vietnam

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Danielcollector
Lid

vietnam

Bericht door Danielcollector »

Hallo allemaal,
ik zou graag een (uitgebreide) uitleg willen krijgen over hoe vietnam is ontstaan. Kwam het door de fransen, of de amerikanen? Ik zou het liefst zo veel mogelijk facctoren hebben voor het uitbreken van de oorlog. (kwam het omdat amerika zijn neurs in zaakjes stopte waar hij niet had moeten zitten?)
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: vietnam

Bericht door Erik »

Zoek een boek!
Een hele goede inleiding is het boek van David Wright: Causes and Consequences of the Vietnam War. Het is met 80 pagina's meer een opstel dan een boek maar vertelt wel alle belangrijkheden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Kort door de bocht (ik stel ook echt voor een boek te lezen, want het is nogal ingewikkeld):

De Fransen kregen slaag van de Vietnamese onafhankelijkheidsstrijders - de Amerikanen zagen daar het gevaar van het oprukkend communisme en besloten langzaam maar zeker in te grijpen. Jaar voor jaar gleden ze steeds verder die oorlog in, met het bekende resultaat.

Heel kort - maar daar komt het op neer dus.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Joep
Lid
Gegeven: 1 keer

Bericht door Joep »

Ook belangrijk om te weten is dat Amerika gedurende de Koude Oorlog openlijk heeft bekend dat ze elk land die zou worden bedreigd door het Communisme, op steun kon rekenen van de VS.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Joep schreef:Ook belangrijk om te weten is dat Amerika gedurende de Koude Oorlog openlijk heeft bekend dat ze elk land die zou worden bedreigd door het Communisme, op steun kon rekenen van de VS.
Precies - de zogenaamde Trumandoctrine (naar de president Truman): een perfect voorbeeld van containment-politiek!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

De documentaire/miniserie "Vietnam in HD" zou ik zeker aanbevelen. Heeft mij niet alleen erg veel geholpen met het beter begrijpen van die hele oorlog, maar is ook nog eens erg indrukwekkend om te kijken. Er worden ook meerdere veteranen in geïnterviewd.
Plaats reactie