Nederlandse veldflessen uit de koude oorlog
- Bundeswehr
- Lid
- Ontvangen: 2 keer
Nederlandse veldflessen uit de koude oorlog
Hier wat Nederlandse veldflessen uit de koude oorlog. Ik heb wel een aantal vraagjes.
De eerste. Opschriften: ICO'55/56 (fles), ICO 55/56 (beker), gedeeltelijk onleesbaar NSN-code (hoes). De hoes is behoorlijk blauw. Waarom niet gewoon zoals de rest in camo? Tweede. Opschriften: ICO'55 en E7607 (fles). Deze fles heeft de stempels achterop i.p.v. op de hals en heeft een extra code, waarom?. Verder is de bevestiging van de ketting anders (niet aan de hals). Derde. Opschriften: D59 (fles), WBG 59 KL (beker), Foley Mnf. Co 1942 (hoes). Waarom die aparte codes op fles en beker (i.p.v. ICO) en waarom zitten ze in een Amerikaanse hoes uit WO2? Zou deze hoes in de tijd van de wederopbouw doorgebruikt zijn in het Nederlandse leger?
De eerste. Opschriften: ICO'55/56 (fles), ICO 55/56 (beker), gedeeltelijk onleesbaar NSN-code (hoes). De hoes is behoorlijk blauw. Waarom niet gewoon zoals de rest in camo? Tweede. Opschriften: ICO'55 en E7607 (fles). Deze fles heeft de stempels achterop i.p.v. op de hals en heeft een extra code, waarom?. Verder is de bevestiging van de ketting anders (niet aan de hals). Derde. Opschriften: D59 (fles), WBG 59 KL (beker), Foley Mnf. Co 1942 (hoes). Waarom die aparte codes op fles en beker (i.p.v. ICO) en waarom zitten ze in een Amerikaanse hoes uit WO2? Zou deze hoes in de tijd van de wederopbouw doorgebruikt zijn in het Nederlandse leger?
- yente
- Lid
Re: Nederlandse veldflessen uit de koude oorlog
Ivm de derde drinkbus. Het was zeer gebruikelijk dat engelse en amerikaanse uitrusting nog jaren lang werden doorgebruikt door oa belgen, nederlanders... Op een belgische stormgordel die ik eens kreeg van eind jaren 90 hing ook nog een britse zak van WO2.
Mvg Yente
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
De veldfles, beker en foedraal lijken mij bij elkaar te horen. Het is een leuke eerste model veldfles welke behoord bij het Nederlandse M58 velduniform. Gelet op de dateringen en de blauw/grijze foedraal zou deze toebehoord kunnen hebben aan een Nederlandse marinier. Staat er op de druksluitingen van de blauw/grijze foedraal de inscriptie; "KNIP HIER"?Bundeswehr schreef:Hier wat Nederlandse veldflessen uit de koude oorlog. Ik heb wel een aantal vraagjes.
De eerste. Opschriften: ICO'55/56 (fles), ICO 55/56 (beker), gedeeltelijk onleesbaar NSN-code (hoes). De hoes is behoorlijk blauw. Waarom niet gewoon zoals de rest in camo?
De Nederlandse camouflagefoedraal voor de veldfles waar jij op doelt is pas ingevoerd met het M93 camouflage velduniform in de negentiger jaren. Daarvoor was de foedraal groen voor de landmacht en blauw/grijs voor het marine en luchtmacht personeel.
De bevestiging van het kettinkje aan de veldfles is apart maar gelet op de inscripties op de veldfles is ook dit een vijftiger jaren model voor het Nederlandse leger.Bundeswehr schreef:Tweede. Opschriften: ICO'55 en E7607 (fles). Deze fles heeft de stempels achterop i.p.v. op de hals en heeft een extra code, waarom?. Verder is de bevestiging van de ketting anders (niet aan de hals).
De inscripties op de veldflessen kan ik niet echt goed verklaren maar ik denk dat er meerdere fabrikanten van deze veldflessen zijn geweest met ieder zijn eigen codes.Bundeswehr schreef:Derde. Opschriften: D59 (fles), WBG 59 KL (beker), Foley Mnf. Co 1942 (hoes). Waarom die aparte codes op fles en beker (i.p.v. ICO) en waarom zitten ze in een Amerikaanse hoes uit WO2? Zou deze hoes in de tijd van de wederopbouw doorgebruikt zijn in het Nederlandse leger?
Ook deze veldfles/drinkbeker zijn Nederlandse vijftiger jaren modellen. De plastic afsluitdop op de veldfles is van een latere datum. Waarschijnlijk is dit een vervanging geweest van de oorspronkelijke groen bakelieten afsluitdop zoals op de andere getoonde veldflessen. Deze combinatie komt vaker voor.
Of de Amerikaanse WOII veldflesfoedraal oorspronkelijk met de Nederlandse naoorlogse veldfles is doorgedragen durf ik niet te zeggen.
Op zich zou ik het niet zo vreemd vinden als dit het geval zou zijn. Amerikaanse WOII uitrusting werd niet alleen in de wederopbouw periode bij de Nederlandse krijgsmacht gebruikt maar zelfs tot in de jaren tachtig. Denk hierbij maar aan de M43 pionierschop en zelfs M1 binnenhelmen.
Om door te gaan op de reactie van Yente. Ook Britse WOII uitrusting kon je tot in de jaren tachtig in het Nederlandse leger tegenkomen. Hierbij moet je dan denken aan kruisriemen, koppelpassanten en ransels met berieming. Veelal was deze kaki kleurige webbing uitrustingsstukken dan wel legergroen geblancood.
Met de invoering van het M93 uniform en uitrusting in de jaren negentig zijn deze WOII uitrustingsstukken toch wel min of meer bij het Nederlandse leger buiten gebruik gesteld.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Helemaal juist! Menig soldaat heeft met uitrusting gelopen die duidelijk ouder was dan hemzelf!asjemenou schreef:Op zich zou ik het niet zo vreemd vinden als dit het geval zou zijn. Amerikaanse WOII uitrusting werd niet alleen in de wederopbouw periode bij de Nederlandse krijgsmacht gebruikt maar zelfs tot in de jaren tachtig. Denk hierbij maar aan de M43 pionierschop en zelfs M1 binnenhelmen.
Om door te gaan op de reactie van Yente. Ook Britse WOII uitrusting kon je tot in de jaren tachtig in het Nederlandse leger tegenkomen. Hierbij moet je dan denken aan kruisriemen, koppelpassanten en ransels met berieming. Veelal was deze kaki kleurige webbing uitrustingsstukken dan wel legergroen geblancood.
Met de invoering van het M93 uniform en uitrusting in de jaren negentig zijn deze WOII uitrustingsstukken toch wel min of meer bij het Nederlandse leger buiten gebruik gesteld.
Ergens in de jaren tachtig zijn de gespen e.d. van de webbing van gezwart ijzer geworden, maar de katoenen webbing met messing werd nog volop verstrekt! De katoenen webbing werd al een tijd niet meer gemaakt; daarvoor kwam kunststof geweven webbing voor in de plaats (kon je branden!)
De gevechtstassen M52 en de daarbij behorende ransels, vaak van Britse makelijk en in een aantal gevallen ook nog gewon 'geel' aan de binnenkant, vervielen begin jaren tachtig en werden vervangen door plastic, waterdichte exemplaren van hetzelfde model, die erg populair waren (ietsje groter en waterdicht! Makkelijk te reinigen voor inspectie!)
Alle webbing en tassen maar ook de groene dracht verviel omstreeks '93 voor de tunieken en uitrusting in woodland pattern. De rest is niet min of meer, maar definitief buiten gebruik gesteld. Daar we geen oorlogsreserve aan troepen meer hebben hoeven we ook geen kleding en uitrusting op schap te hebben!
Verzamelen mannen, het wordt langzaam schaars...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Plunjebalen
Zo is het. Gelukkig weten een hoop (oud) reservisten mij nog steeds te vinden.Erik schreef:Verzamelen mannen, het wordt langzaam schaars...

Reservist mag plunje houden.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG, vrijdag
De legerraad heeft besloten dat de 400.000 groene plunjebalen die reservisten momenteel thuis bewaren, niet meer ingeleverd behoeven te worden. Deze maatregel is het directe gevolg van de nieuwe regeling voor de personeelsgebonden uitrusting PGU; beter bekend als PSU.
Inname en vernietiging van de meestal versleten legerspullen zou Defensie 35 miljoen Gulden (15882307.56 Euro) kosten.
In plaats van een 1000 Gulden (453.78 Euro) kostende plunjebaal krijgt afzwaaiend mobilisatiepersoneel vanaf november dit jaar slechts een pakketje met sokken, ondergoed en schoenen mee naar huis. Er wordt voor hen in een depot wel een complete uitrusting opgeslagen.
De Telegraaf, vrijdag 8 januari 1993.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Erik
- Beheerder
Re: Plunjebalen
En kort daarna werd de opkomstplicht voor dienstplichtigen opgeschort en verdween het mobilisabel bestand! Toedeledoki depot!asjemenou schreef:In plaats van een 1000 Gulden (453.78 Euro) kostende plunjebaal krijgt afzwaaiend mobilisatiepersoneel vanaf november dit jaar slechts een pakketje met sokken, ondergoed en schoenen mee naar huis. Er wordt voor hen in een depot wel een complete uitrusting opgeslagen.
De Telegraaf, vrijdag 8 januari 1993.
Zonder gekheid: veel van het legergroene spul verdween richting dump, vuilnisbelt en of zolder/garage. Waar je nog met grote regelmaat het groene spul uit de jaren tachtig tegenkomt (gladde gevechtspak met vlaggetjes, plastic pukkel/ransel/veldflesdrager, pioschopdrager e.d.) wordt het oude webbing en visgraatkleding uit de voorgaande jaren stiekum schaars. De waarde wordt nu nog niet zo gezien, tijd dus om nu je complete PSU-pakket anno 1967 te verzamelen! Veldflesjes begint al een probleem te worden. De juist gedateerde zakmessen idem. Gestempelde zakdoeken vind je vrijwel nergens meer.
En waar vind je nu nog de oude PSU-kast met ingebouwd slot en bijbehorende twee sleutels?
- Bundeswehr
- Lid
Op de blauw/grijze foedraal staat inderdaad "knip hier".
Verder nog wat foto's van wat latere veldflessen:
Verder nog wat foto's van wat latere veldflessen:
- Erik
- Beheerder
Alledrie de flessen zijn M.80 (als dat tenminste de juiste typebenaming is, ik doe het nu even uit het hoofd) Opdruk op de borst van de fles waarschijnlijk "KL86 niet verwarmen". Als het een eerdere datum is hoor ik het graag!
Veldfleshoesjes van de eerste en de derde zijn uit eind jaren zeventig, begin tachtig. Het plastic hoesje van nummer 2 maakt deel uit van de laatste 'groene' uitrusting en is vanaf 1986 (ongeveer) uitgereikt. Heeft nog een paar jaar deel uitgemaakt van de gecamoufleerde uitrusting (woodland) en is midden jaren negentig uitgefaseerd.
Veldfleshoesjes van de eerste en de derde zijn uit eind jaren zeventig, begin tachtig. Het plastic hoesje van nummer 2 maakt deel uit van de laatste 'groene' uitrusting en is vanaf 1986 (ongeveer) uitgereikt. Heeft nog een paar jaar deel uitgemaakt van de gecamoufleerde uitrusting (woodland) en is midden jaren negentig uitgefaseerd.
- Bundeswehr
- Lid
De eerste veldfles
Hoes: NSN-code 8465-17-052-9696
Fles: KL 83
Beker: VDL 82
Tweede veldlfes
Fles: KL 70
Beker: geen opdruk
Derde velfles
Hoes: NSN-code 8465-17-711-0448, KL, TL ?????? (onleesbaar), KMA ?? 58/68(?)
Fles: KL 78
Beker: PL 77
Fles: KL 83
Beker: VDL 82
Tweede veldlfes
Fles: KL 70
Beker: geen opdruk
Derde velfles
Hoes: NSN-code 8465-17-711-0448, KL, TL ?????? (onleesbaar), KMA ?? 58/68(?)
Fles: KL 78
Beker: PL 77
- Erik
- Beheerder
Oude flessen, met name nummer 2 (uit '70) Leuk! Je treft ze niet zo vaak meer, het is vaak nog jaren tachtig als je een oudere veldfles aantreft!
NSN staat voor 'NATO Stock Number' (de internationale benummering voor uitrustingstukken), maar dat wist je waarschijnlijk wel. De tweede groep nummers (in dit geval '17') is de landencode: Nederlands fabrikaat.
NSN staat voor 'NATO Stock Number' (de internationale benummering voor uitrustingstukken), maar dat wist je waarschijnlijk wel. De tweede groep nummers (in dit geval '17') is de landencode: Nederlands fabrikaat.
- Bundeswehr
- Lid
inderdaad, ik had al wat nazoekwerk gedaan wat betreft de codes.
Hier nog een hoes uit 1993.
De fles is uit 89, de beker is VDL 87.
Hier nog een hoes uit 1993.
De fles is uit 89, de beker is VDL 87.
-
- Lid
Mooi spul! Ik heb er zelf ook eentje:

De zwarte dop is niet origineel, die zit er op om met het gasmasker uit de fles te kunnen drinken. (ik gebruik deze als onderdeel van mijn PGU) De fles is van de BB - Bescherming Burgerbevolking 1969, de mok WBG 1964. Familie erfstukken
@Bundeswehr, heb je nog interesse in een "bokkentuig" uit 1993 compleet met tasjes (en veldfles tas) ? Als je het op komt halen (Utrecht) mag je het zo van mij hebben.

De zwarte dop is niet origineel, die zit er op om met het gasmasker uit de fles te kunnen drinken. (ik gebruik deze als onderdeel van mijn PGU) De fles is van de BB - Bescherming Burgerbevolking 1969, de mok WBG 1964. Familie erfstukken

@Bundeswehr, heb je nog interesse in een "bokkentuig" uit 1993 compleet met tasjes (en veldfles tas) ? Als je het op komt halen (Utrecht) mag je het zo van mij hebben.
- Erik
- Beheerder
De zwarte dop hoort bij de zwarte grote veldfles, bedoeld voor vloeibaar voedsel en inderdaad bestemd om met geplaatst beschermingsmasker te kunnen "eten". Er is een periode geweest dat de zwarte dop op de waterfles geplaatst moet worden, maar volgens mij is dat al een heel tijdje niet meer zo. Maar ik ben dan ook al een paar jaar niet meer paraat!
Leuke stukken!
Leuke stukken!
- Memory
- Lid
Mooie stukken!
Kan iemand mij als leek op het gebied van veldflessen uitleggen hoe men eet of drinkt uit de veldfles met het beschermingsmasker op?
Kan iemand mij als leek op het gebied van veldflessen uitleggen hoe men eet of drinkt uit de veldfles met het beschermingsmasker op?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
- Erik
- Beheerder
Aan het "veldmasker beschermend" zit om het uitlaatventiel een slangetje gewikkeld met een soort "stekker". Als je die stekker in het ventiel van de zwarte dop duwt, drukt de stekker een afsluiter naar beneden waardoor vloeistof vanuit de fles door het slangetje kan stromen.Memory schreef:Kan iemand mij uiteggen hoe men eet of drinkt uit de veldfles met het beschermingsmasker op?
In het gelaatstuk zit dan een pijpje (waar dat slangetje mee verbonden is) dat je naar je mond kunt manoeuvreren zodat je zuigend de vloeistof (vloeibaar eten) naar binnen kunt krijgen. De fles dient dan wel boven het hoofd in omgekeerde positie gehouden te worden.