Het KMAR museum in Buren ken ik. Het heeft een mooie collectie, gevestigd in een even zo mooi gebouw. Soms heb je als verzamelaar wel eens een vraag waar ook een museum niet direct een antwoord op heeft. Ik heb eens bij ze geïnformeerd of waar de witte slagriem met pistoolholster vandaan kwam die de brigade KMAR in Libanon droeg.Erik schreef:Heb je contact met het KMar-museum in Buren? Meer dan andere musea hebben ze veel contact met hun achter, de KMar zelf! We komen nu langzaam op het tijdstip dat de laatste UNIFILers langzaam de dienst verlaten.
Voor mijn brigade KMAR (UNIFIL) uniform ben ik namelijk nog op zoek naar zo'n witte slagriem met pistoolholster. Deze witte slagriem met pistoolholster is niet de witte webbing uitvoering die ze in Nederland droegen. Van oud Marechaussee die in Libanon dienden weet ik dat ze deze witte riem tezamen met een zwarte MP band (zie eerder geplaatste foto) pas in Libanon kregen uitgereikt. Bij hun vertrek uit Libanon moesten ze deze witte slagriem inleveren. De riem met pistoolholster is gemaakt van een soort geplastificeerd (kunst) leer. Mijn vermoeden is dat de riem/pistoolholster van Franse makelij is maar ik kan er weinig over vinden. Bijgevoegd een foto van de riem.

Dit is inderdaad erg leuk om te vinden en te krijgen. Het M58 uniform heb ik ook redelijk compleet. Webbing uitrusting met messing gespen, aluminium veldfles, K53 gasmasker en ga zo maar door. Onlangs nog een mooi vroeg exemplaar van de M53 helm gevonden. Het is een Verblifa helm uit 1954.Erik schreef:Ten behoeve van uitbeelding heb ik een passende M67 wat wel even zoeken was voor iemand met mijn lengte. Ook de bijhorende laarzen (even uit het hoofd, waren dat ook M58?) natuurlijk, en het koperen baretembleem van mijn regiment.
Uit schenkingen (een mooi woord voor "hier, jij bent nogal eens van de ouwe troep, neem jij mijn plunjebaal maar") heb ik de gevechtsuitrusting uit de jaren 50/60 redelijk compleet.
Errug verhelderend om een gevechtstas uit te pakken die in 1960 omstreeks voor de laatste keer was dichtgemaakt. Inclusief de sokken, net terug van velddienst en de blikken: dito zonder reiniging.