Leuk topic. Naast de UNIFIL uniformering ben ik de laatste tijd ook bezig met het samenstellen van de uniformen zoals mijn vader deze heeft gedragen tijdens zijn dienstperiode in 1958. Mijn vader diende bij de Luchtdoelartillerie en behoorde toen tot één van de eerste lichtingen die het M58 visgraatdessin velduniform kregen uitgereikt. Het M58 velduniform is op zich nog wel te vinden alleen de kaki baret met bruine zweetband uit die tijd is al lastiger te vinden maar gelukkig had ik daarvan nog een exemplaar liggen.
Onlangs heb ik een M53 binnen- en buitenhelm gekocht uit 1954. De helm is voorzien van een helmnetje en een stuk jute en word bij elkaar gehouden met de welbekende "fietsband".
Leuk om te vermelden is dat het stuk jute eveneens uit 1954 stamt. Het is namelijk voorzien van een stempel met jaartal en naam van de fabrikant, de weverij Dumont Wyckhuyse uit Roeselare, België. Van het Internet heb ik inmiddels begrepen dat deze firma al langere tijd niet meer bestaat;
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=II2GSJQN .
Uitgaande van de foto's welke mijn vader heeft van zijn diensttijd en van zijn bevindingen heeft hij in 1958 geen jute overtrek gevoerd op de helm alleen een helmnetje. Wanneer deze jute overtrek is ingevoerd daarover kan ik niets vinden. Kan het zijn dat bepaalde legeronderdelen de jute helmovertrek al voor 1958 hadden ingevoerd?
De militaire paspoorten zijn inderdaad leuke objecten. Het exemplaar van mijn vader heb ik ook in mijn bezit. Dat hij dit militaire paspoort destijds kon behouden kwam omdat mijn vader na zijn diensttijd heeft gediend bij de Nationale Reserve (Nastress!). Volgens zijn zeggen moest in die jaren het militair paspoort van dienstplichtigen die afzwaaiden worden ingeleverd.