Hongaars uniform 1800 (?)

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Julian
Lid

Hongaars uniform 1800 (?)

Bericht door Julian »

Een aantal jaren geleden heb ik dit jasje gekocht op een antiekmarkt in Boedapest. De verkoopster vertelde mij dat het Hongaars was, de tijd waaruit het afkomstig was kon ze me niet vertellen, evenals door wie deze uniformen gebruikt werden. Wel kon ze me vertellen dat het uniform gebruikt is bij de opnamens van een film, vandaar de reparatie aan de ondermouw (waarschijnlijk). Ik kon hem niet laten hangen en heb hem uiteindelijk gekocht voor omgerekend E100,-
Later in het plaatselijke markt café vertelde iemand die er blijkbaar verstand van had dat het ging om een uniform van de Hongaarse stadswacht omstreeks 1800. Hij noemde een naam voor deze groepering, die naam ben ik kwijt, maar ik weet nog wel dat het weinig resultaten opleverde op internet.

Ik hoop dat hier iemand is die mij meer kan vertellen over dit jasje. Wat betreft de originaliteit, de tijd en of het daadwerkelijk stadswacht is.
Meer foto's of details zijn geen probleem!

Alvast bedankt voor de reacties!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Joep
Lid
Gegeven: 1 keer

Re: Hongaars uniform 1800 (?)

Bericht door Joep »

Waarschijnlijk een tuniek uit de Napoleontische oorlogen.
Denk hierbij aan gewoon infanterie (officiers) of cavalerie.
Er is zat erover te vinden op Internet.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
halftrack
Lid

Bericht door halftrack »

Julian schreef:Wel kon ze me vertellen dat het uniform gebruikt is bij de opnamens van een film,
Julian schreef:Ik hoop dat hier iemand is die mij meer kan vertellen over dit jasje. Wat betreft de originaliteit, de tijd en of het daadwerkelijk stadswacht is.
Dus als deze gebruikt is bij een filmopname dan lijkt het mij sterk dat hij orgineel is? Of bedoel je iets anders met 'orginaliteit'?
When it comes to the day of judgment
Who will carry the can
For this dreadful demonstration
Of man's inhumanity to man?

-Een onbekende Engelse WOI veteraan
Julian
Lid

Bericht door Julian »

Het jasje zou zijn gebruikt bij opnames voor een film, maar dat hoeft nog niet de originaliteit in twijfel te trekken.
Wo2 uniformen zijn er meer dan genoeg van na gemaakt, maar ik denk dat als je hier een handgemaakte reproductie van maakt dat je niet goed bezig bent voor je portemonnee. Ook nieuw zal dit niet snel onder de 100,- weg gaan.. denk ik
Julian
Lid

Bericht door Julian »

Nog een kleine toevoeging, de maat is belachelijk klein. Voor een film waarbij reproductie jassen worden gebruikt zal rekening gehouden worden met de hedendaagse 'middenmaat'.
Of het moet een heel klein acteurtje zijn geweest natuurlijk..
_Arthur

Bericht door _Arthur »

Julian schreef:Nog een kleine toevoeging, de maat is belachelijk klein. Voor een film waarbij reproductie jassen worden gebruikt zal rekening gehouden worden met de hedendaagse 'middenmaat'.
Tenzij het een oude reproductie is uit 1930/1950. Toen waren de mensen allemaal iets kleiner dan tegenwoordig (zowel in lengte als in pens-dikte 8) ).
Laatst gewijzigd door _Arthur op 03 jul 2013, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Joep
Lid
Gegeven: 1 keer

Bericht door Joep »

_Arthur schreef:
Julian schreef:Nog een kleine toevoeging, de maat is belachelijk klein. Voor een film waarbij reproductie jassen worden gebruikt zal rekening gehouden worden met de hedendaagse 'middenmaat'.
Tenzij het een oude reproductie is uit 1930/1950. Toen waren de mensen allemaal iets kleiner dan tegenwoordig (zowel in lengte als ik pens-dikte 8) ).
Ik zou het het even aanpassen in 'in pens-dikte' :lol:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
_Arthur

Bericht door _Arthur »

Joep schreef:
_Arthur schreef:
Tenzij het een oude reproductie is uit 1930/1950. Toen waren de mensen allemaal iets kleiner dan tegenwoordig (zowel in lengte als ik pens-dikte 8) ).
Ik zou het het even aanpassen in 'in pens-dikte' :lol:
Vooruit dan maar ;)

Maar mijn pens is niet zo super dik :o
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Bericht door asjemenou »

Julian schreef:Een aantal jaren geleden heb ik dit jasje gekocht op een antiekmarkt in Boedapest. De verkoopster vertelde mij dat het Hongaars was, de tijd waaruit het afkomstig was kon ze me niet vertellen, evenals door wie deze uniformen gebruikt werden. Wel kon ze me vertellen dat het uniform gebruikt is bij de opnamens van een film, vandaar de reparatie aan de ondermouw (waarschijnlijk). Ik kon hem niet laten hangen en heb hem uiteindelijk gekocht voor omgerekend E100,-
Later in het plaatselijke markt café vertelde iemand die er blijkbaar verstand van had dat het ging om een uniform van de Hongaarse stadswacht omstreeks 1800. Hij noemde een naam voor deze groepering, die naam ben ik kwijt, maar ik weet nog wel dat het weinig resultaten opleverde op internet.

Ik hoop dat hier iemand is die mij meer kan vertellen over dit jasje. Wat betreft de originaliteit, de tijd en of het daadwerkelijk stadswacht is.

Alvast bedankt voor de reacties!
Wees voorzichtig met het kopen van onbekende "militaria". Zeker op antiekmarkten waar veel toeristen komen. Als het jasje werkelijk origineel is en van rond 1800 stamt dan zou je iets unieks hebben aangekocht!!! Dan zou de werkelijke waarde ervan ver boven de 100 Euro liggen.
Het enige wat ik je kan adviseren is om eens contact op te nemen met het Hongaarse museum voor militaire historie (Hadtörténeti Intézet és Múzeum); http://www.militaria.hu/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

Gezien de snit, en stof en uitvoering. Als ik een voorzichtige schatting zou mogen maken; 1890-1920. Maar zoals gezegt, dat is een voorzichtige schatting.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Joep schreef:Waarschijnlijk een tuniek uit de Napoleontische oorlogen.
Denk hierbij aan gewoon infanterie (officiers) of cavalerie.
Er is zat erover te vinden op Internet.
Jasjes met dit soort frutsels? Nee, dat geloof ik niet. Al helemaal niet des infanteries! Waar op internet kan ik dat dan vinden? Ik vind wel een heleboel over uniformen napoleontisch maar daar zit geen enkel jasje bij met dit soort frutsels erop!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Blastmaster1972
Lid

Bericht door Blastmaster1972 »

Volgens mij zit het in de hoek van de Huzaren...

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Dat lijkt mij ook inderdaad - heeft wel van die kenmerken die door heel Europa bij Huzaren-uniformen passen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Nu was het overigens chique, met name in midden-Europa in de eind 18e en grotendeels 19e eeuw, om een militaire dracht te dragen zodra je ook maar de minste aanleiding had dat te doen (een geschreven aankondiging dat je mogelijk wel eens onder dienst zou kunnen moeten was dan eigenlijk al voldoende) Dit deed zich voornamelijk voor bij de adel.
Dan ga je natuurlijk als jongeling niet kiezen voor een of ander 'vies' onderdeel, nee, dat wordt de huzaren! Vanwege de dracht! Veel tressen en fraai versierde mouwopslagen, inderdaad was dat cavalerietrent in heel Europa! Als het maar een beetje op een cavaleriejasje leek was dat eigenlijk al goed!
Lichtblauw is een veel voorkomende uniformkleur voor cavalerie in middeneuropa.

Zelf denk ik dat als het jasje authentiek is (origineel is het zeker!) we te maken hebben met zo'n soort fantasiejasje. Waarmee ik niet uitsluit dat het evengoed een toneeljasje kan zijn, maar dan is er wel veel werk aan besteed!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Julian
Lid

Bericht door Julian »

Excuses voor mijn ietswat lange afwezigheid, was even op vakantie :)
Ik heb zojuist een mail verstuurd naar het Hongaarse militaire museum, dus dat zal even afwachten worden.
Napoleontisch denk ik ook niet, mocht het authentiek zijn zal het van een iets latere periode komen.

Het schoot me ook ineens weer iets te binnen wat de 'kenner' op de beurs/markt me vertelde. Het was dat deze jassen doorgaans over de schouder werden gedragen, wat weer mooi aansluit op het 'chic-verhaal', nóg een extra verfraaing. Het zou ook ergens de maat kunnen verklaren..
Deze meneer bijvoorbeeld, beeldt dit fenomeen maar al te goed uit.
Afbeelding
Plaats reactie