KL collectie van het Oorlogsleven

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

NEKAF M38A1, van het Koninklijke Landmacht.

Bouwjaar: 1960
Brandstof: Benzine
Verbruik: 1:5

De antenne die er op gemonteerd zit is van een Radio RT3600. Voor de oud Dienstplichtigen onder ons zal het bekend klinken!
De NEKAF is genummerd naar de 42ste bataljon Limburgse Jagers.

Afbeelding

Vriendelijke groeten,
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Erik »

Mooi karretje Sander!
Maar ehr... 42 BLJ? Dan moet-ie voor 1962 zijn, ongeveer het jaar dat het 42e naar Seedorf vertrok. En vanaf dat moment op de colonnesticker "GE" voerde i.p.v. "NL"!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Memory »

Een heel mooi karretje zelfs ;)
Hobby project? Of dagelijks vervoer?
Ben benieuwd naar wat er nog meer in deze mooie nl verzameling komt!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Bedankt heren! Deze auto is voor de hobby! Verschillende (KL gerelateerde) tour tochten mee rijden!

De nummering van mijn jeep is overgenomen van een foto uit mijn een oud Dienstplichtige van de 42BLJ! Het gaat hier om een LARO, maar voor mij ging het om de nummering!
843893_214538428692682_1346671803_o.jpg
De foto dateert uit 1978 met als bijschrift in het album "Nederland heeft West-Duitsland uitgeschakeld.
Wereldkampioenschap voetbal inArgentinië"

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Erik »

Ik weet het, je had de foto een heel tijdje geleden een keer gepost. Ik heb je toen gezegd (volgens mij) dat het een voertuig zou moeten zijn van 42 Schoolcie Limb. Jagers uit Oirschot. 42 School maakte wel deel uit van het bataljon maar was in Nederland gelegerd. Vandaar "NL" op het voertuig.
Of ik moet er geheel naast zitten en was het "GE" op de voertuigen toen nog niet ingevoerd. Dat zou ik moeten uitzoeken, dat weet ik niet uit het hoofd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Erik, bedankt voor je reactie! Over de GE markering, het klopt wel, de in Duitsland gelegerde voertuigen werden genummerd met GE. Ik weet het ook niet precies wanneer! Als ik de Nederlandse vlag, en het 1ste leger markering opnieuw erop ga schilderen was de bedoeling om de NL markering te vervangen voor een GE markering!

Bedankt!
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Erik »

Ik zal mijn vroegere commandant eens contacten, die zit nu in zijn laatste dienjaar (hij is 58) en overste. Hij heeft vanaf zijn luitenantstijd in Seedorf gezeten (42 BLJ) en zat daar ook toen ik in 1986 op zijn compagnie kwam. Hij moet weten waaruit het voertuigenpark eind jaren zeventig in Seedorf in elkaar stak. Je hoort het van me!
En: evengoed mooi karretje!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Iedere Dienstplichtige en kameraden die nu dienen kennen het wel! Het militair paspoort! In de collectie van het Oorlogsleven zitten een aantal paspoorten van onschatbare waarde!

Afbeelding
Een paspoort van een Sergeant van het 42ste bataljon Limburgse jagers. Hij heeft gesprongen voor het behalen van zijn parawing! Er zitten veel kleine documenten in voor onder ander verlof aanvraag etc.

Afbeelding

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Een ander paspoort is deze, het gaat om een paspoort van een soldaat van de 102ste intendance bataljon! In zijn militaire loopbaan heeft hij het draagteken voor de schietwedstrijden in Harskamp behaald! Het gaat om een draagteken voor de Pistoolschutter!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door Erik »

Sander, kijk even in het paspoort van die BLJ-er of op de derde bladzijde het stempel "NATO Zusetzabkommen ab <jaartal>" zit! Het definitieve bewijs dat betrokkene in Duitsland heeft gediend!
De kameraden die nu dienen kennen het militair paspoort (mipapo) niet; het is een jaar of tien geleden uitgefaseerd. We dragen nu allemaal een soort creditkaartje met de gegevens op een chip!
Zwart-witfoto's in het paspoort zijn in het voorjaar 1987 vervangen door kleurenfoto's.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M58 velduniform

Bericht door asjemenou »

Leuk topic. Naast de UNIFIL uniformering ben ik de laatste tijd ook bezig met het samenstellen van de uniformen zoals mijn vader deze heeft gedragen tijdens zijn dienstperiode in 1958. Mijn vader diende bij de Luchtdoelartillerie en behoorde toen tot één van de eerste lichtingen die het M58 visgraatdessin velduniform kregen uitgereikt. Het M58 velduniform is op zich nog wel te vinden alleen de kaki baret met bruine zweetband uit die tijd is al lastiger te vinden maar gelukkig had ik daarvan nog een exemplaar liggen.
Onlangs heb ik een M53 binnen- en buitenhelm gekocht uit 1954. De helm is voorzien van een helmnetje en een stuk jute en word bij elkaar gehouden met de welbekende "fietsband".
Leuk om te vermelden is dat het stuk jute eveneens uit 1954 stamt. Het is namelijk voorzien van een stempel met jaartal en naam van de fabrikant, de weverij Dumont Wyckhuyse uit Roeselare, België. Van het Internet heb ik inmiddels begrepen dat deze firma al langere tijd niet meer bestaat; http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=II2GSJQN .
Uitgaande van de foto's welke mijn vader heeft van zijn diensttijd en van zijn bevindingen heeft hij in 1958 geen jute overtrek gevoerd op de helm alleen een helmnetje. Wanneer deze jute overtrek is ingevoerd daarover kan ik niets vinden. Kan het zijn dat bepaalde legeronderdelen de jute helmovertrek al voor 1958 hadden ingevoerd?

De militaire paspoorten zijn inderdaad leuke objecten. Het exemplaar van mijn vader heb ik ook in mijn bezit. Dat hij dit militaire paspoort destijds kon behouden kwam omdat mijn vader na zijn diensttijd heeft gediend bij de Nationale Reserve (Nastress!). Volgens zijn zeggen moest in die jaren het militair paspoort van dienstplichtigen die afzwaaiden worden ingeleverd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M58 velduniform

Bericht door Erik »

asjemenou schreef: Volgens zijn zeggen moest in die jaren het militair paspoort van dienstplichtigen die afzwaaiden worden ingeleverd.
Mogelijk, maar in de jaren tachtig al lang niet meer. Het paspoort bleef op de man tot afzwaaien (voor soldaten korporaals omstreeks je 35e, voor onderofficieren omstreeks je veertigste zo uit mijn hoofd)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: M58 velduniform

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:
asjemenou schreef: Volgens zijn zeggen moest in die jaren het militair paspoort van dienstplichtigen die afzwaaiden worden ingeleverd.
Mogelijk, maar in de jaren tachtig al lang niet meer. Het paspoort bleef op de man tot afzwaaien (voor soldaten korporaals omstreeks je 35e, voor onderofficieren omstreeks je veertigste zo uit mijn hoofd)
Klopt. Mijn oudere broers die hun dienstplicht later hebben vervuld mochten na hun afzwaaien het militair paspoort behouden. De regel voor inname van het militair paspoort zal denk ik ergens in de jaren zestig zijn vervallen. Ik baseer dit vermoeden op de aantekening in het militair paspoort van mijn vader welke vermeld dat zijn PSU (plunjebaal) is ingenomen.

Een jaar of wat geleden trof ik een portefeuille aan in een M78 gevechtsbroek. In de portefeuille zaten een militair paspoort, een NS identiteitsbewijs voor een militair, een inentingsbewijs, een oproep voor een herhalingsoefening en een PSU verstrekkingsformulier. Waardedocumenten of geld zaten niet in de portefeuille.
Gelet op de leeftijd van de persoon heeft deze zijn PSU (plunjebaal) niet meer behoeven in te leveren. Waarschijnlijk heeft hij de plunjebaal van de hand gedaan maar is vergeten dat daarin zijn portefeuille met het militair paspoort zat. Blijkbaar was niet iedereen blij of begaan met z'n diensttijd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: KL collectie van het Oorlogsleven

Bericht door rammsander »

Heren,

Bedankt voor jullie reactie's! Het is een interessant gebied om te verzamelen!

Erik, het paspoort is ongeldig gemaakt door de 3e pagina eruit te halen, met deze pagina had je toegang tot de kazernes!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Militair paspoort

Bericht door asjemenou »

Dit was mij eerlijk gezegd nog niet eens opgevallen maar inderdaad in het militair paspoort welke ik vond in een M78 gevechtsbroek (zie eerdere reactie van mij), daarvan is de 3e pagina ook verwijdert.
Naar aanleiding van dit topic heb ik mijn vader nog eens gevraagd of hoe het nu zat destijds met het inleveren/behouden van het militair paspoort. Volgens zijn zeggen werd het militair paspoort bij het afzwaaien van de dienstplichtige militair ingenomen. Zo is het eerste militaire paspoort van mijn vader ook na zijn afzwaaien ingenomen. We hebben het dan over het jaar 1959. Mijn vader heeft nog een aantal jaren na zijn dienstplicht gediend bij de Nationale Reserve. Hiervoor werd hem een nieuw exemplaar uitgereikt. Bij dit exemplaar is de 3e/4e pagina niet verwijdert. De pagina's zijn blanco.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie