Nederlandse M4 bajonet

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Blastmaster1972
Lid

Nederlandse M4 bajonet

Bericht door Blastmaster1972 »

Ondanks dat ik geen militaria verzamel, en al zeker geen "Naoorlogs - Nederlands", kon ik het afgelopen zondag toch niet laten om deze Nederlandse M4 Bajonet (eerste model), voor de M1 Carbine, te kopen! Mooi stukje "buurlandse" geschiedenis, en mooier/betere kwaliteit dan de Amerikaanse M4 bajonetten.

Als iemand interessante feitjes/weetjes heeft over het gebruik van de M1 Carbine en deze M4 Bajonet in het Nederlandse leger, lees ik het graag!

Fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse M4 bajonet

Bericht door Erik »

Met de invoer van het geweer FAL begin jaren zestig werd de M4 als bajonet opgevolgd door de mofbajonet van de FAL. De M4 bleef wel in gebruik als "vechtmes" en werd ook gewoon uitgereikt aan dienstplichtigen. Daar de bajonet erg mooi is en stoer verdwenen veel van deze bajonetten en is het uitreiken aan dienstplichtigen gestopt. Het wapen werd opgelegd; gereedgelegd voor gebruik in oorlogstijd. Het het verdwijnen van de UZI en FAL omstreeks 1994-1996 faseerde het wapen uit.
Ik heb de bajonet in opgelegde vorm nog meegemaakt, bij de parate troepen lagen ze in kisten in het vet in de wapenkamers. Net als alle andere wapens werden ze aan het eind van de week geteld door de officier van compagniesdienst waarbij de kist met M4 bajonetten werd gecontroleerd op het intact zijn van het loodzegel.
Het wapen was bedoeld voor degenen die geen organieke bajonet hadden: UZI- en PTL schutters. Zelf vind ik het, met de dolk M17 en de karabijnbajonet cavalerie, een van de mooiste dolken/dolkbajonetten.

Er bestaat een verlengde versie van deze bajonet. Of deze ook daadwerkelijk bij een leger in gebruik is weet ik niet. Mijn exemplaar (Eichhorn) kocht ik in 2004 op de intern. wapenbeurs in Parijs.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Blastmaster1972
Lid

Re: Nederlandse M4 bajonet

Bericht door Blastmaster1972 »

Bedankt voor deze info Erik!

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Plaats reactie