leven. Qua tijdsperiode kan dit best, want voor zover ik me herinner is dit nog steeds de tijd waarin het leenstelsel actief was. Zoals eerder gezegd, hou je er niet aan vast, want ik ben wel een jochie van 15 he... XD
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Ruben210
Lid

Bericht door Ruben210 »

ok maar toch bedankt weet toch terug al wat meer
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Wat "het jochie van 15 jaar" daar schreef is zeker mogelijk. Staat er op 1 van de eerste/voorste pagina's nog iets anders dan namen en bedragen geschreven? Plaats anders even een foto als dat kan, het is zeer interessant _/-\o_
Het best zou je dit bij het plaatselijk archief kunnen laten nakijken - dat is waarschijnlijk toch de beste plaats voor zo'n stuk...!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Dutchy1997
Lid

Ik heb het idee dat ik het antwoord op je vraag weet:) Albrecht en Isabella waren de Aartshertogen en regeerden samen over de Spaanse Nederlanden van 1598 tot 1621. Tussen 1609 en 1621 werd het Twaalfjarige Bestand getekend. Het Bestand dat de vrede besloot tussen de Verenigde Provincies en Spanje. In 1621 overleed Albrecht en moest Isabella alles alleen doen. Echter, Isabella was dochter van de Spaanse koning Filips de Tweede, en dan wel zijn lievelingsdochter. Samen met het overlijden van Albrecht werden dit stuk grondgebied ook gelijk Spaans gebied. Tot haar dood in 1633 bleef Isabella landvoogdes met minder macht, want ze moest rekening houden met de Spaanse koning Filips de Vierde.

Waarom dit verhaal? Het exacte antwoord weten we nog niet precies, maar als ik me niet vergis (kan heel goed hoor) viel Lovendegem ook onder de Spaanse Nederlanden! Het uiteindelijke antwoord is er nog niet, maar onder wie de stukken grond verdeeld waren kan ikzelf niet terugvinden. De oorspronkelijke eigenaren rond 1625 dus wel:)
Jan Klaassen
Lid

Het huidige Belgie was inderdaad wat vroeger de Spaanse Nederlanden werd genoemd, maar wat heeft dat met Albrecht en Isabella, en het boek te doen? ;)
Dutchy1997
Lid

Dan weet je i.i.g. dat je, mocht het boek uit 1625 komen, in de richting moet zoeken van de Spaanse koning en Isabella. Misschien is door deze combinatie mogelijk te achterhalen aan wie bepaalde stukken land zijn toegekend?
Ruben210
Lid

Bericht door Ruben210 »

bedankt voor al deze snelle reacties maar die vriend wil niet dat ik foto's van het boek neem dus het is nogal moeilijk om er dingen over op te zoeken.
De eerste pagina's zijn genummerd op alfabet en op elke pagina daarvan staan er verschillende vakken met namen in misschien weet je hier iets meer door.
Alsvast bedankt.
Dutchy1997
Lid

Tjah... Als je vriend geen fotos wilt maken moet hij het zelf weten, maar op die manier kunnen we hem minder/niet helpen...
Jan Klaassen
Lid

Dutchy1997 schreef:Dan weet je i.i.g. dat je, mocht het boek uit 1625 komen, in de richting moet zoeken van de Spaanse koning en Isabella. Misschien is door deze combinatie mogelijk te achterhalen aan wie bepaalde stukken land zijn toegekend?
Op die fiets, ok.

Geen foto's, jammer - maar misschien wel te begrijpen. Probeer je vriend er maar wel van te overtuigen dat hij het in het archief moet laten nakijken!! Mits origineel, en daar twijfel ik niet aan, moet het op de juiste manier bewaard worden.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

De band tussen het koningshuis van Spanje en de leenheren was niet zo sterk. Sterker nog, gewoonlijk geheel afwezig!
Landheren hadden land in eigendom, net als kerken dat hadden (inderdaad, ook de protestantse kerk na de reformatie) Dat land werd in bruikleen gegeven en daarover werd dan pacht betaald, net als nu. Van die pachtgelden werd, net als tolgelden, tijnzen (soort belasting) en meer inkomsten, keurig boek gehouden!

Lees de geschiedenis van Lovendegem eens na, ze hebben er net een uitgebreid onderzoek op zitten! Misschien dat jouw boek hierbij kan helpen!
http://www.lovendegem.be/VrijeTijdJeugd ... degem.aspx

Al met al een heel leuk item! Denk niet dat je hypotheek nu binnen is, meer dan een paar honderd euro krijg je er niet voor. Ik zou het niet wegdoen, maar wel ter beschikking stellen aan de historische kring Lovendegem!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
yente
Lid

Bericht door yente »

Inderdaad, indien hij niet wil dat er foto's van worden gemaakt, zou ik het wel nog door de heemkring laten bekijken! Dit kan voor hun een schat aan informatie zijn. Hou ons zeker op de hoogte.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie