Tunnels aan het Westront.
-
- Lid
- Contacteer:
Tunnels aan het Westront.
Hallo allemaal,
Na op Brodie's site te gaan kijken naar de sectie "Battlefields" ben ik toch wat niewsgierig geworden naar die streek, voornamelijk de tunnels. Wie kan mij hier wat meer informatie van geven, is het veilig om deze te bezoeken, kan je er in gaan, etc. Heeft iemand misschien wat foto's van de tunnels binnenin?
Alvast bedankt,
Junior.
Na op Brodie's site te gaan kijken naar de sectie "Battlefields" ben ik toch wat niewsgierig geworden naar die streek, voornamelijk de tunnels. Wie kan mij hier wat meer informatie van geven, is het veilig om deze te bezoeken, kan je er in gaan, etc. Heeft iemand misschien wat foto's van de tunnels binnenin?
Alvast bedankt,
Junior.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
-
- Lid
- Contacteer:
Er zijn genoeg tunnels over het gehele west front
en nee het is zeker niet!!!!! zonder gevaar dus niet zo maar die tunnels in gaan.
er zijn wel wat tunnels die open zijn gesteld voor publiek
dus je kan beter daar gaan kijken
Ik ben nu niet thuis dus ik heb hier geen foto's
maar als ik thuis ben straks zal ik wat foro's posten en waar deze tunne;s liggen
en nee het is zeker niet!!!!! zonder gevaar dus niet zo maar die tunnels in gaan.
er zijn wel wat tunnels die open zijn gesteld voor publiek
dus je kan beter daar gaan kijken
Ik ben nu niet thuis dus ik heb hier geen foto's
maar als ik thuis ben straks zal ik wat foro's posten en waar deze tunne;s liggen
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
- Mathieu
- Lid
In West-Vlaanderen geloof ik niet dat er tunnels voor het publiek toegankelijk zijn, je kan wel de ingangen ervan zien (zoals in de Yorkshire Trench (in Boezinge)) of de schachten in het Croonaartbos, maar echt voor het publiek toegankelijke tunnels zijn er niet geloof ik.
Ik weet dat er vroeger ene was in Zonnebeke, Bremen Redoubt, maar deze hebben ze om veiligheidsoverwegingen moeten sluiten. Helaas.
Er zijn wel nog honderden! kilometers ondergrondse tunnel doorheen het frontgebied die nog hun schatten moeten prijsgeven...
Ik weet dat er vroeger ene was in Zonnebeke, Bremen Redoubt, maar deze hebben ze om veiligheidsoverwegingen moeten sluiten. Helaas.
Er zijn wel nog honderden! kilometers ondergrondse tunnel doorheen het frontgebied die nog hun schatten moeten prijsgeven...
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
- Remarque
- Lid
Die kans is heel klein Yppy. Door de hevige beschietingen veranderde het slagveld van Ieper en omgeving in één groot moeras. Het grondwater stond op nog geen spa-diepte. Bijna alles dat ondergronds was liep onder en zakte in. De soldaten konden zich op het laatst niet meer ingraven, iedere bomkrater werd een soort wespennest waaruit, als je er in gevallen was, bijna geen ontsnappen meer mogelijk was. Tijdens de Derde Slag om Ieper was verdrinking de doodsoorzaak van 30 tot 35% van de militairen. Wil je helemaal op zeker gaan neem dan als je de omgeving ooit gaat bezoeken een opgeblazen zwembandje mee om je middel. Of het echt nodig is betwijfel ik maar je valt wel op. "hé, daar heb je Yppy van het forum!"
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Gelukkig kan ik wel zwemmen.
Is het nu nog steeds een moeras? Of is het inmiddels opgedroogd? Je kunt er wel heen natuurlijk om te gaan kijken, dus dan is veel wel begaanbaar. Er waren toch ook tunnels gemaakt waar explosieven inlagen die tegelijk ontploften? Was dat ook daar? Ik kan me voorstellen dat door zo'n grote ontploffing de bodem een flinke opdonder krijgt.

Is het nu nog steeds een moeras? Of is het inmiddels opgedroogd? Je kunt er wel heen natuurlijk om te gaan kijken, dus dan is veel wel begaanbaar. Er waren toch ook tunnels gemaakt waar explosieven inlagen die tegelijk ontploften? Was dat ook daar? Ik kan me voorstellen dat door zo'n grote ontploffing de bodem een flinke opdonder krijgt.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
*Weer alleen*
*Weer alleen*
-
- Lid
het is daar nu geen moeras, alles is opgedroogd.
Klopt dat ze tunnels groeven onder elkaars stellingen en deze dan lieten ontploffen, die gebeurde oa bij Mesen, zie link:
http://users.pandora.be/blindganger/slag_om_mesen.htm
Ik heb eens gelezen dat een klap van een mijn zo hard was dat ze hem in Engeland konden horen, maar om welke mijn dit ging ben ik vergeten.
Klopt dat ze tunnels groeven onder elkaars stellingen en deze dan lieten ontploffen, die gebeurde oa bij Mesen, zie link:
http://users.pandora.be/blindganger/slag_om_mesen.htm
Ik heb eens gelezen dat een klap van een mijn zo hard was dat ze hem in Engeland konden horen, maar om welke mijn dit ging ben ik vergeten.
-
- Lid
De Britten werken in 1916 aan een groot offensief. Ze willen de Duitsers uit hun hoger gelegen stellingen letterlijk wegblazen. Ze graven over de gehele frontlinie op 24 plaatsen mijnschachten op grote diepte, en hun tunnels lopen tot onder de Duitse stellingen. Het tunneleinde is een grote kamer waarin duizenden kilo's springtuig gestouwd worden.
In ‘Bayernwald’ zijn de Duitsers er niet gerust in. De blauwe klei die ze wat verderop bij het ‘Bois Carré’, bij Sint-Elooi en ook bij de ‘Hollandse Schuur’ zien, wijst erop dat de Britten diep aan het graven zijn. De Duitsers bouwen als reactie luisterschachten, zoals de ‘Berta 1 tot de ‘Berta 6’.Diep onder de grond hopen ze te horen waar de Engelsen aan het graven zijn. Deze vijandige werken proberen ze te vernietigen.
In werkelijkheid werken de Britten slechts aan een 400 meter lange infanterieverbinding. Zo kunnen hun soldaten veilig heen en weer tussen hun eerste en tweede frontlinie lopen.
Het is de ‘Berta 4’ die bij toeval door de familie Becquart in 1971 wordt ontdekt.
De schacht is oorspronkelijk 25 meter diep, met daar boven de resten van een houten schachthuis. Hierin stond toen een windassysteem om de klei naar boven te halen of om de ‘mijnwerkers’ naar beneden te laten.
De bestaande constructie is nog 17 meter diep. Er zijn nog restanten van een luchtpijp en van een ijzeren ladder.
Op 7 juni 1917 laten de Britten tussen Ieper en Mesen alle 24 dieptemijnen ontploffen. Vijf weigeren evenwel dienst. Duizenden tonnen aarde, beton, stellingen, wapentuig en Duitse soldaten vliegen de lucht in. De ontploffingen van in totaal 500.000 kg springstof is hoorbaar tot in Londen. De chaos is onbeschrijflijk. Tijdens de daarop volgende Britse verrassingsaanval wordt Duits gebied heroverd. Over ‘Bayernwald’ getuigen de Britten achteraf dat het de best verdedigde ondergrondse sector in Vlaanderen was.
In ‘Bayernwald’ zijn de Duitsers er niet gerust in. De blauwe klei die ze wat verderop bij het ‘Bois Carré’, bij Sint-Elooi en ook bij de ‘Hollandse Schuur’ zien, wijst erop dat de Britten diep aan het graven zijn. De Duitsers bouwen als reactie luisterschachten, zoals de ‘Berta 1 tot de ‘Berta 6’.Diep onder de grond hopen ze te horen waar de Engelsen aan het graven zijn. Deze vijandige werken proberen ze te vernietigen.
In werkelijkheid werken de Britten slechts aan een 400 meter lange infanterieverbinding. Zo kunnen hun soldaten veilig heen en weer tussen hun eerste en tweede frontlinie lopen.
Het is de ‘Berta 4’ die bij toeval door de familie Becquart in 1971 wordt ontdekt.
De schacht is oorspronkelijk 25 meter diep, met daar boven de resten van een houten schachthuis. Hierin stond toen een windassysteem om de klei naar boven te halen of om de ‘mijnwerkers’ naar beneden te laten.
De bestaande constructie is nog 17 meter diep. Er zijn nog restanten van een luchtpijp en van een ijzeren ladder.
Op 7 juni 1917 laten de Britten tussen Ieper en Mesen alle 24 dieptemijnen ontploffen. Vijf weigeren evenwel dienst. Duizenden tonnen aarde, beton, stellingen, wapentuig en Duitse soldaten vliegen de lucht in. De ontploffingen van in totaal 500.000 kg springstof is hoorbaar tot in Londen. De chaos is onbeschrijflijk. Tijdens de daarop volgende Britse verrassingsaanval wordt Duits gebied heroverd. Over ‘Bayernwald’ getuigen de Britten achteraf dat het de best verdedigde ondergrondse sector in Vlaanderen was.
-
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
zie mijn stukje over de slag om messenironmarc schreef:De Britten.....................

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=2384
-
- Lid
- Contacteer: