Tunnels aan het Westront.

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Bob Marien
Lid

Bericht door Bob Marien »

Je vindt ook een uitgebeide uiteenzetting op mijn website onder 'Gebeurtenissen' - 'Slag bij Mesen' :lol:
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Zesduizend Duitsers werden direct gedood of levend begraven toen de 19 mijnen bijna gelijktijdig afgingen. Tot in Engeland aan toe was de dreun te horen, tot op 50 kilometer afstand stonden huisen op funderingen te schudden. De kracht van de meer dan 1.000.000 Lbs (453.592kg) samengepakte springstof was enorm en zou pas in 1945 overtroffen worden door de eerste atoombom.
Het doel van de Slag bij Mesen was het rechttrekken van een stuk frontlijn zodat de Derde Slag bij Ieper wat makkelijker kon gaan verlopen. De Slag bij Mesen onder generaal Plumer wordt vaak beschouwd als de best uitgevoerde lokale operatie van de hele Eerste Wereldoorlog.

De erfenis die de Westhoek meekreeg is dat zes mijnen niet ontploften. Vier van hen in het zuiden werden niet tot ontploffing gebracht omdat de heuvel zo snel viel. Een vijfde met de codenaam Peckham werd achtergelaten omdat de mijnschacht instortte. De zesde, een van de grootste, ging verloren door een Duitse tegenaanval. Hij werd onder de ruïnes van een boerderij 'La Petite Douve' ingegraven.
Na de oorlog werd La Petite Douve opnieuw opgebouwd door de eigenaar en zijn familie. Meneer Mahieu hernoemde de boerderij La Basse Cour. De boer is trots dat hij nog steeds de grond bewerkt waar zijn vader en grootvader dat ook deden.
Van de 22.000 lbs die op 80 feet onder een schuur tegen zijn boerderij liggen slaapt hij geen seconde minder zegt hij. De eenenzestigjarige is gewend dat hij tijdens zijn werk oud oorlogstuig tegenkomt.
Echt reden om zo relaxed te zijn heeft hij echter niet. Want op 17 juni 1955 ontplofte een van de vier niet tot detoneren gebrachte mijnen in het zuidelijk deel. Gelukkig in onbewoond gebied. Er ontstond alsnog een reuzenkrater. Als je van Ploegsteer naar Komen rijdt zie je hem links van de weg liggen. Blikseminslag zou de mijn tot ontploffing hebben gebracht...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Remarque schreef: Als je van Ploegsteer naar Komen rijdt zie je hem links van de weg liggen. Blikseminslag zou de mijn tot ontploffing hebben gebracht...
Die krater is weer dicht gegooit
en de detonatie is idd door bliksem veroorzaakt
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Brodie schreef:
Die krater is weer dicht gegooit
en de detonatie is idd door bliksem veroorzaakt

Dat is dan wel heel recent gebeurd!
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

De eigenaar van die boerderij waar nog een mijn onder de grond ligt, was een tijd geleden op tv. Hij leek er inderdaad niet mee te zitten dat zijn huis op springen staat. Ze lieten in datzelfde programma ook zien waarom er niks ontplofte. Hoe het precies zat, weet ik niet meer. Het had iets te maken met het water onder de grond.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Remarque schreef:
Dat is dan wel heel recent gebeurd!
Nee vrijwel meteen na de Explosie heeft de boer hem weer dicht gegooit
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Dat is dan een hoop werk geweest. Zeker als je er vervolgens een heel grote ronde vijver van maakt...
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Misschien heeft er iemand een foto van het gebied nu of een link naar informatie over die ontploffing? Ik ben nu wat aan het googlen, maar kan niks vinden.
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Ik weet niet over welke vijver je het hebt maar de bewuste mijn
is na de detonatie weer gesloten
ik zal het als ik thuis ben het nazoeken
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

One of the two mines went off unexpectedly on 17 June 1955 during a thunderstorm, near Le Pelerin. Electrification of the area had arrived in the 1940s and 50s, and a pylon was unknowingly erected above the site of the mine; lightning struck the pylon, detonating the mine below.

Het schijnt dat je gelijk hebt Brodie:

The only casualty was a dead cow, although surrounding damage was extensive. The resultant crater has since been filled in, although after heavy rainfall a slight depression in the ground indicates the location of the crater.

Dan heb ik de 'slight depression' gevuld met water gezien. Maar hij is dus, zoals je zei, toch grotendeels weer gevuld. Die dooie koe was ook al nergens meer te bekennen...
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Overigens heeft Geoffrey Malins van een tot ontploffing gebrachte mijn, ik meen aan de Somme een videopname gemaakt destijds zodat je het effect kunt zien. En dat is redelijk opmerkelijk heftig. Dat is het "goede" nieuws, slechte nieuws is dat ik die niet meer kan vinden. Kan zijn dat het onderdeel is van de film "First day at the Somme".

Gelukkig redt Google me hier weer uit, hier is het filmpje.

http://www.firstworldwar.com/today/footage/malins.mov
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ik kan hem niet afspelen, kan alleen met een apple?
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

@Marc: rechtermuisknop, opslaan als. Hierna afspelen met quicktime. En hij doet het.

Meer info, foto's en beeldmateriaal van tunnnels en mijnen in het gebied van de Somme treft u hier: http://www.durandgroup.org.uk/whoweare.asp
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

ironmarc schreef:ik kan hem niet afspelen, kan alleen met een apple?
Nee hoor, alleen een speler die quicktime formaten aankan.
nachtuiltje
Lid
Contacteer:

Bericht door nachtuiltje »

ik snap niks van deze site
Hoi ik ben Wendy, 13 jaar....
Plaats reactie