KL collectie van het Oorlogsleven

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

In de collectie van het Oorlogsleven zitten verschillende stukken van de periode van de naoorlogse Koninklijke Landmacht (KL) uit de periode van de Nederlands Indië, "Koude oorlog" en van de NAVO acties zoals Bosnië.

Het is een mooi verzamel gebied wat veel verzamelaars laten liggen op markten, maar toch wetende dat er steeds meer stukken zeldzamer worden. Geniet van de stukken en als er op of aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag!

Veel kijk plezier!
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Chauffeur DAF YP 408

Naar voorbeeld van deze foto van de K-cie “Koningscie”, 11 Painfbat 2de peloton Alfa groep van de Garde Grenadiers, van de Lichting 85-1. Is deze pop aangekleed.

Afbeelding
K-cie “Koningscie”, 11 Painfbat 2de peloton Alfa groep. Lichting 85-1

Afbeelding

Sander
Laatst gewijzigd door rammsander op 03 sep 2013, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Groepscommandant AMX-PRI

Deze pop is aangekleed als een sergeant Groeps Commandant van de AMX PRI van de 42ste bataljon limburgse jagers, 1978. In die tijd lag dit bataljon in de Duitse stad Seedorf.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zoek nog een koptelefoon en een keelmicrofoon en dan is hij helemaal compleet.

Sander
Laatst gewijzigd door rammsander op 03 sep 2013, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Erik »

rammsander schreef:Groeps Commandant AMX-PRI

Deze pop is aangekleed als een sergeant Groeps Commandant van de AMX PRI van de 42ste bataljon limburgse jagers, 1978. In die tijd lag dit bataljon in de Duitse stad Seedorf.
Seedorf is een 'stad' van nog geen 200 inwoners. De eerste 'stad' lag op 7 km afstand: Zeven. Het belangrijkste pand in Seedorf van het cafe "Mutti's", bij de Seedorfgangers goed bekend.
Sander schreef:Ik zoek nog een koptelefoon en een keelmicrofoon en dan is hij helemaal compleet.
Wat je nodig bent is de "AMPLIVOX" head set. Bestaande uit AMPLIVOX hoofdkap, keelmicrophoon, borstgarnituur (schakelkast) en navelstreng (audioverbindingskabel), dit alles in draagtasje. Wat wil je ervoor kwijt?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Erik bedankt! Dan weet ik dat ook weer! Over die , "AMPLIVOX" head set, heb je daar foto's van? Als je iets te koop heb? Als je het wil kan het ook via PB! Maar is misschien wel interessant voor alle leden! Er zijn genoeg mensen in "Dienst" geweest!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Korporaal Koninklijke Landmacht

Afbeelding
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Erik »

Sander, mag ik wat tips geven?

De YP-chauffeur draagt de collshawl, opgerold tot een rolletje en dan over het hoofd getrokken om de nek. Jouw model draagt de driekantdoek.

Je korporaal met baretembleem "Nulli Cedo" draagt het oude jasje (visgraattenue), de knopen horen gesloten te zijn. Op dit jasje werd geen koppel gedragen, tenminste, niet zo. De koppel diende tot 1967 (ongeveer) als broekriem om de broek visgraat en werd dat jaar (ongeveer) vervangen door de zomerkoppel met schuifgesp.
Het stokje wat hij onder de arm draagt hoort bij de categorie officieren en was vervallen omstreeks 1966.

De koppel werd alleen 'kaal' gedragen bij lessen exercitie (in combinatie met de binnenhelm, veel later pas de baret) of tijdens de kazernewachtdiensten. Tijdens compagniesdiensten (soldaat/onderofficier van de dag/van de week) werd de koppel gedragen in combinatie met de schouderriem (het mannetje, dus zonder passant) en de koppelpassant. De schouderriem ging over de rechterschouder. Er werd geen binnenjasje gedragen bij deze dienst maar het overhemd, eventueel met de trui erop.
Tijdens het kazernebrandpiket werd de koppel kaal gedragen met alleen de veldfles in hoes geplaatst.

Tijdens oefeningen werd door het personeel van de Limburgse Jagers in Duitsland (de BLJ-ers uit Duitsland, van het 42e dus, werden normaal aangesproken als BLJotters. De 'J' wordt in het Duits uitgesproken als 'Jot') de baret gedragen zonder embleem. Andere eenheden droegen de veldpet.
Personeel in voertuigen moest de binnenhelm dragen (deze maatregel verviel in april 1987)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Erik bedankt voor je uitleg! Over die cowshawl, de pop draagt ook een zo'n zelfde sjaal! Geen driekantdoek!

Wat betrekking tot de Korporaal bedankt voor de uitleg! Ik wist dat het een visgraatjasje was, maar dat de koppel op die manier gedragen werd wist ik niet! Bedankt! Heb er zelf geen visgraat broek van jammer genoeg!

Bedankt voor de uitleg!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Erik »

rammsander schreef:Erik bedankt voor je uitleg! Over die cowshawl, de pop draagt ook een zo'n zelfde sjaal! Geen driekantdoek!
Verkeerd gezien op de foto, sorry! De colshawl was erg populair en werd eigenlijk nooit als das gedragen (zoals de wollen M67 mutsdas) Omdat de shwal nogal uitlubberde (waardoor de nek weer vrij kwam: koud!) droegen veel soldaten een elastiek in de coll zodat deze dichter aan de hals sloot.
rammsander schreef:Wat betrekking tot de Korporaal bedankt voor de uitleg! Ik wist dat het een visgraatjasje was, maar dat de koppel op die manier gedragen werd wist ik niet! Bedankt! Heb er zelf geen visgraat broek van jammer genoeg!
Broeken visgraat zijn nog wel te krijgen bij echte dumps. Helaas altijd wat kleine maten, wat voor een pop natuurlijk geen probleem hoeft te zijn!
Eronder draag je natuurlijk de gevechtslaars M58 (platte veter)!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door SOLDIER Wessel »

Mooie verzameling Rammsander!
Ik ben er over aan het nadenken, om dat ook te verzamelen.
Interessant stukje geschiedenis!
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Erik »

De twee belangrijkste werken (naast de bestaande voorschriften) die je nodig zult hebben bij het verzamelen uit de NLD na-oorlogse periode zijn beiden van Martien Talens, adjudant b.d.:
- Met de ransel op de rug deel II (antiquarisch nog wel verkrijgbaar; duur! Tussen de 60 en 100 EU. Nieuwprijs in guldens: 86,=)
- van Grijsgroen naar camouflage (goed te vinden, nieuwprijs 39,95)
De juiste wijze van dragen van uniformen vind je in de voorschriften. Een gelukkie is dat voorschriften door de jaren heen altijd hetzelfde nummer houden:

VS2-1350 Handboek soldaat
VS2-1352 Handboek dienstplichtig kader
VS2-1593 kledingvoorschrift KL

Hoe ouder hoe beter natuurlijk! De 'legergroene periode' houdt op in 1994. De camouflageperiode is begonnen in 1992 (eerste uitzendingen naar Bosnie)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Bedankt SOLDIER Wessel! Erik, bedankt voor de boeken! Heb veel verschillende handboeken van verschillende periodes! En veel verschillende periodes van uniformen!

Heb een set geschonken gekregen van een Bosnië-ganger van de 13e bevocie! Zoek alleen de UN kevlar-helm voor deze set en dan is hij compleet!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Foto album van Indiëganger TH. van den Berg

De heer van den Berg heeft bij de mariniers in 1948 in het voormalig Nederlands Indië gediend. Het zijn veel verschillende foto’s met verschillende thema’s van de inscheping in Nederland, thema’s op de boot en verschillende foto’s van het Nederlands Indië.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vriendelijke groeten,
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Memory »

Prachtig om te zien Sander!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Memory schreef:Prachtig om te zien Sander!
Bedankt Memory!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie