Onderscheidingen bij schutterij 1928

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Mallory
Lid

Onderscheidingen bij schutterij 1928

Bericht door Mallory »

Heren,

Hier een foto van een naar ik vermeen Duitse schutterij in 1928. Oude heren die sowieso WOI-veteranen kunnen zijn geweest.

De foto is interessant vanwege het grote scala aan onderscheidingen dat te zien is. Ik herken bijvoorbeeld in ieder geval EK's en Pour le Mérite's.

Mijn vraag is of iemand meer onderscheidingen kan identificeren.

De scans zijn niet geweldig, maar hopelijk dat iemand me toch kan helpen.
Bijlagen
Duitse schutterij 1928 a watermerk.jpg
Duitse schutterij 1928 b.jpg
Duitse schutterij 1928 c.jpg
Mallory
Lid

Re: Onderscheidingen bij schutterij 1928

Bericht door Mallory »

Iemand een idee?
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Het is nogal niet een opgave!
Elke Kontigent in Duitsland, voor 1918, had zijn eigen medailles. Naast de vier koninkrijken Pruisen, Saksen, Beieren en Wurttemberg bestonden er nog tal van staatvormen. Alleen in Wurttemberg al had je verschillende soorten dapperheidsonderscheidingen die tijdens, maar ook voor WO1, uitgereikt werden. Daarnaast nog allerlei kruizen van verdienste, herinneringsmedailles voor de inzet in de kolonieen en in China, diensttijd etc.
Wordt moeilijk. Heb je enig idee uit welke regio deze mannen zijn, waar deze foto's zijn geschoten?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Mallory
Lid

Bericht door Mallory »

Foei, dat wist ik niet zeg... dan wordt het inderdaad wat lastiger. Dank alvast voor je inbreng, Erik!

Jazeker, als het goed komen deze mannen uit Emmerich (Nordrhein-Westfalen). Jammer dat het bordje aan de boom op de achtergrond niet te lezen is.

Laat ik ook een andere vraag stellen: is er iets (maar dan ook iets!) te zeggen over de uniformen of hoofddeksels? Lijkt mij geenszins militair, eerder, zoals ik al in de titel heb vermeld, iets van schutterij.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Mallory schreef:Laat ik ook een andere vraag stellen: is er iets (maar dan ook iets!) te zeggen over de uniformen of hoofddeksels? Lijkt mij geenszins militair, eerder, zoals ik al in de titel heb vermeld, iets van schutterij.
Nee, dat is echt schutterij. Of beter gezegd: Schützeverein. Uniformen die een vrije benadering zijn van uniformen uit de 19e eeuw en daar zelfs niet echt op lijken.
Wat wel lijkt op uniformdelen zijn de zg. Schulterstücke (Achselklappe) Ik herken de sleutelgatvormige van de cavalerie en de stukken die officieren droegen.
De hoeden lijken in de verte wel wat op de Afrikahoeden, maar what else is new: dit type hoed was gangbaar in heel Europa.

Emmerich dus. Zal eens zien. Waarschijnlijk hebben de mannen gediend in Infanterie-Regiment “Herzog Ferdinand von Braunschweig” (8. Westfälisches, Nr. 57) Hoewel er meer regimenten uit deze omgeving komen, ben ik toevallig een paar mannen uit Emmerich tegengekomen in dit Regiment. In Emmerich was zelf geen Regiment betrokken, in Wesel daarentegen wel!
Laatst gewijzigd door Erik op 19 apr 2013, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fahnenjunker
Lid

Bericht door Fahnenjunker »

Als ik het zo bekijk zijn dit eerder onderscheidingen die door de schuttersverenigingen zelf werden uitgegeven. Ik zie EK 2's maar geen PLM's of andere mij bekende officiële onderscheidingen uit WO1. Schuttersverenigingen hadden hun eigen medailles voor wedstrijden, trouw lidmaatschap en ik weet niet wat. Ik denk dat je het eerder in die hoek moet zoeken.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Mallory
Lid

Bericht door Mallory »

Dank voor beide uitgebreide reacties, Erik en Fahnenjunker. Hier kan ik wat mee!
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Fahnenjunker schreef:Als ik het zo bekijk zijn dit eerder onderscheidingen die door de schuttersverenigingen zelf werden uitgegeven.
Dat zou het ook heel goed kunnen zijn!
Overigens geeft het B.A.M. in München boeken uit die louter gaan over medailles uit alle Kontigenten t/m 1918. Eigenlijk alleen interessant voor de medaille-fetishist, het zijn tamelijk technische werkjes.
Plaats reactie