mijn kleine WO1 verzameling

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
kimji
Lid

mijn kleine WO1 verzameling

Bericht door kimji »

Ik heb niet zo heel veel items maar dat wat ik heb is misschien toch wel leuk om te zien. Hier mijn DWM P04, de marine Luger. Het wapen is in 1916 gemaakt, datum staat zoals gebruikelijk bij deze pistolen boven op de kast. Het wapen is in de jaren 50 in gebruik genomen door de Oost-Duitse politie, deze heeft er een nieuw magazijn bijgedaan maar deze wel nummer gelijk aan het wapen gemaakt.
Het holster is een repro overigens.

Afbeelding
kimji
Lid

Re: mijn kleine WO1 verzameling

Bericht door kimji »

Mijn Mauser C96 in het kaliber 7,63 mauser.

Afbeelding
Millcoll
Lid

Bericht door Millcoll »

Mooie wapens, kun je van het EKI nog een paar foto's plaatsen?
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Topic verplaatst naar deelforum "Eerste Wereldoorlog en overige tijdvakken".
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Bedankt voor het verplaatsen :-)
Ik heb het EK voor weinig als een replica gekocht, dus ik ga er van uit dat het een replica is. Is voor mij ook meer "aankleding" van het geheel, het gaat mij alleen om de wapens, de rest mag van mij best een goede replica zijn... Als je het op prijs stelt, zal ik één dezer dagen een foto maken, maar ik ben er zeker van dat het geen origineel is.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

kimji schreef:...de rest mag van mij best een goede replica zijn...
Da's dan niet echt verzamelen...
Maar als je een goede kijk hebt op goede replica, en je weet wat van WO1 en in het bijzonder hoe de troep was uitgerust en gekleed, waarom ga je dan niet de re-enactment in?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
laurens jan
Lid
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 6 keer

Bericht door laurens jan »

Zien er beide netjes uit!
Ook het ek.
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Erik, ik heb er niet echt veel kijk op, maar ik weet wel wat ik mooi vind. Ik verzamel alleen de wapens, dat is toch ook een vorm van verzamelen :-) Op den duur wil ik wel meer maar moet er eerst eens wat meer verstand van krijgen.
Re-enactment lijkt mij schitterend, ik ben ook wel eens op het fort in Bunnik wezen kijken en volgens mij heb ik jou daar ook gezien (bewonderd van een afstandje), of er moeten er 2 zijn die in een WO1 Duits uniform rondlopen. Duits WO1 is wel het meest indrukwekkende wat er is voor mij, qua uniformen en uitrusting. Maar ja, de tijd... ben al zo druk met van alles en nog wat...
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

kimji schreef:Erik, ik heb er niet echt veel kijk op, maar ik weet wel wat ik mooi vind. Ik verzamel alleen de wapens, dat is toch ook een vorm van verzamelen :-) Op den duur wil ik wel meer maar moet er eerst eens wat meer verstand van krijgen.
Goed voornemen! En inderdaad alleen de wapens verzamelen is ook verzamelen!
kimji schreef:Re-enactment lijkt mij schitterend, ik ben ook wel eens op het fort in Bunnik wezen kijken en volgens mij heb ik jou daar ook gezien (bewonderd van een afstandje), of er moeten er 2 zijn die in een WO1 Duits uniform rondlopen.
Zeer waarschijnlijk was ik dat, samen met Stefan Rops. De VHM heeft een kleine groep Duits WO1 (6 man) die het res. Inf. Regt. 119 uitbeeldt.
hindenburg1418
Lid

Bericht door hindenburg1418 »

Grenadier-Regiment „Königin Olga“ (1. Württembergisches) Nr. 119

Klopt dat.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

hindenburg1418 schreef:Grenadier-Regiment „Königin Olga“ (1. Württembergisches) Nr. 119
Als een busje! En daar de Reserve van.
Het Duitse legersysteem werkte met een mobilisabel systeem. Je ging als soldaat drie jaar in dienst en kreeg je opleiding bij het regiment. Het regiment diende als 'parate troep' en was oorlogsgereed.
Zodra je met je 23e de dienst uitging ging je over naar de Reserve. Het reserveregiment was precies zo ingericht als het parate regiment met dien verstande dat het alleen in tijd van oorlog werd opgeroepen (of bij grote mobilisatieoefeningen) De gehele oorlogsvoorraad lag opgeslagen in regionale centra en het kostte maar een paar dagen om het hele reserveregiment uit te rusten en te formeren. Het regiment bestond dan uit mannen van 23-30 jaar oud die allemaal minimaal drie jaar in dienst hadden gezeten. De reserveregimenten waren meer gevreesd dan de 'staande' regimenten omdat de mannen ouder, sterker, minder snel bang (meer levenservaring) en een volledige recente militaire opleiding hadden genoten. Kwam daarbij dat de Kompagnieën regionaal werden opgeroepen zodat de mannen elkaar ook van thuis kenden, hetgeen een extra sterke band gaf.

De groep RIR119 ("Olga-Reservisten") van de VHM beeldt een groep uit het eerste bataljon uit, een bataljon dat werd opgeroepen in Calw en omgeving, in het Schwarzwald. Zij lagen voornamelijk aan de Somme, ook tijdens de grote Engelse aanval van 1916. Overigens werd de Somme grotendeels verdedigd door Reserve-eenheden.
A. de Koster
Lid
Contacteer:

Bericht door A. de Koster »

Het verhaal van 23-30 jarige in R.I.R. klopt niet. Dit was misschien de opzet. De praktijk was heel anders. Zelf verzamel ik R.I.R. nr. 16 en daar heb ik meer dan 200 bidprentjes van en ik hoef mijn boek maar open te slaan en de 20,21 en 22 jarigen komen voorbij. Zelfs een hele sloot aan 30 plussers zelfs een 39 jarige. Geen van hen waren officieren of onderofficieren maar gewoon Jan soldaat. Dus wat de praktijk betreft was die heel anders. Ik heb zelfs I.R. nr. 16 die gesneuveld zijn bij R.I.R. 16 en ook dus in de regimentsgeschichte staan als zijnde R.I.R. 16. En dat ze meer gevreesd werden is ook volgens mij een Urban Legend. Vaak waren het opgeroepen jongens/mannen, vrijwilligers die hier in dienden.

Dat ze regionaal werden opgeroepen klopt ten dele. Ze werden per deelstaat opgeroepen en integenstelling bij de Britse palbatallions uit 1914 en 1915 zijn ze niet uit hetzelfde dorp of straat. Ze kwamen alleen uit dezelfde deelstaat. Wat betekent dat ze uit verschillende dorpen kwamen en dat was toendertijd een groot verschil omdat de reizen toen op de fiets, paard of te voet ging en ze dus soms niet eens hun eigen dorp uitkwamen.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

A. de Koster schreef:Het verhaal van 23-30 jarige in R.I.R. klopt niet. Dit was misschien de opzet. De praktijk was heel anders.
Het verhaal klopt wel, de praktijk was anders, dat is de juiste insteek. Het was niet 'misschien' de opzet, het was de inrichting van het legersysteem. Echter!
Van de opgeroepen reserveregimenten bestond 60 procent uit reservisten, de rest werd voor een groot deel uit de Landwehr gehaald en een heel klein deel was beroeps. Van de Landwehr een soortgelijk verhaal. Deze getallen worden onderschreven door Somers (leuke prentenboeken voor verzamelaars) maar misschien belangrijk: Juergen Kraus (Bayerisches Armee Museum)
De werkjes die in de jaren twintig uitkwamen over de geschiedenis van de Regimenten laten hetzelfde beeld zien hoewel niet in procenten. Zelf beschik ik over de uitgaven van G.R. 119, R.I.R. 119, I.R. 120, R.I.R.120, R.I.R. 212. Ook allemaal gelezen. Betrokkenen worden met naam en rang genoemd met tussen haakjes de herkomst: der Reserve, der Landwehr ((d. R.)(d. L.) Je ziet op die manier de verwevenheid tussen de Reservisten en de regimenten waar ze uiteindelijk terecht kwamen.

De Res. Regimenten werden later aangevuld uit de opleidingsdepots waardoor de leeftijd van de soldaten daalde. Voor de inzet maakte het namelijk niet uit of de eenheid "Reserve" was of niet; in feite in de term ongelukkig omdat het geen reserve betreft in de zin des woords.

De regionale oproeping gebeurde volgens plan. Wuerttemberg was (net als andere Kontigente) in militaire Bezirke ingedeeld van waaruit bij mobilisatie de troepen werden gelicht. Dat dit later in de oorlog niet meer gebeurde is duidelijk! Oproeping per deelstaat kan niet; er was geen sprake van deelstaten maar van Kontigente, waaronder Wuerttemberg (in mijn geval van interessegebied)
Het Bezirk was een "militaire" gemeente van waaruit in het begin een compleet bataljon gelicht werd. Natuurlijk woonden die mannen die niet bij elkaar in de straat, dat is ook nergens beweerd. Wel was er een duidelijke regionale verbondenheid.
(zie ook Hans-Joachim Harder: Militärgeschichtliches Handbuch Baden-Württemberg, 1987)

Mijn verhaal klopt wel degelijk. Zo zat het systeem in elkaar. Dat dat anders werd ingericht naarmate de inzet vorderde is een ander verhaal.
De kwaliteit van de Reserveregimenten is geen Urban Legend. Het zijn koude cijfers en inschattingen van de inlichtingendiensten van de Engelsen.
A. de Koster
Lid
Contacteer:

Bericht door A. de Koster »

Misschien moeten onze opmerkingen eruit gelicht worden door een mod omdat het om een verzameltopic gaat en we nu daarin te lopen discusieren.

Je bevestigt zelf mijn opmerking wat betreft de praktijk.

Wat betreft de deelstaten. Die bestonden gewoon. Sterker nog het waren koninkrijkjes met een eigen vorstenhuis. Dat Wilhelm het aanspreekpunt was doet daar niks aan af.

Dat de reserve regimenten niet onder deden voor de infanterie regimenten zal ik zeker nooit beweren en heb ik ook niet gedaan. Ze werden op dezelfde schaal ingezet en toegepast.

Je beweerde wel dat ze elkaar kende van thuis. Zie je eerste opmerking. Dit is maar op zo'n kleine schaal gebeurd dat je het gewoon kunt verwaarlozen.

De beroeps zaten in de IR's dus om nou te beweren dat de reserve gevreesd werd lijkt me ver gaan. Dat ze net zo fanatiek waren, ja. Zou hetzelfde zijn als de natres vergelijken met de commando's. Ik heb al heel wat gelezen ook van de Engelsen en de troepen waar ze een echte hekel aanhaden waren de Pruisen omdat die zo fanatiek waren in tegenstelling tot bv. de Beierse troepen. Denk hierbij maar aan het kerstbestand in 1914 en op kleinere schaal in 1915
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Er is een Meldereiter met PB naar je onderweg, onder het vuur van de moderators door!

Dit is geen verzameltopic, dit is een topic dat over WW1 en andere tijdperken gaat. Veel vuur op onze stelling hoeven we niet te verwachten! Om echter het welles-nietes te beperken doe ik het even per PB! :wink:
Plaats reactie