Collectie Unifil in lebanon

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Bas ww2 »

Hallo allemaal,

Naast ww2 spullen heb ik ook in de loop der jaren het nodige Unfil in Lebanon materiaal gekregen. Hier dus foto's van mijn collectie lebanon materiaal.
Deze spullen komen van iemand die daar heeft gewerkt voor administratieve doeleinden (later heeft deze persoon bij het Lebanon tribunaal gewerkt)
Om te beginnen 3 schildjes eentje van de strijdkrachten in Lebanon, eentje van de royal Fiji military forces en eentje van het Nepalese bataljon.
Afbeelding

Dit is een foto van het unifil kamp in Lebanon deze foto is sporadisch uitgegeven de persoon waar ik hem van had kreeg hem van een lid van het Italiaanse helikopter onderdeel die daar hebben gevlogen.

Afbeelding

Dit zijn allemaal spullen van een militair die daar heeft gediend (op het blikje "natuurlucht", en de twee petten en medaille op de tweede plank na)
Verder zijn het zijn uniform (dit is een van de 2) baret vlag met persoonlijke boodschappen van het onderdeel, baret, helm. pet en das allemaal van 1 persoon)

Afbeelding
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door michiel01 »

netjes, het shirt mist alleen nog het on-ontbeerlijke schouderkoord!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Bas ww2 »

Wat voor kleur heeft die?
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Erik »

Eeeh... VN-blauw?
Op de foto zie je dat de mannen het koord aan de linkerschouder dragen. Het 'stropje' in het koord is door de man zelf aangebracht en hoort er niet in.

Afbeelding
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door michiel01 »

Dit zijn 2 veteranen op een veteranendag oid, want al die frutsels (borstzakhangers, batons, medailles etc) horen er verder niet op voor een period look. Op Tumblr heeft iemand al zijn oude libanonfoto's staan, goed referentie materiaal!

en eerst de lus om de knoop, dan pas de borstzak sluiten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Erik »

Mij bekend Michiel, ik zocht alleen even een goede kleurenfoto.
Bij het tenue M78 gaat het snoer aan de linkerzijde de zak in. Bij de woodlandtenue gaat hij daar waar de rits sluit. Het snoer is tot '95 gedragen, daarna is het alleen nog voorbestemd voor 44 Painfbat JWF. Ik droeg het vanaf januari 1994.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Bas ww2 »

Dit is niet het libanon uniform, dit het standaard Dienstperiode uniform, mijn unform is van een andere stof grover.
Wel zal ik opzoek gaan naar zo'n koord.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Erik »

Er bestaat niet zoiets als een "Libanonuniform". De mannen die gingen in '79 gingen in hun eigen dracht: dienstplichtigen voornamelijk in M78 en de beroeps in M58.
In Libanon bleek echter dat deze kleding niet voldeed. Er zijn daarnaast uniformen gedragen die o.a. van de Fransen kwamen.
Tip: zoek contact met de libanonveteranen! Ze zitten in verenigingen! Ga op 5 mei eens naar Wageningen, op terrein "den Dreyen". Daar zitten ze met witte voertuigen en alles!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door michiel01 »

de legendarische Franse broeken! De gemiddelde Libanon veteraan kan ze nog goed herinneren.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Bas ww2 »

Wat ik bedoel is dat ik een ander libanon uniform hebt hangen, de stof is grover en het uniform heeft een paar knopen zodat het over het heeft hoofd moet worden aangetrokken.

Het uniform van de foto heb ik ook hangen.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Erik »

Bas ww2 schreef:Wat ik bedoel is dat ik een ander libanon uniform hebt hangen, ....
Ah, da's iets anders! Je hebt een uniform hangen dat door een Nederlandse militair in de Libanon is gedragen! Daarmee is het niet meteen "het Libanonuniform".
Je mag van mij aannemen dat in missiegebieden allerlei zaken worden gedragen die afwijken van de standaard en de Rijksverstrekking. Met name in Libanon toen dit soort uitzendingen voor Nederland ook nieuw was en er nog niet een uniform voor Middellandse-zeegebieden op de plank lag!
We (Nederlandse troepen) hebben het geprobeerd met Franse uniformen, de meningen waren goed verdeeld begreep ik van de Libanongangers! In het infanteriemuseum te Harskamp staat een pop in een dergelijk uniform (ze hebben trouwens een hele opstelling "Libanon")
Tip: oriënteer je breed, praat met zoveel mogelijk Libanongangers. Zo raak je bekend met de periode en met wat men droeg en gebruikte!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door asjemenou »

Bas ww2 schreef:Dit is niet het libanon uniform, dit het standaard Dienstperiode uniform, mijn unform is van een andere stof grover.
Wel zal ik opzoek gaan naar zo'n koord.
Bas,
Leuke collectie heb je al zo en de UNIFIL periode is een mooi en interessant verzamelgebied. Zoals Erik al vermeld, bestaat er geen standaard "UNIFIL" uniform. Algemeen kan worden gezegd dat de meeste Nederlandse UNIFIL militairen het M78 veldtenue droegen. Op sommige foto's uit die tijd heb ik enkele UNIFIL militairen gezien die een M76 veldtenue droegen. Kenmerkend voor dit veldtenue zijn de open knoopsluitingen. Eind jaren 70/begin jaren 80 kwam je dit model bij militairen nog wel tegen.
Erik heeft het over het M58 velduniform. Heeft hij het wel bij het juiste eind?! Dit is toch het model veldtenue met het visgraatdessin? Naar mijn idee werd dit model met de invoering van het M76 veldtenue buiten gebruik gesteld. Een uitzondering wellicht?
Het uniform met een grovere stof waar jij het over hebt en wat ik op jouw foto's zie is een Frans tropenuniform. Dit tropenuniform werd aan de Nederlandse UNIFIL militairen in Libanon uitgereikt. Het Nederlandse leger had in die tijd niet de juiste tropenkleding, vandaar. Hetzelfde geldt voor de Belgische regencapes die zij eveneens kregen uitgereikt.
Wat de Franse tropenkleding betreft, deze bestond uit een blouse met lange mouwen en een broek met lange broekspijpen. Door veel UNIFIL militairen werden de lange mouwen en broekspijpen afgeknipt. Deze "veldaanpassing" werd toegestaan. Vandaar dat je ze ook veel in deze staat tegenkomt. Zie; "Van grijsgroen naar camouflage", blz. 468/469.
Op foto's zie je ook dat men veelal een mix van deze kleding droeg. Bijvoorbeeld een Nederlandse M78 veldtenue broek met een Franse tropenblouse met afgeknipte mouwen.
Leuk om te vermelden is dat de 2 Unifillers op de bovenstaande foto beiden bij de brigade KMAR in Libanon hebben gediend. De rechter Unifiller is Jan Koops. Deze heeft een eigen website; http://www.brigadekmarlibanon.nl/ .
Wat hun uitmonstering betreft, op de medailles en batons na werd deze zo in Libanon gedragen. Uitgaande van fotomateriaal werden de borstzakhangers (meerdere modellen) en naamplaatjes in zowel de Latijnse als in de Arabische taal wel gedragen maar ook weer niet door iedereen.
Tot slot een goede tip, bestudeer foto- en filmmateriaal uit de UNIFIL periode. Deze is voldoende op het Internet te vinden. Je zal dan ook merken dat niet al het verkrijgbare VN blauw ook daadwerkelijk door UNIFIL militairen werd gedragen. Ook een praatje met een oud Unifiller kan verhelderend zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Erik heeft het over het M58 velduniform. Heeft hij het wel bij het juiste eind?! Dit is toch het model veldtenue met het visgraatdessin? Naar mijn idee werd dit model met de invoering van het M76 veldtenue buiten gebruik gesteld. Een uitzondering wellicht?
Correct, het 'visgraattenue'!
De tuniek werd niet meer verstrekt vanaf ongeveer 1978, de invoer van het vastgesteld M76 die met enige wijzigingen tot M78 was verworden. Er waren echter uitzonderingen!
Veel van het beroepspersoneel liep tot de eerste jaren van de jaren tachtig nog in de verstrekking die zij hadden en dat was veelal M58 laatste versie (met de lange split in de mouwen tbv het oprollen) Het 'ouwe-poep'-element speelde hier trouwens ook sterk in mee. Ook werd de M58 op doktersadvies verstrekt aan degenen die niet tegen de chlorofyl konden, die sterk in de M78 was ingewassen (tegen detectie door infra-rood) Deze verstrekking op doktersadvies heb ik zelf nog meegemaakt in mijn dienstplichttijd (1986-1987)
Mijn vader, normaal altijd in het blauw gekleed (KMar) werd in 1982 voor zijn uitzending naar de Sinaï nog geheel gekleed in de M58!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je geweldige aanvulling Erik. Altijd interessant om te vernemen.
Wat de M58 tenue betreft werd deze na 1976 dan ook met mouwvlaggetjes gedragen? Deze vlaggetjes werden ingevoerd met het M76 tenue.
De laatste versie van de M58 met de lange split in de mouwen is de M67.
Ik heb deze beide tenues ook in de verzameling. Mijn vader behoorde destijds tot één van de eerste lichtingen die het in 1958 kregen uitgereikt.
Wat dit topic betreft, het UNIFIL verhaal vind ik zelf ook erg interessant. Kort na de beëindiging van de Nederlandse bijdrage aan het UNIFIL in de jaren tachtig heb ik een UNIFIL baret op de kop weten te tikken. Ze waren toen vrij moeilijk te verkrijgen. De baret heeft aan een Marechaussee toebehoort. Mijn bedoeling is altijd geweest om een bijbehorend uniform erbij te krijgen. Daar ben ik inmiddels al redelijk in geslaagd. Ik heb diverse tips gekregen m.b.t. het samenstellen van dit KMAR uniform. Als je je er in verdiept dan is het een interessant verzamelgebied maar er zijn veel kapers op de kust.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Unifil in lebanon

Bericht door Erik »

Voor zover ik weet werd het tenue M58 (inderdaad M67) gewoon "afgedragen". Het is ook met stille trom vertrokken. Op het moment dat ik in beroepsdienst kwam, een paar jaar later, zag je het al eigenlijk niet meer. Ik ben het jasje nooit tegengekomen met vlaggetjes.
Heb je contact met het KMar-museum in Buren? Meer dan andere musea hebben ze veel contact met hun achter, de KMar zelf! We komen nu langzaam op het tijdstip dat de laatste UNIFILers langzaam de dienst verlaten.

Ten behoeve van uitbeelding heb ik een passende M67 wat wel even zoeken was voor iemand met mijn lengte. Ook de bijhorende laarzen (even uit het hoofd, waren dat ook M58?) natuurlijk, en het koperen baretembleem van mijn regiment.
Uit schenkingen (een mooi woord voor "hier, jij bent nogal eens van de ouwe troep, neem jij mijn plunjebaal maar") heb ik de gevechtsuitrusting uit de jaren 50/60 redelijk compleet.

Errug verhelderend om een gevechtstas uit te pakken die in 1960 omstreeks voor de laatste keer was dichtgemaakt. Inclusief de sokken, net terug van velddienst en de blikken: dito zonder reiniging. :full:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie