Echt of Replica?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
jjk101
Lid

Echt of Replica?

Bericht door jjk101 »

Hallo, ik heb een Duits veteranenkruis uit de eerste wereldoorlog.
Er staat 1914, 1918 op en er staan ook nog 2 zwaarden op, er zijn van die kruizen heel veel gemaakt, en er worden tegenwoordig ook heel veel nagemaakt.
Ik vroeg me af of mijne echt was, want als ik naar foto's kijk van anderen is de achterkant blanco en bij mij staat op de achterkant van het kruis het volgende: "2 RB PFORZHEIM".
Als hij echt is, waar staat het dan eigenlijk voor? (ben niet zo goed met emblemen :P)

alvast bedankt.
SOLDIER Wessel
Lid

Re: Echt of Replica?

Bericht door SOLDIER Wessel »

Misschien is het handig om een foto te plaatsen?
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
A. de Koster
Lid
Contacteer:

Bericht door A. de Koster »

Klinkt als een "Ehrekreuz fur Frontkampfer". Kosten niet veel. De kans is nihil dat dit een replica is. Ze kosten tussen de 10 & 15 euro. Die van jou zou een 15 euro kosten aangezien hij met maker is.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

A. de Koster schreef:Klinkt als een "Ehrekreuz fur Frontkampfer". Kosten niet veel. De kans is nihil dat dit een replica is. Ze kosten tussen de 10 & 15 euro. Die van jou zou een 15 euro kosten aangezien hij met maker is.
Zo is het! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

jjk101 schreef:Er staat 1914, 1918 op en er staan ook nog 2 zwaarden op, er zijn van die kruizen heel veel gemaakt, en er worden tegenwoordig ook heel veel nagemaakt.
Dat kon in dit geval nogal eens meevallen; van dit kruis ken ik geen replica's. In tegenstelling tot de ijzeren kruizen in al z'n verschijningen.
Het kruis werd in 1934 ingesteld en uitgereikt tot eind van de oorlog.
2RB Pforzheim ken ik niet. Wel 2 R.V. Pforzheim, gemaakt door (afkorting) Reichsverband Arbeitsgemeinschaft Heinrich Vogt, Pforzheim. Dit was een fabriek waar veel munten en medailles vandaan kwamen. Pforzheim ligt op de grens tussen Baden en Wuerttemberg in het Zwarte Woud en was beter bekend als stad waar veel precisie-apparatuur werd gemaakt. Lonend doel voor bommenwerpers dus.

Jouw medaille is volgens Duitse opgave ongeveer 8-10 EU waard.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jjk101
Lid

Bericht door jjk101 »

bedankt voor alle antwoorden, ik ben trouwens niet van plan hem te verkopen :P
maar ik weet nu genoeg.
dankuweldamesenheren.
Plaats reactie