vraag over duitse m18 helm

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
dodge
Lid

vraag over duitse m18 helm

Bericht door dodge »

hallo.

er staat op marktplaats een m 18 helm te koop
nou weet ik niet veel over ww1 helmen.
vandaar mijn vraag, wat jullie van de helm vinden.
of hij origineel zou kunnen zijn of niet.

groet Simon.
Bijlagen
$(KGrHqF,!qcFHRrb3H4SBR-Byfec!!~~60_84.jpg
$(KGrHqVHJEgFHVO82pmJBR-ByDvSJQ~~60_84.jpg
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: vraag over duitse m18 helm

Bericht door Erik »

Natuurlijk zou hij origineel kunnen zijn. No prob.
- kijk eens welke maker en maat er in de helm gestempeld staat (meestal vlakbij de oren)
- hoe zwaar is de helm? Zoek uit wat het gewicht moet zijn per maat (is op het internet te vinden)

Het binnenwerk ziet eruit als een binnenwerk uit die jaren, alleen de kussentjes achter de flapjes lijken te missen. Het vreemdste echter is dat het een M16 binnenwerk betreft (leren band) Dat is niet fijn dragen voor een M18 zoals deze, omdat bij een M18 de stormriem aan het binnenwerk zit bevestigd. Een M16/17 heeft dat niet, daar zit de stormriem aan de helm vast (Knopf91) Die Knopf91 zit niet aan de M18 en M18 Ohrausschnitt-helmen.
Je kunt dus vaststellen dat het binnenwerk niet bij deze helm hoort en dus kun je 'm er gerust uithalen om de helm te wegen. De nieten namelijk waarmee hij vastzit zijn repro (tenminste, die ene die ik zie wel)

Zoek foto's van originele helmen M18 Ohrenausschnitt en vergelijk het vizier. Naoorlogse repro's hebben heel vaak een bijna horizontaal vizier, oorlogsexemplaren vrijwel niet. Probeer er in gedachten een knikker op te leggen. Rolt-ie eraf, dan is het vaak goed. Hoewel de repro's van de laatste jaren ook een correct vizier hebben.
Kijk ook even of de helm ooit grijzig is geweest (bijvoorbeeld bij beschadigingen aan de helmrand) Grijzig is vaak repro.

Kijk ook even naar de bevestiging van de hoorntjes.
Helmen in maat 68 en 66 hebben geen tussenschijven, kleinere modellen wel. Hoe kleiner het model, hoe dikker de tussenschijf. Ik kan de dikte niet goed schatten bij deze helm maar zo te zien zou dat een 64 moeten zijn.
(Overigens kan het alleen maar een ET 64 zijn. De Eisenhutte Thale uit de Harz was de enige die deze helm produceerde en dat dan ook maar in 1 maat: 64. Er zijn er minder dan 100.000 van gemaakt)

Kijk ook even naar de prijs en populariteit!
Deze helm is errug populair en niet zo vaak geproduceerd. Dat een particulier die zomaar in handen heeft en vervolgens aanbiedt met een duidelijk verkeerd binnenwerk zou voor jou een vuurpijl in de heldere nacht moeten zijn.

Ik zou 'm niet kopen. Herkomst is onbekend, verkoper is duidelijk onwetend wat hij verkoopt.
Laatst gewijzigd door Erik op 13 aug 2013, 14:44, 3 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
dodge
Lid

Bericht door dodge »

super, dat is al heel veel info waar ik wat mee kan
deze helm is voor mijn een duidelijke NEE!
bedankt voor al je duidelijke info.

Simon.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Ik heb 'm even opgezocht op MP, hij wordt verkocht door HvB uit Voorburg. Dit is zijn verkooppraatje:
HvB schreef:Duitse helm uit de eerste wereldoorlog.
met flapjes schijnt m18 model te zijn.
Het is niet mijn verzamelgebied en doe deze daarom weg.
Ik heb deze van iemand gekregen in noord frankrijk (omg. Somme) tien jaar geleden.
De oude eigenaar had deze van een oom en dat is alles wat ik ervan weet.

Kan geen merkjes vinden. evt ruilen voor Nederlands jaren '30 '40.
Het door mij gekleurde stukje tekst is wat ik meer tegenkom in WO1-advertenties. Altijd 'gekregen' van iemand uit een (toevallig) oud slagveldgebied die 'm weer van een ander had (...) Ik kom al jaren aan de Somme (en Ieper), ik krijg nooit wat! Ja, koffie en taart, en vaak ook toegang tot verboden gebied. Of verrotte buksen waar ik niks mee kan. Nooit een helm met een binnenwerk dat altijd binnen heeft gelegen.
Al zou de schaal echt zijn (ik durf het te betwijfelen), de liner hoort er niet bij en is zeker weten niet door iemand van de Somme erin geknutseld om 'm daarna weg te geven. Bezoekers aan de Somme weten dat je ook daar flink muntjes mag tellen voor WO1-relicten.
Gewaarschuwd man = 2!

Maar 1 ding is dan wel weer fijn voor HvB: er wordt flink geboden!
wukko
Lid

Bericht door wukko »

Hallo,

Let bij deze helm verder ook op de te lange,dunne, iets omhoogstaande "klep"(voorzijde helm). Vergelijk deze eens aub met een originele.

M.v.g. Alex.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

wukko schreef:Hallo,

Let bij deze helm verder ook op de te lange,dunne, iets omhoogstaande "klep"(voorzijde helm). Vergelijk deze eens aub met een originele.
Dat had ik al genoemd Alex, dat is het vizier. Verhaal van het knikkertje. Ik ken maar een paar originele helmen die dat hebben en dat betreft nooit de ET 64 Ohrenausschnitt.
hindenburg1418
Lid

Bericht door hindenburg1418 »

Niets s orgineel aan deze helm.
De voorklep is te lang was veel korter.
De uitsparing is veel te breed .
Geen goede helm en laten gaan aub .
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

hindenburg1418 schreef:Niets s orgineel aan deze helm.
Het enige wat correct is aan deze helm is de (kennelijke) maat: 64 (zo te gokken aan de dikte van de Scheiben onder de hoorntjes)
hindenburg1418
Lid

Bericht door hindenburg1418 »

Zou een ET 64 moeten zijn , maar dan nog bij deze helm kansloze aankoop als je hem koopt.
Plaats reactie