Nederlandse regimentsgeschiedenisen in WO 1
-
- Lid
- Contacteer:
Nederlandse regimentsgeschiedenisen in WO 1
Ik wil graag een beeld krijgen van welke regimenten er hier in Zeeuws Vlaanderen tijdens de mobilisatie van 1914 zaten. Is er iemand die mij hiermee kan helpen? Ik vind op internet eigenlijk bar weinig. Of weet je toevallig waar ik moet zijn b.v. een archief. Laat het me weten. Die van Terneuzen bezoek ik momenteel al om daar wat te vinden maar dat is een moeizaam proces. Het gaat me voornamelijk om de plaatsen Sas van Gent en Terneuzen. Natuurlijk zijn andere Zeeuws Vlaamse plaatsen ook welkom. Ik weet dat het 14de regiment in Terneuzen zat tijdens de jonge dagen van de mobilisatie. ook heb ik het boekje van Majoor J.G. Imhof die hier in Zeeuws Vlaanderen heeft gezeten met het 25ste Reserve Regiment Infanterie (tenminste zover ik uit zijn werk heb begrepen). Alle hulp is welkom!!!!
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Re: Nederlandse regimentsgeschiedenisen in WO 1
Hoi Adrie,
dat is inderdaad een lastig onderwerp, er is niet zoveel over geschreven en legeronderdelen wisselden ook wel van standplaats!
Jij gaat van mij een PB-tje krijgen met het e-mailadres van (ik denk de grootste) een WO1-Nederlands verzamelaar die ook niet zo gek ver weg bij jou woont!
Reserveregimenten zijn mij niet bekend uit WO1, weet je zeker dat dat er staat?
Het leger kende eigenlijk geen reserve, als je je dienstplicht gedaan had ging je over naar de Landweer. Die was over militaire provincies (districten) verdeeld in bataljons. De Landweer droeg op de kraag aan de ene zijde de letters LW en aan de andere zijde het bataljonsnummer. District Amsterdam had zo zelfs 3 bataljons: 23, 24 en 25 Bataljon Landweer.
PB-tje komt eraan!
dat is inderdaad een lastig onderwerp, er is niet zoveel over geschreven en legeronderdelen wisselden ook wel van standplaats!
Jij gaat van mij een PB-tje krijgen met het e-mailadres van (ik denk de grootste) een WO1-Nederlands verzamelaar die ook niet zo gek ver weg bij jou woont!
Reserveregimenten zijn mij niet bekend uit WO1, weet je zeker dat dat er staat?
Het leger kende eigenlijk geen reserve, als je je dienstplicht gedaan had ging je over naar de Landweer. Die was over militaire provincies (districten) verdeeld in bataljons. De Landweer droeg op de kraag aan de ene zijde de letters LW en aan de andere zijde het bataljonsnummer. District Amsterdam had zo zelfs 3 bataljons: 23, 24 en 25 Bataljon Landweer.
PB-tje komt eraan!
Laatst gewijzigd door Erik op 20 aug 2013, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
-
- Lid
- Contacteer:
Hoi Erik,
Klopt inderdaad dat er bijna niks is over terug te vinden. Kwam toevallig via de foto's van iemand uit Terneuzen zelf erachter dat het 14de regiment infanterie hier zat.
In het boek heeft hij het over expliciet over 3 Rs. IX/ Res. 25 R.I. daarmee is hij naar Vlissingen, Nieuwvliet, Ijzendijke, Groede, Retranchement, Sint Kruis geweest en later met dat regiment naar Harderwijk (o.a. interneringskamp bewaking).
Landweer ken ik. Ik heb zelf schouderstukken van LW 1. Zwart met gouddraad.
Groeten,
Adrie
Klopt inderdaad dat er bijna niks is over terug te vinden. Kwam toevallig via de foto's van iemand uit Terneuzen zelf erachter dat het 14de regiment infanterie hier zat.
In het boek heeft hij het over expliciet over 3 Rs. IX/ Res. 25 R.I. daarmee is hij naar Vlissingen, Nieuwvliet, Ijzendijke, Groede, Retranchement, Sint Kruis geweest en later met dat regiment naar Harderwijk (o.a. interneringskamp bewaking).
Landweer ken ik. Ik heb zelf schouderstukken van LW 1. Zwart met gouddraad.
Groeten,
Adrie
- Erik
- Beheerder
14 RI in Terneuzen klinkt logisch. Het 14e was net een jaar ervoor gevormd uit 3RI uit Bergen o/Z. Zelfde slag volk.
Ik kan de andere afkorting niet 'thuisbrengen' maar vermoed dat dit onderdeel als reserve is meegegaan met 25RI.
Iets anders verwart mij en dat is 25RI. Nederland had in 1914 maar 24 'staande' regimenten: 1-22RI, Regt. Grenadiers, Regt. Jagers. Het 25RI is een oorlogsregiment van de hoge nummering en ontstaan in 1939 uit 1RI en daarmee een Noordelijk regiment. Misschien dat je deze vraag mee kunt nemen naar Frits, ik weet hier niet zo gauw het antwoord op, moet ik nakijken. Kan het geen 25LWB zijn, dat kwam uit district Amsterdam. Of anders 2-5RI (tweede bataljon 5e regiment, hoewel de '2' eigenlijk een Romeins cijfer had moeten zijn) Ook 5RI is dan goed verdwaald; dat kwam uit Amersfoort!
Puzzeltje dus!
Ik kan de andere afkorting niet 'thuisbrengen' maar vermoed dat dit onderdeel als reserve is meegegaan met 25RI.
Iets anders verwart mij en dat is 25RI. Nederland had in 1914 maar 24 'staande' regimenten: 1-22RI, Regt. Grenadiers, Regt. Jagers. Het 25RI is een oorlogsregiment van de hoge nummering en ontstaan in 1939 uit 1RI en daarmee een Noordelijk regiment. Misschien dat je deze vraag mee kunt nemen naar Frits, ik weet hier niet zo gauw het antwoord op, moet ik nakijken. Kan het geen 25LWB zijn, dat kwam uit district Amsterdam. Of anders 2-5RI (tweede bataljon 5e regiment, hoewel de '2' eigenlijk een Romeins cijfer had moeten zijn) Ook 5RI is dan goed verdwaald; dat kwam uit Amersfoort!
Puzzeltje dus!
-
- Lid
- Contacteer:
Ik heb begrepen dat in 14 R.I. redelijk wat Zeeuwen zaten. Dat ze uit 3 R.I. zijn gevormd is weer nieuwe info, bedankt!!
Hij heeft in zijn boek nergens over landweer. Is inderdaad een leuke puzzel. Ik zal het eens aan Frits vragen. Die majoor was in het begin kapitein bij 20 R.I.. Ik heb begrepen dat het sowieso regimenten moeten zijn geweest van de 3de Divisie. Die was blijkbaar het overkoepelende orgaan.
Hij heeft in zijn boek nergens over landweer. Is inderdaad een leuke puzzel. Ik zal het eens aan Frits vragen. Die majoor was in het begin kapitein bij 20 R.I.. Ik heb begrepen dat het sowieso regimenten moeten zijn geweest van de 3de Divisie. Die was blijkbaar het overkoepelende orgaan.
- zjopske
- Lid
- Contacteer:
Misschien heb je hier iets aan, het jaar dat dit boekje is uitgegeven weet ik niet (destijds geheime informatie).

Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
- Erik
- Beheerder
Dat is correct! We hadden er vier!A. de Koster schreef:.. Ik heb begrepen dat het sowieso regimenten moeten zijn geweest van de 3de Divisie. Die was blijkbaar het overkoepelende orgaan.
Het hele verhaal staat op http://www.mei1940.nl/Voor-de-oorlog/Mo ... -1918..htmWebsite mei1940 schreef:Na de mobilisatie volgde de concentratie, d.w.z. het in positie manoeuvreren van de troepen. Ook deze concentratie was door gen. Snijders uitgewerkt. De 1e Divisie verdedigde de Noordzeekust tegen een aanval vanuit zee, de 2e Divisie lag achter de IJssel en de 3e Divisie werd gelegerd in Noord-Brabant. De 4e Divisie was als reserve opgesteld achter de andere divisies. Dit alles in stellingen die defensief ingericht waren. Snijders voornaamste opdracht was de neutraliteit van Nederland te waarborgen.
- Jan Klaassen
- Lid
Heb de afgelopen maanden uitgebreid onderzoek gedaan naar de periode '14-'18 in de regio BoZ (en ben daarbij ook tegen 1 van de grootste WOI-verzamelaars "aangelopen"
), en ik meen mij te herinneren uit een werkje wat ik heb gelezen (het onderwerp was voor mij niet puur militair, dus het is mij even ontschoten wel boekje dat precies was) dat de verschillende regimenten binnen de III. Divisie circuleerden over verschillende locatie's binnen het toegewezen gebied (Zeeland & West-Brabant - zeker later in de oorlog schoof de focus voor deze divisie, uit angst voor een aanval vanaf zee door bijvoorbeeld Engelsen, naar het westen). Zeeuwen en Brabanders (want die vulden het grootste gedeelte van deze divisie) gingen dus regelmatig bij elkaar op "werkbezoek", om het zo maar eens te zeggen.
Dus je zou ook buiten Zeeland kunnen zoeken? Ik geloof niet dat er in het Zeeuws Archief veel te vinden is - in het archief van Bergen op Zoom zou je nog eens kunnen kijken? Ik ben in die maanden niet zoiets als een overzicht van regimenten en hun locaties tegengekomen, maar mijn zoektocht focuste zich dan ook niet op de militaire bronnen. Het hoofdkwartier van de III. Divisie lag trouwens in Oudenbosch zover ik weet, dus misschien daar eens proberen of de gemeente Roosendaal?

Dus je zou ook buiten Zeeland kunnen zoeken? Ik geloof niet dat er in het Zeeuws Archief veel te vinden is - in het archief van Bergen op Zoom zou je nog eens kunnen kijken? Ik ben in die maanden niet zoiets als een overzicht van regimenten en hun locaties tegengekomen, maar mijn zoektocht focuste zich dan ook niet op de militaire bronnen. Het hoofdkwartier van de III. Divisie lag trouwens in Oudenbosch zover ik weet, dus misschien daar eens proberen of de gemeente Roosendaal?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
-
- Lid
- Contacteer:
Hoi Erik,
Die kwam ik ook tegen vandaar dat ik het wist. Ik weet ook dat de 4de divisie in Tilburg hun hoofdkwartier hadden. Ik heb namelijk redelijk wat foto's van een stafofficier die erbij zat waaronder eentje op A4 formaat met de gehele staf erop en al hun namen en onderdelen.
Die kwam ik ook tegen vandaar dat ik het wist. Ik weet ook dat de 4de divisie in Tilburg hun hoofdkwartier hadden. Ik heb namelijk redelijk wat foto's van een stafofficier die erbij zat waaronder eentje op A4 formaat met de gehele staf erop en al hun namen en onderdelen.
-
- Lid
- Contacteer:
zjopske schreef:Misschien heb je hier iets aan, het jaar dat dit boekje is uitgegeven weet ik niet (destijds geheime informatie).
Dank je. Alle info is welkom!!
-
- Lid
- Contacteer:
Ik zal eens kijken in Roosendaal/ Oudenbosch. Bedankt voor je uitgebreide reactie!! Tof. Toevallig niet bij Frits geweest. Als ik hem goed heb begrepen is hij een autoriteit op dat gebied.Jan Klaassen schreef:Heb de afgelopen maanden uitgebreid onderzoek gedaan naar de periode '14-'18 in de regio BoZ (en ben daarbij ook tegen 1 van de grootste WOI-verzamelaars "aangelopen"), en ik meen mij te herinneren uit een werkje wat ik heb gelezen (het onderwerp was voor mij niet puur militair, dus het is mij even ontschoten wel boekje dat precies was) dat de verschillende regimenten binnen de III. Divisie circuleerden over verschillende locatie's binnen het toegewezen gebied (Zeeland & West-Brabant - zeker later in de oorlog schoof de focus voor deze divisie, uit angst voor een aanval vanaf zee door bijvoorbeeld Engelsen, naar het westen). Zeeuwen en Brabanders (want die vulden het grootste gedeelte van deze divisie) gingen dus regelmatig bij elkaar op "werkbezoek", om het zo maar eens te zeggen.
- Erik
- Beheerder
Mooie info Zjopkse! Kun je het boekje noemen waaruit je dit hebt gekopieerd?
- zjopske
- Lid
- Contacteer:
Het is een dun boekje en draagt de naam Oorlogsorganisatiën, hierin staat de gehele indeling van het leger en hoeveel stuks geschut e.d. een regiment, compagnie en peleton ter beschikking hebben. Wel een grappig boekje met enkel informatie.Erik schreef:Mooie info Zjopkse! Kun je het boekje noemen waaruit je dit hebt gekopieerd?
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
- Erik
- Beheerder
Oy, dat is een stafwerkdeel. Wat heel lang bestaan heeft en tegenwoordig in het Engels "Order of battle" heet ("Slagorde") Het is een deel van het bevel. Wel leuk dat je juist de slagorde uit 1914 hebt!zjopske schreef:Het is een dun boekje en draagt de naam Oorlogsorganisatiën, ...
Ik zal eens kijken in de MAVORSen uit 1914 wat ik vinden kan!