Nederlandse veldflessen uit de koude oorlog

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Memory
Lid

Re: Nederlandse veldflessen uit de koude oorlog

Bericht door Memory »

Dank voor je antwoord Erik.
De fles met masker zou ik dan nog het meest met een soort infuus kunnen vergelijken.
Ik neem aan dat dit enkel gebruikt wordt/werd met langdurige aanwezigheid in een gebied waar gas/giftige stoffen rondhangen? Hoort het bij de standaard uitrusting of is het een 'aanvulling'?

Groet,
Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Memory schreef:De fles met masker zou ik dan nog het meest met een soort infuus kunnen vergelijken.
Ik neem aan dat dit enkel gebruikt wordt/werd met langdurige aanwezigheid in een gebied waar gas/giftige stoffen rondhangen? Hoort het bij de standaard uitrusting of is het een 'aanvulling'?
Correct, het is een soort infuus, niet intraveneus maar oraal!
Het is een standaard uitrustingsstuk. Het bestaat uit een fles voor vloeibaar voedsel met dop. Omdat dit de tweede fles is van je uitrusting én omdat oefening met vloeibaar voedsel niet aan de orde is, wordt de dop vaak overgezet naar de waterfles.
Met name het slangetje is zeer moeilijk te reinigen na gebruik.
Omdat verblijf in een gasconcentratie vaak uren kan duren is het van belang dat je in ieder geval vocht tot je kunt nemen. Troepen worden toch wel na een aantal uren blootstelling uit het gebied gehaald voor de broodnodige ontsmetting, het eten speelt dus een minder grote rol. Drinken daarentegen wel! Het pak wat je aanhebt is nogal warm, tot zeer!

(En van een paar uur met je veldmasker op wordt je geen vrolijker mens)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
kimji
Lid

Bericht door kimji »

De zwarte grote veldfles mag inmiddels niet meer gebruikt worden, de zwarte dop moet nu op de groene veldfles, de foto zoals ik die heb geplaatst laat de correcte samenstelling zien. De zwarte had een coating aan de binnenkant die op de lange duur kon los laten. Deze moesten enkele jaren geleden worden ingeleverd. De zwarte veldfles had ook geen foedraal en paste niet in het foedraal van de groene veldfles, dus veel gebruikt werden ze toch al niet.
Het drinken uit de veldfles met gasmasker op is een vast onderdeel van de oefencyclus in de MOR. Zoals Erik al zei, je houdt de veldfles met het slangetje op de dop geplaatst ondersteboven, boven je hoofd, en blaast dan even in het slangetje om de vacuumwerking op te heffen. De vloeistof vloeit dan automatisch in je mond. Het slangetje zit aan de voorkant van het gasmasker, opgerold, en hier zit ook een "handeltje" die je omzet om het drinktuutje aan de binnenkant van het gasmasker naar je mond te draaien.
Plaats reactie