Hongaars uniform 1800 (?)

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hongaars uniform 1800 (?)

Bericht door Erik »

Julian schreef:Het schoot me ook ineens weer iets te binnen wat de 'kenner' op de beurs/markt me vertelde. Het was dat deze jassen doorgaans over de schouder werden gedragen, wat weer mooi aansluit op het 'chic-verhaal', nóg een extra verfraaing. Het zou ook ergens de maat kunnen verklaren..
Dit gebruik ken ik, ik heb helaas geen bron voor je maar elke cavalerist zal het bevestigen.
De korte jas bij de cavalerie werd van oorsprong ter hoogte van de sleutelbeentjes met een kettinkje gesloten. De rechterarm was dan uit de mouw gehaald zodat de jas op de linkerschouder afhing. Met de linkerhand werd het paard gereden terwijl de vrije rechterarm het sabel bediende.
Ter ondersteuning van het "cavalerie-zijn" werd deze dracht bijna tot folklore.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Julian
Lid

Bericht door Julian »

Hoppa, direct vanmorgen een nette reactie terug uit Hongarije!
Weet nog niet helemaal wat ik ermee moet, maar negatief is het niet!
Regarding your question of that hussar-style dolman I can answer the followings:

>Is this an Hungarian uniform?
Yes.

>What (military) department did it belong to?
It is surely non-military garment. Most possible it was worn by a coachman or personal hussar (they were not military personnel, but servants of aristocrats etc. or belonging to different state or municipal organizations. A similar looking dolman are on exhibition in the Traffic Museum in Budapest, labelled as coachman's uniform.

>Which year/time does is come from?
We cannot tell exactly (except if it has a tailor's label maybe) wheter if it is an early XXth century or a mid-war garment. In both era similar suits were used by the named personnel.

>And is it authentic/not a reproduction?
I think it is original. There's no interest in reproducing of non-military uniform, as just a very collector collects such garments. Military uniforms are more popular, therefore more expensive, therefore there's more interest in faking them.

>And for what it worth, a value estimation (I bought it for a 100 Euros, which should be around 30,000 Forint)
It is hard to tell the value of such a garment. As I noted there's no real interest in such garments on the market, therefore I cannot tell you an exact price.

Hope this helps!

Best regards!

Tamas Baczoni
Curator of the Uniform Collection
Museum of Military History, Hungary
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Duidelijk antwoord! Leuk dat ze die moeite nemen, tref je niet bij alle musea!
Julian
Lid

Bericht door Julian »

Ja wel vrij duidelijk, behalve de tijd waaruit het zou komen. Ik heb nog een mail terug gestuurd met foto's van twee markeringen, de ene in stof (zoals in het openingsbericht te zien) en een andere, die ik gister avond pas voor het eerst zag, in inkt in de mouw. Misschien valt daar nog iets van te maken..
Zo niet dan blijven we bij een Hongaars uniform van een koetsbediende uit een onbekende periode, is ook niet slecht :)
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Julian schreef:Ja wel vrij duidelijk, behalve de tijd waaruit het zou komen.
Hongaars museum schreef:wheter if it is an early XXth century or a mid-war garment.
Dus vanaf 1900 tot 1940. Toch vrij precies voor een niet-gedateerde jas. Stijl blijft een tijdje "in" natuurlijk!
Ben benieuwd naar het commentaar op de markeringen!
Yabbadehut
Lid

Bericht door Yabbadehut »

Hoi,

Mocht je het jasje ene keer wegdoen, heb ik wel interesse...;-)

Groetjes! Y.
Plaats reactie