Volgens mij ben ik erdoor; ik heb mijn hele verzameling helmen gefotografeerd en op dit forum geplaatst.
Als afsluiting 2 helmen die ik zelf ooit heb gedragen; een m53 en een m95.
Binnenkort ga ik beginnen met mijn bajonetten te fotograferen en ook die zal ik weer op dit forum plaatsen.
Mijn eigen m53 en m95
- Aart
- Lid
Mijn eigen m53 en m95
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Re: Mijn eigen m53 en m95
Hallo Aart,
Heb jij de M53 helm met deze overtrek zo gedragen? Bij welk legeronderdeel was dit dan?
Heb jij de M53 helm met deze overtrek zo gedragen? Bij welk legeronderdeel was dit dan?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Aart
- Lid
Hallo Asjemenou,
Ik zat er al op deze reactie te wachten.
Toen ik in de jaren tachtig afzwaaide als 2e luit, kreeg ik een helm mee met jute erop. Later werd ik 1e luit en had af en toe wat herhalingsoefeningen en toen kreeg ik van iemand tijdens een oefening deze helmovertrek. Is misschien wel Engels of Amerikaans. Ik heb hem er toen opgezet en niemand die er wat van zei.
Ik heb later als res. kapitein ook nog schietdagen gedaan en ik kreeg wel eens opmerkingen over deze stoere overtrek maar niemand die tegen me zei dat-ie er af moest. Heb ik heb dus gewoon laten zitten.
Toen ik in de jaren tachtig afzwaaide als 2e luit, kreeg ik een helm mee met jute erop. Later werd ik 1e luit en had af en toe wat herhalingsoefeningen en toen kreeg ik van iemand tijdens een oefening deze helmovertrek. Is misschien wel Engels of Amerikaans. Ik heb hem er toen opgezet en niemand die er wat van zei.
Ik heb later als res. kapitein ook nog schietdagen gedaan en ik kreeg wel eens opmerkingen over deze stoere overtrek maar niemand die tegen me zei dat-ie er af moest. Heb ik heb dus gewoon laten zitten.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Zo'n vermoeden had ik hier al van. Ik vermoed dat het een Amerikaanse "Woodland camouflage" overtrek is voor de M1 helm. Staat dit niet aan de binnenzijde van de overtrek geprint?Aart schreef:Hallo Asjemenou,
Het gebeurde en gebeurt nog steeds dat er niet officiële KL uitrustingsstukken door manschappen van ons leger worden gedragen. Soms worden ze onderling met overige NATO militairen geruild, aangekocht of zelfs verstrekt. De overtrek heeft dus voor jouw een verhaal. Ik zou zeggen laat 'm op de helm zitten.
De Nederlandse M53 helm werd inderdaad met een jute overtrek gedragen met daar weer overheen een camouflagenetje. Om het geheel strak te houden behoorde er een zwart rubberen band om de helm. Vaak werd hier ook een strook van een fiets/autobinnenband voor gebruikt.
Staat er nog een stempeling in de velsrand van de M53 helm?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- dutchhelmets
- Lid
- Contacteer:
US camo overtrekken zijn medio/eind jaren '80 gewoon uitgereikt als uitrustingstuk. Er zijn vele varianten van, zowel US gestempelde overtrekken alsook onder eigen beheer aangemaakte overtrekken naar US model.
groet,
groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Klopt met mijn ervaringen als soldaat en later als pelotonscommandant painf en klasseofficier SROI (en daarna gingen we de vlekken in!)dutchhelmets schreef:US camo overtrekken zijn medio/eind jaren '80 gewoon uitgereikt als uitrustingstuk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."
- Jan Klaassen
- Lid
Oud topic, maar ga het toch even verplaatsen naar waar het hoort: "Eerste Wereldoorlog & Andere Tijdvakken"!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- stekker
- Lid
Ook ik (lichting 86-3) heb mijn M53 helm opgesierd met een in de dump gekochte Amerikaanse camo-overtrek.asjemenou schreef:Hallo Aart,
Meerdere maten van me uit het peloton deden hetzelfde, sommigen liepen met in de opleiding gemaakte jute/ autobinnenband creaties gekleurd met Blanco en schoensmeer.